DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DEL SISTEMA SANITARI Codi 14224111
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GARRETA GIRONA, SILVIA
Adreça electrònica joseplluis.pinol@urv.cat
silvia.garreta@urv.cat
cristina.bedmar@urv.cat
Professors/es
PIÑOL MORESO, JOSEP LLUIS
GARRETA GIRONA, SILVIA
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant L’alumne de professions sanitàries deu de conèixer l’organització dels sistemes sanitaris i els models de gestió sanitària

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Sistemes de salut i polítiques alimentàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les polítiques nutricionals del nostre país
Conèixer l'organització dels sistemes sanitaris en el món
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
 B4 Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B5 Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries
Conèixer l’estructura del sistema sanitari a Catalunya i a Espanya
 B7 Expressar les pròpies idees de forma estructurada i intel·ligible, intervenint amb rellevància i oportunitat tant en situacions d’ intercanvi, com en més formals i estructurades
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Models de sistemes sanitaris.
1. Models de sistemes sanitaris.
2. Sistema sanitari espanyol
3. Característiques específiques del Sistema sanitari català
Nivells d’atenció sanitària 4. Nivells d’atenció sanitària I: Atenció primària de salut. Centres de salut. Àrees Bàsiques de salut.
5. Nivells d’atenció sanitària II: Atenció especialitzada i Hospitalització
6. Nivells d’atenció sanitària III: Atenció socio-sanitària
7. Nivells d’atenció sanitària IV: Salut Pública i Comunitària
8. Organismes internacionals i salut
Gestió sanitària 9. Organització de l’atenció sanitària. Planificació:Necessitat. Eficàcia. Eficiència. Equitat. Qualitat.
10. Gestió sanitària I. Premisses i disciplines. Polítiques i estratègies. Lideratge.
11. Gestió sanitària II. Les persones. Els recursos. Financiació.
12. Qualitat assistencial. Determinants econòmics. Pla de qualitat.
13. Sistemes de qualitat. Avaluació de la qualitat.
14. Planificació en Salut pública i disseny de programes de salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
16 24 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
B1
B4
B5
B7
C3
C4
6 12 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A13
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A13
2 0 2
Proves orals
A13
B1
B4
B5
B7
C3
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S’explicarà la dinàmica de la assignatura i el cas a desenvolupar
Sessió Magistral S'explicaran els continguts del temari
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Els alumnes individualment busquen a la web els programes de salut d’un organisme internacional. El comparteixen amb altres membres del grup i fan una valoració critica dels programes.
Posteriorment cada grup fa una presentació i defensa oral de la valoració de l’organisme treballat. 45%

Atenció personalitzada Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A13
Continguts del temari teòric 70%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
B1
B4
B5
B7
C3
C4
Anàlisis i preesntació de la cerca realitzada sobre els programes de salut d'organismes internacionals 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Medicina Preventiva y Salud Pública (10ª edición). Piédrola Gil et al. (eds). Barcelona: Masson S.A.,2001

 

Ruiz L. Claves para la gestión clínica. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004

 

Riberta J. Gestión en el sector de la salud. Madrid: Pearson, 2005-2006

 

Villalobos, J. Gestión sanitaria para los profesionales de la salud. Madrid: McGraw-Hill, 2007

 

Ortega, A. Organización y gestión del área de trabajo. Madrid: McGraw Hill, 2000

 

Asenjo MA. Gestión diaria del hospital. 3ªEd. Barcelona: Masson, 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent