Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A6 |
Bioquímica. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A10 |
Dietètica. Bases de l'alimentació saludable. |
| A28 |
Avaluar, controlar i gestionar la qualitat alimentària. |
| A36 |
Alimentació i cultura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Identificar i classificar els diferents aliments
| | A6 |
Descriure els diferents tipus de cocció dels aliments
| | A7 |
Saber avaluar les característiques organolèptiques dels aliments
Relacionar els aliments amb el millor tipus de cocció per al seu aprofitament òptim. Conèixer quina és l'estructura organitzativa d'un menú
Confeccionar plats a partir d'aliments seleccionats
| | A10 |
Prendre consciència que no hi ha aliments bons o dolents i que cadascú s'adequa a situacions concretes
Relacionar les ofertes gastronòmiques amb els elements que les composen, les característiques i la dieta necessària
| | A28 |
Analitzar els factors que disminueixen la qualitat nutricional dels aliments
Confeccionar elaboracions bàsiques de múltiples aplicacions per a la seva utilització com a acompanyament de plats
Preparar i presentar preparacions culinàries pròpies de les dietes prescrites
| | A36 |
Participar aportant coneixements d'aliments menys coneguts en el nostre àmbit
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
Conceptes bàsics
Terminologia culinaria |
Mise en place |
Descripció
Elaboració de receptes i fitxes de producció
Pràctica en diferents grups d'aliments |
Tècniques culinaries |
Descripció
Pràctica de coccions utilitzant tot tipus d'aliments |
Fondos i salses |
Descripció
Pràctica en la realització de fondos, lligams i salses bàsiques |
Aliments de mercat i supermercat |
Descripció dels grups d'aliments, amb diferents aplicacions culinaries.
Conèixer ingredients i productes per elaborar receptes concretes.
Pràctica dels grups d'aliments utilitzant diferents tipus de coccions.
Aliments alternatius. |
Cuina i dietoteràpia |
Descripció de la patologia amb la modificació culinaria més adient.
Exemples de receptes.
Pràctica de receptes aplicades a patologies concretes |
Cuina d'altres cultures |
Receptes característiques d'altres cultures i alguns dels seus aliments més característics.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Sessió Magistral |
|
16 |
32 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
28 |
42 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicarem el contingut de l'assignatura i la metododolgia que s'emprarà al llarg del curs amb format presencial |
Seminaris |
Es realitzaran com a classes magistrals amb presencialitat a l'aula |
Sessió Magistral |
Les classes teòriques es faran presencials, però no obligatòries. |
Pràctiques a laboratoris |
Es realitzaran 11 sessions cada grup de 2 o 3 hores. L'objectiu és posar en pràctica tots els coneixements donats a la part teòrica.
Es treballarà amb matèries primeres que es convertiran amb receptes reals que els grups de treball hauran de provar i analitzar per treure'n unes conclusions. |
Atenció personalitzada |
Qualsevol alumna que tingui que fer una consulta personalitzada tindrà l'email del professor responsable per concertar una cita. |
Descripció |
Qualsevol alumna podrà concerta cita prèvia amb el professor que desitgi mitjançant e-mail. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència imprescindible, s'acceptarà justificació escrita màxima de dues sessions.
Avaluació continua en l'elaboració de les receptes i presentacions, l'actitud, portar la roba adequada i la predisposició a provar les receptes elaborades.
ES farà examen pràctic |
40% |
Proves mixtes |
|
L'examen final constarà de preguntes curtes i preguntes tipus test.
La convocatoria extraodinaria serà examen oral. |
40% |
Altres |
|
Treball en grup final escrit i exposició oral |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Seminaris, tots els continguts poden entrar a l'examen final. La participació, entrega dels exercicis i assistència es valorarà positivament. La segona convocatòria, serà un examen escrit amb preguntes curtes. L'examen teòric es fa en català però si hi ha qualsevol dubte amb l'idioma les professores us podem ajudar en la traducció. Per fer mitja i aprovar cal treure un mínim de 4/10 a l'examen teòric, que val un 40% |
Bàsica |
JENI WRIGHT Y ERIC TREUILLÉ, GUIA COMPLETA DE LA TÉCNICAS CULINARIAS, , 2008
, LAS TÉCNICAS DEL CHEF, , 2010
JORGE D. PAMPLONA ROGER, ENCICLOPEDIA DE LOS ALIMENTOS Y SU PODER CURATIVO, 1RA, 2001
HERMANN GRÜNER, ET AL, PROCESOS DE COCINA, , 2005
J VALLE, J.C. FERRI, N GONZALEZ, TECNICAS CULINARIAS, , 2013
FINA FERRANDO VALVERDE, TECNICAS CULINARIAS, , 2012
|
Els llibres de receptes en general i webs especilalitzades amb receptes. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIETÈTICA/14224104 | CIÈNCIA I TECNOLOGIA DELS ALIMENTS/14224102 | DIETOTERÀPIA I/14224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|