DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA Codi 14224108
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
adolfo.gomez@urv.cat
franciscojavier.batlle@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
BATLLE CARAVACA, FRANCISCO JAVIER
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les principals característiques de les persones relacionades amb la nutrició durant les diferents etapes biològiques: en la infància i en l’edat avançada

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
 A7 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A17 Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
 A18 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A20 Saber interpretar una correcta història clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Gestiona els coneixements i els confirma, amb la informació basada en l’evidencia científica
 B2 Gestiona la informació del cas clínic amb propostes de solució
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B9 Planteja una discussió a partir de la informació obtinguda
 B10 Interessar-se per una actualització continuada dels seus coneixements per una adquisició de noves habilitats necessàries per la millora del seu treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la nutrició en pediatria 1. Bases fisiològiques per l’alimentació i nutrició dels nens
La nutrició en el neonat 2. Implicacions de la nutrició materno-fetal en la salut del nen i de l’adult
3. Programació nutricional precoç
4. Epigenètica nutricional
5. Valoració del recent nascut
6. Necessitats nutricionals en el recent nascut a terme
7. Nadó prematur
Creixement i alimentació del nen sa 9. Creixement i maduració
10. Fórmules infantils en el primer any de vida
11. Necessitats nutricionals a diferents etapes de la vida
Nutrició del nen malalt 12. Influencia de l’alimentació en la funció cardíaca
13. Aspectes nutricionals en les malalties renals cròniques
14. Introducció als errors congènits del metabolisme
15. Fibrosi quística
16. Reflux gastroesofàgic
17. Malaltia celíaca
18. Diarrees
19. El restrenyiment a la infància
20. Obesitat infantil
21. Diabetis tipus 1
22. Altres malalties endocrino-metabòliques
Envelliment 1. Els canvis demogràfics
2. L’envelliment
3. Les sindromes clíniques de l'envelliment
4. L'envelliment saludable
Seminaris de pediatria 1. Valoració nutricional en pediatria
2. Suport nutricional en situacions especials
Pràctiques clíniques 1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A17
A18
A20
18 22.5 40.5
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
6 6 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
6 6 12
Atenció personalitzada
B1
C4
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral
Sessió Magistral Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment.
Seminaris Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament de habilitats per part dels estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els estudiants (repartits en 4 grups) participaran en 2 casos clínics de 3h de durada, en les quals se'ls ensenyarà metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica.
Atenció personalitzada Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
Els seminaris s'avaluaran mitjançant la participació durant els mateixos (executant les activitats que els professors sol·licitin) i mitjançant prova objectiva de test multiresposta. 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
Els casos clínics s'avaluaran mitjançant participació durant les pràctiques (executant les activitats que els professors sol·licitin) i la elaboració d'un informe clínic. Si aquest informe es realitza en anglés es sumara un 5% més en aquest bloc de la nota 35
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura, cal haver superat les diferents parts de la mateixa per separat (proves objectives de tipus test i les proves pràctiques)


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison principios de medicina interna. , 18ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Rozman, C. Cardellach, F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 17ª, Elsevier cop., 2012

Complementària Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIETOTERÀPIA II/14224107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
DIETOTERÀPIA I/14224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent