DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA Codi 14224108
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica adolfo.gomez@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ARROYO MOÑINO, JULIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
POBLET CALAF, CARME
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les principals característiques de les persones relacionades amb la nutrició durant les diferents etapes biològiques: en la infància i en l’edat avançada

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
 A7 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A17 Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
 A18 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A20 Saber interpretar una correcta història clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Gestiona els coneixements i els confirma, amb la informació basada en l’evidencia científica
 B2 Gestiona la informació del cas clínic amb propostes de solució
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B9 Planteja una discussió a partir de la informació obtinguda
 B10 Interessar-se per una actualització continuada dels seus coneixements per una adquisició de noves habilitats necessàries per la millora del seu treball
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Fonaments generals de nutrició pediàtrica 1. Bases fisiològiques per l’alimentació i nutrició dels nens. Requeriments nutricionals en la infància
2. Valoració de l’estat nutricional en la infància
3. Programació nutricional precoç. Implicacions de la nutrició materno-fetal en la salut del nen i de l’adult. Epigenètica nutricional.
Alimentació durant la fase d'alletament 4. Lactància materna
5. Fórmules infantils en el primer any de vida
6. Introducció de l’alimentació complementària
7. Nadó prematur
Aspectes nutricionals de patologia pediàtrica 8. Maneig nutricional del malalt cardiològic
9. Aspectes nutricionals en les malalties renals cròniques
10. Patologia congènita: Introducció als errors congènits del metabolisme. Fenilcetonúria. Fibrosi quística.
11. Tractament i aspectes nutricionals de la patologia digestiva en pediatria: Reflux gastroesofàgic. El restrenyiment a la infància. Diarrees. Malaltia celíaca
12. Tractament i aspectes nutricionals de les malalties endocrinològiques en pediatria: Obesitat infantil. Diabetis tipus I Altres malalties endocrino-metabòliques.
Envelliment 13. Envelliment saludable. Fragilitat
14. Síndromes geriàtriques
15. Nutrició i envelliment
Seminaris de pediatria 1. Valoració nutricional en pediatria
2. Suport nutricional en situacions especials
Pràctiques clíniques 1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A17
A18
A20
18 22.5 40.5
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
6 6 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
6 6 12
Atenció personalitzada
B1
C4
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral
Sessió Magistral Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment.
Seminaris Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament de habilitats per part dels estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en la resolució d'un cas clínic de 3 h de durada, on s'ensenyarà la metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica.
En la segona pràctica (3 h), a través d'un role-playing, s'elaborarà l'informe clínic adaptat al pacient geriàtric.
Atenció personalitzada Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència i participació, així com la entrega del treball executat durant els mateixos. 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C4
Es valorarà l'assistència i participació en les pràctiques (execució de tests de cribatge nutricional, pla terapèutic, role-playing) i l'elaboració de l'informe clínic del cas (pacient geriàtric). 35
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar els diferents apartats per aprovar l'assignatura

A la segona convocatòria, caldrà recuperar la/les part/s que estigui suspesa/es

Els alumnes que desitgin presentar-se per millorar la nota a la segona convocatòria, podran fer-ho sabent que:

- la nota de l'examen test que prevaldrà serà la de la segona convocatòria

Si l'assignatura no es supera ni en primera ni en segona convocatòria, l'alumne haurà d'aprovar en cursos successius totes les parts de l'assignatura (prova objectiva tipus test, seminaris i pràctiques), no guardant-se la nota de cap de les parts superades el curs anterior.

No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). El incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison principios de medicina interna. , 18ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Rozman, C. Cardellach, F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18ª, Elsevier cop., 2016

KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill, 2016.

Complementària Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIETOTERÀPIA II/14224107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
DIETOTERÀPIA I/14224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent