DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ALIMENTS Codi 14224101
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PORTILLO GUISADO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica josemaria.llaurado@urv.cat
carmen.portillo@urv.cat
Professors/es
LLAURADÓ REVERCHON, JOSÉ MARÍA
PORTILLO GUISADO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura defineix, classifica i descriu els aliments consumits per l’home. S’estudia la composició en nutrients dels aliments mes importants i es caracteritzen les propietats dels diferents grups d’aliments. S’estudien també les característiques organolèptiques que presenten així com les modificacions que poden patir i els efectes que representa en el consum de l’aliment. L’assignatura vol donar una visió general de la composició dels aliments, la seva situació dins dels grups i la seva importància en la salut i l’alimentació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Composició d'aliments i matèries primeres.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A34 Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
 A7 Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
 A34 Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
 B4 Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
 B5 Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Bloc1. Bromatologia General Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.

Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.

Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.

Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.

Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.

Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.

Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.

Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.

Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.

Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.

Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
A34
B3
B4
B5
C3
40 32 72
Seminaris
A7
B3
B4
B5
C3
4 6 10
Pràctiques a laboratoris
A4
A34
B5
20 20 40
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A7
A34
B3
B4
C3
2 2 4
Proves objectives de tipus test
A4
A7
A34
B3
B4
C3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts, amb participació activa de l'alumne
Seminaris Discussió i debat sobre temes d'aliments.
Pràctiques a laboratoris Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori
Atenció personalitzada Tutories personalitzades amb els alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Per tot el que no es pugui ressoldre a les classes presencials podeu contactar per mail per tutoria i consultes on-line a carmen.portillo@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A7
B3
B4
B5
C3
Els seminaris tindran tasques de presentació oral en grup 20%
Pràctiques a laboratoris
A4
A34
B5
El conjunt de pràctiques compren uns testos i l'avaluació d'un informe sobre les pràctiques 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A7
A34
B3
B4
C3
proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements previs de l'alumne 0%
Proves objectives de tipus test
A4
A7
A34
B3
B4
C3
proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements adquirits per l'alumne 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura.

L'assistència a les seminaris i el treball en grup és obligatòri per aprovar l'assignatura.

L'assignatura s'avalua amb examen final que avaluarà tot el contingut teòric i pràctic de l'assigantura. Després de la primera convocatòria es donaran notes finals.

A la segona convocatòria es donarà l'oportunitat de tornar a reatlizar el examen en cas d'haver suspès o de no haver-se presentat. Haurà preguntes de pràctiques a la primera cinvocatòria (10% de la nota final) i es tindrà en compte el dossier de pràctiques també per a la nota final (10%). Per aprovar l'assignatura cal probar el treball grupal i seminaris, l'examen teòric i les pràctiques per separat.


Fonts d'informació

Bàsica

Jiménez, L. (2012). "Lo que dice la ciencia para adelgazar de forma fácil y saludable"

Anzaldúa-Morales, A. (1994). "La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica". Ed. Acribia.

Belitz, H.D. y Grosch, W. (1997). "Química de los alimentos". 2ª edición. Ed. Acribia.

Fennema, D.R. (1993). "Química de los alimentos". Ed. Acribia.

García-Velarde, M. (1992) Aceite de oliva. Madrid, Ed. Díaz de Santos.

Primo Yufera, E. (1998). "Química de los alimentos". Ed. Síntesis.

Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Zaragoza, Acribia.

Moreiras, O. (2001). Tablas de composición de alimentos. Ed. Pirámide.

Varnam, A.H.; Sutherland, J.P. (1995) Leche y productos lácteos. Ed. Acribia. Zaragoza.

Vollmer, G., Josst, G., Schenker, D., Sturm, W. y Vreden, N. (1999). "Elementos de Bromatología descriptiva". Ed. Acribia.

Complementària

MINISTERIO DE AGRICULTURA, PESCA Y ALIMENTACION. (1993) La alimentación en España. Madrid,

Cheftel, J.C. y Cheftel, H. (1999). "Introducción a la Bioquímica y Tecnología de los alimentos" (2 vol.). Ed. Acribia.

Código Alimentario Español. Última edición

Sutherland, J.P. et al. (1986) A colour atlas of food quality control. Holanda, Wolfe. Publishing Ltd.

Lewis, M.J. (1993) Propiedades físicas de los alimentos y de los sistemas de procesado. Zaragoza, Acribia

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DELS ALIMENTS/14224102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent