Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Dietoteràpia i nutrició artificial. |
| A19 |
Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques |
| A33 |
Deontologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprendre les causes de desnutrició en el pacient amb malaltia pulmonar obstructiva crònica, fibrosi quística de pàncrees i insuficiència cardíaca, així com saber valorar el suport nutricional en aquestes patologies
Analitzar les diferents tècniques de suport nutricional (suplementació, alimentació bàsica aplicada, nutrició enteral i parenteral): indicacions i contraindicacions, vies d'accés, administració, composició, i complicacions
Saber pautar una suplementació i una nutrició enteral
Analitzar, valorar la necessitat de suport nutricional i saber aplicar les diferents modalitats de suport nutricional (dietoteràpia, suplementació, nutrició enteral i nutrició parenteral) en algunes malalties que comporten malnutrició: malalties de l'aparell digestiu, trastorns neurològics, malalties renals, càncer, SIDA, i malalties reumàtiques
Conèixer les principals intervencions quirúrgiques que poden afectar l'estat nutricional, comprendre les afectacions nutricionals que poden provocar, determinar els requeriments nutritius i avaluar la necessitat de suport nutricional en els pacients sotmesos a aquest tipus d'intervencions
Conèixer les situacions d'estrès metabòlic i la seva repercussió sobre l'estat nutricional i també aprendre a valorar l'estat nutricional del pacient i la via de suport nutricional idònia en situacions d'estrès metabòlic
| | A19 |
Saber avaluar l'estat nutricional i metabòlic amb la integració de els diferents mètodes. Conèixer les bases dels diferents mètodes d'avaluació de l'estat metabòlic
| | A33 |
Saber si en una situació conflictiva determinada s'estan vulnerant els drets del pacient
Conèixer els seus drets i els seus deures com a treballador
Entendre les responsabilitats civils i penals del seu treball
Entendre la necessitat del secret professional i respectar-lo
Saber comportar-se si el pacient no consent un tractament
Conèixer el raonament ètic i aplicar en el seu treball diari
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Ètica clínica en nutrició |
Tema 1E: Conceptes generals. Escoles ètiques actuals.
Tema 2E: Procediments de decisió en ètica clínica: enfocament principalista
Tema 3E: Procediments de decisió en ètica clínica: procediment casuístic.
Tema 4E: Els conflictes ètics a la pràctica professional: relacions interprofessionals.
Tema 5E: La capacitat de la presa de decisions: menors i psiquiàtrics. Anorexia
Tema 6E: L ’alimentació dels discapacitats i malalts crònics. Les cures pal·liatives. Documents de voluntats anticipades
Tema 7E: Recursos i serveis de salut. Justícia social i equitat als països desenvolupats. L’alimentació com a dret universal
Tema 8E: La informació al pacient. Consentiment informat i veracitat
Tema 9E: Ètica i Política. Gènere i multiculturalisme. Dietes excloents
Tema 10E:Rebuig al tractament i limitació de l’esforç terapèutic: vaga de fam anorexia no, futilitat i qualitat de vida
Tema 11E: Ètica de la recerca
Tema 12E: Modes dietètiques i adicions; vigorèxia, dietes estilitzants, dietes miracle.
|
Suport nutricional |
Tema 1S: Introducció al suport Nutricional. Conceptes bàsics.
Tema 2S: Alimentació bàsica adaptada i suplementació nutricional.
Tema 3S: Nutrició enteral I. Concepte. Productes i vies d'accés.
Tema 4S: Nutrició enteral II. Indicacions i contraindicacions.
Tema 5S: Nutrició enteral III. Formes d'administració i complicacions.
Tema 6S: Síndrome de re nutrició
Tema 7S: Nutrició parenteral I
Tema 8S: Nutrició parenteral II
Tema 9S: Nutrició artificial pediàtrica. Aspectes diferencials respecte a la nutrició artificial de l'adult.
Tema 10S: Nutrició artificial domiciliaria.
Tema 11S: El dejuni i l’agressió. Suport nutricional en el malalt crític
Tema 12S: Suport nutricional precoç i perioperatori.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
42 |
66 |
Seminaris |
|
8 |
3 |
11 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
4 |
12 |
16 |
Tècnica del dilema |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la assignatura |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals dividides en dos parts diferenciades: êtica i suport nutricional. Hi ha 12 sessions magistrals d'ètica i 12 de comuniciació. |
Seminaris |
Discusió amb alumnes de temes d'interès actual |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Discusió de casos clínics amb els alumnes |
Tècnica del dilema |
Es planteja un dilema ètic que caldrà resoldre en sessions en grup a l'aula |
Atenció personalitzada |
Es podrà concertar una reunió d'atenció personalitzada per correu electrònic. Es concretarà data hora i lloc. Per a la Dra. Ferré (responsable BLOC d'Ètica) les reunions presencials es faran a la Unitat de Pediatria de la FMCS. Per a la Dra. Bonada (responsable BLOC de Suport) a la FMCS o a l'HUSJR. Alternativament, es podrà concretar una reunió virtual pel Moodle o Teams. |
Descripció |
Es podrà concertar una reunió d'atenció personalitzada per correu electrònic. Es concretarà data, hora i lloc. Par a la Dra Ferré (responsable del BLOC d'ÈTICA) les reunions presencials es faran a la Unitat de Pediatria de la FMCS. Per a la Dra Bonada (responsable del BLOC de SUPORT) a la FMCS o a l'HUSJR. Alternativament si es considera oportú, es podrà concretar una reunió virtual pel Moodle o Teams. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Aquestes competències es valoraran a l'examen final tipus test i cas clínic |
0% |
Seminaris |
|
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als seminaris per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.
La part de suport nutricional s'avaluarà en l'examen mitjançant el cas clínic i amb preguntes tipus test. |
0% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Es presentaran uns petits informes sobre els casos proposats als supòsits pràctics per treballar la deliberació ètica. L'avaluació es farà a la prova de desenvolupament de l'examen final.
Aquestes competències s'avaluaran mitjançant el cas clínic a desenvolupar a l'examen de suport nutricioinal. |
0% |
Proves de desenvolupament |
|
Cas clínic de suport nutricional a l'examen final.
Cas clínic d'ètica a desenvolupar durant l'examen final (mateix tipus de treball que s'ha realitzat durant els seminaris o supòsits pràctics d'ètica).
(20% de suport i 20 % d'ètica) |
40% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes de múltiple resposta respecte a la teoria, seminaris i pràctiques (30% de ètica i 30% de suport).
|
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta assignatura consta de 2 BLOCS i cal aprovar-los tots dos per aprovar l'assignatura. Aquests BLOCS son el de SUPORT (responsable Dra. Bonada) i el de BIOÈTICA (responsable Dra. Ferré) Per a la obtenció de la nota final es farà la mitjana de les dues parts (ètica i suport). I per aprovar l'assignatura es necessita que aquesta mitjana sigui com a mínim de 5. Per a aprovar la part d'ètica és necessari: - haver assistit als seminaris i supòsits pràctics
- aprovar l'examen tipus test.
- que la mitja de l'examen tipus test (60%) i el cas pràctic d'ètica (40%) sigui com a minim de 5.
Per aprovar la part de suport nutricional és necessari: - haver assistit als seminaris i supòsits pràctics/estudi de casos
- aprovar l'examen.
SEGONA OCNVOCATORIA L'examen de la segona convocatòria serà igual en quant a percentatges. Si algun alumne suspèn un dels 2 blocs podrà examinarse en segona convocatòria només de la part suspesa A criteri del professor responsable, ocasionalment es pot canviar el sistema d'avaluació. |
Bàsica |
ANGEL GIL, Tratado de nutrición, Darrera edició disponible, Médica Panamericana
MERCE PLANAS, Conceptos prácticos en nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, Mayo
HUMBERTO ARENAS Y ROBERTO ANAYA, Nutrición enteral y parenteral, Darrera edició disponible, McGraw-Hill
MIGUEL A SANCHEZ, Bioética en ciencias de la salud, 1ª ed., Elsevier Masson, Barcelona, 2013
DIEGO GRACIA, DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed., Ed Triacastella, Madrid, 2007
|
Bibliografia BLOC ÈTICA: - DIEGO GRACIA. Fundamentos de
bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
- MIGUEL SANCHEZ. Bioetica en
Ciencias de la Salud. Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013. ISBN:
978-84-458-2116-9
- AZUCENA
COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999.
ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima,
13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco,
5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- PETER SINGER. Ética práctica. Ed.
AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
- LINO CICCONE. Bioética:
Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN:
84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y
TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005.
ISBN: 9788445804803
- FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la
dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer,
Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN:
84-254-2407-4
- ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER,
WILLIAM WINSLADE. Etica Clínica. Ed. Ariel. Barcelona, 2005. ISBN:
84-344-3719-5
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES
LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
Altres llibres electrònics que poden ser útils:
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|