DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ALIMENTS Codi 14224101
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
PORTILLO GUISADO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica josemaria.llaurado@urv.cat
carmen.portillo@urv.cat
Professors/es
LLAURADÓ REVERCHON, JOSÉ MARÍA
PORTILLO GUISADO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p> </br&gt;

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Composició d'aliments i matèries primeres.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A34 Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
 A7 Considerar l’estat actual de la ciència per prendre consciència de la relació entre els aliments i la nutrició
 A34 Diferenciar els aliments bàsics i els principals aliments processats en base a la seva composició i característiques nutricionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc1. Bromatologia General Tema1 Bromatologia. Concepte. Desenvolupament històric. Objecte actual de la Bromatologia. Relació amb altres disciplines.

Tema 2 Aliment. Concept. Classificació. Components nutritius i no nutritius.

Tema 3 Qualitat dels aliments. Concepte. Factors que determinen la qualitat. Control de qualitat.

Tema 4 Alteracions dels aliments. Aliments estables, inestables . Alteració física. Alteració microbiològica. Alteració química i bioquímica.

Tema 5 Additius alimentaris. Concepte. Classificació. Aspectes sanitaris del seu us. Aspectes legals.

Tema 6 Propietats sensorials dels aliments. Concepte. La percepció sensorial. Llindars de percepció. Introducció a l’anàlisi sensorial.

Tema 7 Anàlisi d’aliments. Objectiu dels anàlisis. Presa de mostres i preparació. Tipus d’anàlisis.
Bloc 2. Bromatologia Descriptiva Tema 8 Carn i derivats. Concepte. Composició i estructura del múscul. Conversió del múscul en carn. Classificació. Qualitat de la carn. Composició química. Valor nutritiu. Classificació de derivats càrnics.

Tema 9 Peixos, mariscs y derivats. Concepte. Classificació. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 10 Ous. Concepte. Classificació. Estructura. Composició química. Valor nutritiu. Derivats.

Tema 11 Llet. Concepte. Classificació. Estructura física de la llet. Composició química. Valor nutritiu. Llet materna. Llet pasteuritzada. Llet esterilitzada. Llet UHT. Llet en pols. Llet condensada i evaporada. Llets fermentades.
Altres derivats làctics: nata, formatge, gelats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 12 Olis i greixos comestibles. Concepte. Classificació. Composició química. Propietats. Valor nutritiu.
Olis y greixos vegetals. Composició química. Característiques. Oli d’oliva: composició química, aspectes nutritius. Altres olis vegetals..
Greixos d’origen animal. Mantega.
Greixos transformats.

Tema 13 Cereals. Concepte. Estructura. Composició química dels grans dels cereals. Valor nutritiu.
Farina i derivats. Concepte. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de la farina. Pa, pastes alimenticies i cereals per l’esmorçar.

Tema 14 Lleguminoses. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Tubèrculs. Concepte. Composició química. Valor nutritiu.
Hortalitses. Concept. Classificació. Composició química. Valor nutritiu.

Tema 15 Fruites i derivats. Concept. Classificació. Fruites carnoses. Fruits secs. Composició química. Valor nutritiu. Derivats de fruites. Sucs. Nectars. Confeccions de fruites.

Tema 16 Condiments i espècies. Concepte. Generalitats. Sal. Vinagre. Altres espècies.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
A34
40 32 72
Seminaris
A7
4 6 10
Pràctiques a laboratoris
A4
A34
20 20 40
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A4
A7
A34
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels diferents blocs temàtiques de la assignatura i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts, amb participació activa de l'alumne
Seminaris Discussió i debat sobre temes d'aliments. Els alumnes presentaran treballs grupals orals. L'assistencia i treball son obligatoris.
Pràctiques a laboratoris Anàlisis d'aliments mitjançant diferents metodes analítics al laboratori. L'assitencia i lliurament de la memoria són obligatoris.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades amb els alumnes

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar amb consultes després de cada classe teòrica o mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic (carmen.portillo@urv.cat) o presencialment al despatx 113 de la Facultat d'Enologia, Campus Sescelades, concertant cita previa.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A7
Els seminaris tindran tasques de presentació oral en grup en castellà o català. L'assistencia a seminaris i treball són obligatoris per aprovar. 20%
Pràctiques a laboratoris
A4
A34
El conjunt de pràctiques compren un test a l'examen de primera convocatoria i l'avaluació d'un informe sobre les pràctiques. L'assistencia i el informe de pràctiques són obligatoris i necessaris per aprovar. 25%
Proves objectives de tipus test
A4
A7
A34
Proves tipus test de recollida d'informació sobre els coneixements adquirits per l'alumne. És necessari tenir al menys un 20% sobre 40% per aprovar. 40%
Altres  

Preguntes d'autoseguiment a classe. Són preguntes tipo test que es faràn al moodle semanalment en horari de classe de forma optativa per recompensar l'assistencia que serviràn de autoevaluació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El contingut de classes i pràctiques se impartirà en català i/o castellà.

L'assistència a les pràctiques de laboratori és obligatòria per aprovar l'assignatura així com la presentació de les memòries de pràctiques. Les pràctiques representen el 25% de la nota (15% la memòria de pràctiques i 10% les preguntes de pràctiques tipus test a l'examen de primera convocatòria)

L'assistència als seminaris i el treball oral en grup són obligatoris per aprovar l'assignatura. Els seminaris representen el 20% de la nota de l'assignatura.

L'examen amb preguntes tipus test sobre el contingut teòric i pràctic de l'assignatura representa un 50% de la nota (10% preguntes de pràctiques i 40% preguntes de teoria). Després de la primera convocatòria es donaran notes finals.

A la segona convocatòria es donarà l'oportunitat de tornar a realitzar el examen de preguntes teòriques en cas d'haver suspès o de no haver-se presentat a la primera convocatòria.

Per aprovar l'assignatura cal aprovar el treball grupal-seminaris, l'examen teòric i les pràctiques per separat, es a dir, obtenir al menys la meitat de la qualificació màxima a cada apartat (pràctiques, examen teòric i seminaris).

Per últim, l'assistència a classes teòriques no és obligatòria però cada setmana es realitzaran test d'auto-seguiment a classe on-line i representarà un 15% de la nota final, amb la qual cosa l'assistència serà recompensada.

En resum: Pràctiques (10%preguntes examen 1 conv.+15% memòria pràctiques) + seminaris (20% presentació oral grupal)+ examen teòric (40%) + preguntes autoavaluació a classes teòriques (15%)

En aquesta assignatura, la docència de teoria i seminaris serà presencial amb l'horari programat si la situació d'emergència sanitària per la Covid-19 ho permet. En cas que no sigui així, la docència de teoria i de seminaris seria mixta (presencial i a distància, simultàniament) amb horari programat, és a dir, els estudiants es dividiran en dos grups: un grup seguirà la classe a l'aula (presencial) alhora que l'altre grup segueix la classe a distància (on-line). Els dos grups alternaran els modes presencial i on-line en dies establerts. El treball de laboratori serà presencial amb horari programat tenint en compte les limitacions sobrevingudes per la Covid-19


Fonts d'informació

Bàsica
Complementària M.C. Portillo, Presentaciones en clase, ,
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CIÈNCIA I TECNOLOGIA DELS ALIMENTS/14224102

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent