Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dietoteràpia i nutrició artificial. |
| A19 |
Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques |
| A33 |
Deontologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social |
| B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprendre les causes de desnutrició en el pacient amb malaltia pulmonar obstructiva crònica, fibrosi quística de pàncrees i insuficiència cardíaca, així com saber valorar el suport nutricional en aquestes patologies
Analitzar les diferents tècniques de suport nutricional (suplementació, alimentació bàsica aplicada, nutrició enteral i parenteral): indicacions i contraindicacions, vies d'accés, administració, composició, i complicacions
Saber pautar una suplementació i una nutrició enteral
Analitzar, valorar la necessitat de suport nutricional i saber aplicar les diferents modalitats de suport nutricional (dietoteràpia, suplementació, nutrició enteral i nutrició parenteral) en algunes malalties que comporten malnutrició: malalties de l'aparell digestiu, trastorns neurològics, malalties renals, càncer, SIDA, i malalties reumàtiques
Conèixer les principals intervencions quirúrgiques que poden afectar l'estat nutricional, comprendre les afectacions nutricionals que poden provocar, determinar els requeriments nutritius i avaluar la necessitat de suport nutricional en els pacients sotmesos a aquest tipus d'intervencions
Conèixer les situacions d'estrès metabòlic i la seva repercussió sobre l'estat nutricional i també aprendre a valorar l'estat nutricional del pacient i la via de suport nutricional idònia en situacions d'estrès metabòlic
| | A19 |
Saber avaluar l'estat nutricional i metabòlic amb la integració de els diferents mètodes. Conèixer les bases dels diferents mètodes d'avaluació de l'estat metabòlic
| | A33 |
Saber si en una situació conflictiva determinada s'estan vulnerant els drets del pacient
Conèixer els seus drets i els seus deures com a treballador
Entendre les responsabilitats civils i penals del seu treball
Entendre la necessitat del secret professional i respectar-lo
Saber comportar-se si el pacient no consent un tractament
Conèixer el raonament ètic i aplicar en el seu treball diari
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
| | B5 |
Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries
Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
Contribuir a la consolidació i desenvolupament de l’ equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
| | B6 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica o del professional sanitari contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del nutricionista i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
Establir confiança entre el nutricionista i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
| | B7 |
Expressar les pròpies idees de forma estructurada i intel·ligible, intervenint amb rellevància i oportunitat tant en situacions d’ intercanvi, com en més formals i estructurades
Prendre la paraula amb grup amb facilitat, transmetre convicció i seguretat i adaptar el discurs a les exigències formals requerides
Adaptar el seu missatge i els medis emprats a les característiques de la situació i a l’audiència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
Ètica clínica en nutrició |
1. Conceptes generals. Escoles ètiques actuals.
2. Procediments de decisió en ètica clínica: enfocament principalista.
3. Procediments de decisió en ètica clínica: procediment casuístic.
4. La informació al pacient. Consentiment informat i veracitat.
5. La confidencialitat i la intimitat del pacient. El secret professional.
6. La capacitat de la presa de decisions: menors i psiquiàtrics.
7. Ètica en la pràctica clínica: la missió del nutricionista. Les bones pràctiques. El coneixement científic. Prevenció i promoció de la salut.
8. Els conflictes ètics a la pràctica professional: relacions interprofessionals.
9. Ètica i Política. Gènere i multiculturalisme. Dietes excloents.
10. El rebuig al tractament: vaga de fam i anorèxia nerviosa.
11. Limitació de l’esforç terapèutic: futilitat i qualitat de vida.
12. L’alimentació dels discapacitats i malalts crònics. Les cures pal•liatives. Documents de voluntats anticipades.
13. Recursos i serveis de salut. Justícia social i equitat als països desenvolupats. L’alimentació com a dret universal.
14. Modes dietètiques y adicions; vigorèxia, dietes estilitzants, dietes milacre.
15. Ètica de la recerca |
Suport nutricional |
1. Introducció. Història, conceptes bàsics.
2. Alimentació bàsica adaptada.
3. Suplementació nutricional. Definició i tipus de suplements. Indicacions i contraindicacions.
4. Nutrició enteral. Concepte. Productes i vies d'accés. Indicacions i contraindicacions. Formes d'administració i complicacions.
5. Nutrició parenteral. Concepte i tipus. Vies d'accés. Indicacions i contraindicacions. Complicacions.
6. Nutrició artificial pediàtrica. Aspectes diferencials respecte a la nutrició artificial de l'adult.
7. Síndrome de renutrició. Pacients de risc, prevenció i tractament.
8. Dejuni i agressió. Suport nutricional en el malalt crític.
9. Suport nutricional precoç i perioperatori.
10. Nutrició artificial domiciliaria. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Seminaris |
|
3 |
3 |
6 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
12 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals dividides en dos parts diferenciades: êtica i suport nutricional |
Seminaris |
Discusió amb alumnes de temes d'interès actual |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Discusió de casos clínica amb els alumnes |
Atenció personalitzada |
Es farà a través de moodle |
Descripció |
Es farà a través de moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Aquestes competències es valoraran a l'examen final tipus test i cas clínic |
0% |
Seminaris |
|
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als seminaris per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.
La part de suport nutricional s'avaluarà en l'examen mitjançant el cas clínic a desenvolupar i/o preguntes test. |
0% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als supòsits pràctics per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.
Aquestes competències s'avaluaran mitjançant el cas clínic a desenvolupar a l'examen de suport nutricioinal. |
0% |
Proves de desenvolupament |
|
Cas clínic de suport nutricional a desenvolupar a l'examen
final.
Cas clínic d'ètica a desenvolupar durant l'examen final (mateix tipus de treball que s'ha realitzat durant els seminaris o supòsits. pràctics d'ètica).
(20% de suport i 20 % d'ètica) |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes de múltiple resposta respecte a la teoria, seminaris i pràctiques (30% de ètica i 30% de suport).
|
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura consta de 2 BLOCS i cal aprovar-los tots dos per aprovar l'assignatura. Aquests BLOCS son el de SUPORT i el de BIOÈTICA Per a la obtenció de la nota es farà la mitjana de les dues parts (ètica i suport). I per aprovar l'assignatura es necessita que aquesta mitjana sigui com a mínim de 5. Per a aprovar la part d'ètica és necessari haver assistit als seminaris i supòsits pràctics a més d'aprovar l'examen tipus test. la nota dels supòsits pràctics d'ètica es el 20% de la nota final (40% de la part d'ètica). Per aprovar la part de suport nutricional és necessari haver assistit als seminaris i supòsits pràctics/estudi de casos a l'aula ordinària a més d'aprovar l'examen. L'examen de la segona convocatòria serà igual en quant a percentatges. A criteri del professor responsable, ocasionalment es pot canviar el sistema d'avaluació. |
Bàsica |
ANGEL GIL, Tratado de nutrición, Darrera edició disponible, Médica Panamericana
MERCE PLANAS, Conceptos prácticos en nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, Mayo
HUMBERTO ARENAS Y ROBERTO ANAYA, Nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, McGraw-Hill
|
- DIEGO GRACIA. Fundamentos de
bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
- MIGUEL SANCHEZ. Bioetica en
Ciencias de la Salud. Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013. ISBN:
978-84-458-2116-9
- AZUCENA
COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999.
ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima,
13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco,
5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- PETER SINGER. Etica práctica. Ed.
AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
- LINO CICCONE. Bioética:
Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN:
84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y
TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005.
ISBN: 9788445804803
- FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la
dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer,
Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN:
84-254-2407-4
- ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER,
WILLIAM WINSLADE. Etica Clínica. Ed. Ariel. Barcelona, 2005. ISBN:
84-344-3719-5
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES
LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|