Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
| A7 |
Bases de l'alimentació saludable. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A20 |
Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
| B10 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
| | A7 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A17 |
Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
| | A18 |
Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
| | A20 |
Saber interpretar una correcta història clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Gestiona els coneixements i els confirma, amb la informació basada en l’evidencia científica
| | B2 |
Gestiona la informació del cas clínic amb propostes de solució
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
| | B9 |
Planteja una discussió a partir de la informació obtinguda
| | B10 |
Interessar-se per una actualització continuada dels seus coneixements per una adquisició de noves habilitats necessàries per la millora del seu treball
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Fonaments generals de nutrició pediàtrica |
1. Bases fisiològiques per l’alimentació i nutrició dels nens. Requeriments nutricionals en la infància
2. Valoració de l’estat nutricional en la infància
3. Programació nutricional precoç. Implicacions de la nutrició materno-fetal en la salut del nen i de l’adult. Epigenètica nutricional. |
Alimentació durant la fase d'alletament |
4. Lactància materna
5. Fórmules infantils en el primer any de vida
6. Introducció de l’alimentació complementària
7. Nadó prematur
|
Aspectes nutricionals de patologia pediàtrica |
8. Maneig nutricional del malalt cardiològic
9. Aspectes nutricionals en les malalties renals cròniques
10. Patologia congènita: Introducció als errors congènits del metabolisme. Fenilcetonúria. Fibrosi quística.
11. Tractament i aspectes nutricionals de la patologia digestiva en pediatria: Reflux gastroesofàgic. El restrenyiment a la infància. Diarrees. Malaltia celíaca
12. Tractament i aspectes nutricionals de les malalties endocrinològiques en pediatria: Obesitat infantil. Diabetis tipus I Altres malalties endocrino-metabòliques. |
Envelliment |
13. Envelliment saludable. Fragilitat
14. Síndromes geriàtriques
15. Nutrició i envelliment
|
Seminaris de pediatria |
1. Valoració nutricional en pediatria
2. Suport nutricional en situacions especials |
Pràctiques clíniques |
1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22.5 |
40.5 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral |
Sessió Magistral |
Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. |
Seminaris |
Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament de habilitats per part dels estudiants. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en la resolució d'un cas clínic de 3 h de durada, on s'ensenyarà la metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica.
En la segona pràctica (3 h), a través d'un role-playing, s'elaborarà l'informe clínic adaptat al pacient geriàtric. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Descripció |
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència i participació, així com la entrega del treball executat durant els mateixos. |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es valorarà l'assistència i participació en les pràctiques (execució de tests de cribatge nutricional, pla terapèutic, role-playing) i l'elaboració de l'informe clínic del cas (pacient geriàtric). |
35 |
Proves objectives de tipus test |
|
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Caldrà aprovar els diferents apartats per aprovar l'assignatura A la segona convocatòria, caldrà recuperar la/les part/s que estigui suspesa/es Els alumnes que desitgin presentar-se per millorar la nota a la segona convocatòria, podran fer-ho sabent que: - la nota de l'examen test que prevaldrà serà la de la segona convocatòria Si l'assignatura no es supera ni en primera ni en segona convocatòria, l'alumne haurà d'aprovar en cursos successius totes les parts de l'assignatura (prova objectiva tipus test, seminaris i pràctiques), no guardant-se la nota de cap de les parts superades el curs anterior. No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). El incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura. |
Bàsica |
Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison principios de medicina interna. , 18ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Rozman, C. Cardellach, F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18ª, Elsevier cop., 2016
|
KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL,
JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.;
McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill,
2016.
|
Complementària |
Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006 | FISIOLOGIA/14224002 | NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105 | FISIOPATOLOGIA/14224114 | FARMACOLOGIA/14224115 | DIETOTERÀPIA I/14224106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|