Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A34 |
Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
| | A7 |
Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
| | A34 |
Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc1. Bromatologia General |
Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.
Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.
Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.
Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.
Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.
Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.
Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
|
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva |
Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.
Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.
Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.
Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.
Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.
Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.
Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
32 |
72 |
Seminaris |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts, amb participació activa de l'alumne |
Seminaris |
Discussió i debat sobre temes d'aliments. |
Pràctiques a laboratoris |
Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades amb els alumnes |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa
de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions on line, en horaris concertats ?prèviament
per correu electrònic (carmen.portillo@urv.cat), o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris tindran tasques de presentació oral en grup |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
El conjunt de pràctiques compren uns testos i l'avaluació d'un informe sobre les pràctiques |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements aquirits per l'alumne |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements adquirits per l'alumne |
45% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura. Les pràctiques representen el 25% de la nota (15% la memoria de pràctiques i 10% les preguntes de pràctiques a l'exàmen) L'assistència als seminaris i el treball en grup és obligatòri per aprovar l'assignatura. Els seminaris representen el 20% de la nota de l'assignatura. L'examen amb preguntes sobre tot el contingut teòric i pràctic de l'assigantura representa un 55% de la nota (10% preguntes de pràctiques i 45% preguntes de teoria). Després de la primera convocatòria es donaran notes finals. A la segona convocatòria es donarà l'oportunitat de tornar a reatlizar el examen en cas d'haver suspès o de no haver-se presentat. Per aprovar l'assignatura cal probar el treball grupal-seminaris, l'examen teòric i les pràctiques per separat, es a dir, obtenir al menys la meitat de la qualificació màxima a cada apartat. En aquesta assignatura, la docència de teoria i problemes serà presencial amb l'horari programat si la situació d'emergència sanitària per la Covid-19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de seminaris seria mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l'aula (presencial) alhora que l'altre grup segueix la classe a distància (online). Els dos grups alternaran els modes presencial i online en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19 |
Bàsica |
|
Gil, A. (2017) Tratado de nutrición. Tomo III. Composición y calidad nutritiva de los alimentos. Ed. panamericana.
Jiménez, L. (2012). "Lo que dice la ciencia para adelgazar de forma fácil y saludable" Anzaldúa-Morales, A. (1994). "La evaluación sensorial de los alimentos en la teoría y la práctica". Ed. Acribia. Belitz, H.D. y Grosch, W. (1997). "Química de los alimentos". 2ª edición. Ed. Acribia. Fennema, D.R. (1993). "Química de los alimentos". Ed. Acribia. García-Velarde, M. (1992) Aceite de oliva. Madrid, Ed. Díaz de Santos. Primo Yufera, E. (1998). "Química de los alimentos". Ed. Síntesis. Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de los alimentos. Zaragoza, Acribia. Moreiras, O. (2001). Tablas de composición de alimentos. Ed. Pirámide. Varnam, A.H.; Sutherland, J.P. (1995) Leche y productos lácteos. Ed. Acribia. Zaragoza. Vollmer, G., Josst, G., Schenker, D., Sturm, W. y Vreden, N. (1999). "Elementos de Bromatología descriptiva". Ed. Acribia. |
Complementària |
M.C. Portillo, Presentaciones en clase, ,
|
MINISTERIO DE AGRICULTURA, PESCA Y ALIMENTACION. (1993) La alimentación en España. Madrid, Cheftel, J.C. y Cheftel, H. (1999). "Introducción a la Bioquímica y Tecnología de los alimentos" (2 vol.). Ed. Acribia. Código Alimentario Español. Última edición Sutherland, J.P. et al. (1986) A colour atlas of food quality control. Holanda, Wolfe. Publishing Ltd. Lewis, M.J. (1993) Propiedades físicas de los alimentos y de los sistemas de procesado. Zaragoza, Acribia |
Assignatures que en continuen el temari |
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DELS ALIMENTS/14224102 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|