Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A20 |
Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
| B10 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
| | A7 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A17 |
Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A18 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A20 |
Saber interpretar una correcta història clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Gestiona els coneixements i els confirma, amb la informació basada en l’evidencia científica
| | B2 |
Gestiona la informació del cas clínic amb propostes de solució
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B9 |
Planteja una discussió a partir de la informació obtinguda
| | B10 |
Interessar-se per una actualització continuada dels seus coneixements per una adquisició de noves habilitats necessàries per la millora del seu treball
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la nutrició en pediatria |
1. Bases fisiològiques per l’alimentació i nutrició dels nens |
La nutrició en el neonat |
2. Implicacions de la nutrició materno-fetal en la salut del nen i de l’adult
3. Programació nutricional precoç
4. Epigenètica nutricional
5. Valoració del recent nascut
6. Necessitats nutricionals en el recent nascut a terme
7. Nadó prematur
|
Creixement i alimentació del nen sa |
9. Creixement i maduració
10. Fórmules infantils en el primer any de vida
11. Necessitats nutricionals a diferents etapes de la vida
|
Nutrició del nen malalt |
12. Influencia de l’alimentació en la funció cardíaca
13. Aspectes nutricionals en les malalties renals cròniques
14. Introducció als errors congènits del metabolisme
15. Fibrosi quística
16. Reflux gastroesofàgic
17. Malaltia celíaca
18. Diarrees
19. El restrenyiment a la infància
20. Obesitat infantil
21. Diabetis tipus 1
22. Altres malalties endocrino-metabòliques |
Envelliment |
1. Els canvis demogràfics
2. L’envelliment
3. Les sindromes clíniques de l'envelliment
4. L'envelliment saludable
|
Seminaris de pediatria |
1. Valoració nutricional en pediatria
2. Suport nutricional en situacions especials |
Pràctiques clíniques |
1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22.5 |
40.5 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral |
Sessió Magistral |
Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. |
Seminaris |
Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament de habilitats per part dels estudiants. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Els estudiants (repartits en 4 grups) participaran en 2 casos clínics de 3h de durada, en les quals se'ls ensenyarà metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant la participació durant els mateixos (executant les activitats que els professors sol·licitin) i mitjançant prova objectiva de test multiresposta. |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Els casos clínics s'avaluaran mitjançant participació durant les pràctiques (executant les activitats que els professors sol·licitin) i la elaboració d'un informe clínic. Si aquest informe es realitza en anglés es sumara un 5% més en aquest bloc de la nota |
35 |
Proves objectives de tipus test |
|
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura, cal haver superat les diferents parts de la mateixa per separat (proves objectives de tipus test i les proves pràctiques) |
Bàsica |
Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison principios de medicina interna. , 18ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Rozman, C. Cardellach, F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 17ª, Elsevier cop., 2012
|
|
Complementària |
Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006 | FISIOLOGIA/14224002 | NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105 | FISIOPATOLOGIA/14224114 | FARMACOLOGIA/14224115 | DIETOTERÀPIA I/14224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|