DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DEL SISTEMA SANITARI Codi 14224111
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
REY REÑONES, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.bedmar@urv.cat
cristina.rey@urv.cat
Professors/es
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
REY REÑONES, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p></br&gt;<p><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Sistemes de salut i polítiques alimentàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les polítiques nutricionals del nostre país
Conèixer l'organització dels sistemes sanitaris en el món
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Modelos de sistemas sanitarios.
1. Modelos de sistemas sanitarios.
2. Sistema sanitario español.
3. Características específicas del Sistema Sanitario Calana.
Niveles de atención sanitaria. 4. Niveles de atención sanitaria I: Atención primaria de salud. Centros de salud. Areas Básicas de Salud.
5. Niveles de atención sanitaria II: Atención especializada y hospitalización.
6. Niveles de atención sanitaria III: Atención socio-sanitaria.
7. Niveles de atención sanitaria IV: Salud Pública y Comunitaria
8. Organismos internacionales y salud
Gestión sanitaria 9. Organización de la atención sanitaria. Planificación:Necesidad. Eficacia. Eficiència. Equidad. Calidad.
10. Gestión sanitaria I. Premisas y disciplinas. Políticas y estrategias. Liderazgos.
11. Gestión sanitaria II. Las personas. Los recursos. Financiación.
12. Calidad asistencial. Determinantes economicos. Plan de calidad.
13. Sistemas de calidad. Evaluación de la calidad.
14. Planificación en Salud pública y diseño de programas de salud.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A13
16 24 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
6 12 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A13
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A13
2 0 2
Proves orals
A13
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà la dinàmica de l'assignatura i les pràctiques a realitzar.
Sessió Magistral S'explicaran els continguts del temari a les sessions magistrals. També es faran activitats i es proposaran debats i discussions en grup.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Els alumnes individualment o bé en grups reduïts, realitzaran cerques sobre organismes o programes de salut internacionals. Es compartirà amb altres membres del grup i se'n farà una valoració crítica.
Posteriorment es farà una presentació i defensa oral.
Es plantejarà fer una cerca sobre elsistema de salut d'un país i exposar-ho.
Atenció personalitzada Les professores atendran l'alumnat en finalitzar la classe i al seu despatx en hores concertades. Es donarà l'opció de fer-ho per videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció

Les professores atendran l'alumnat en finalitzar la classe i al seu despatx en hores concertades. Es donarà l'opció de fer-ho per videoconferència.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
Anàlisis i preesntació de la cerca realitzada sobre els programes de salut d'organismes internacionals 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Coneixements teòrics (70%): Examen de preguntes tipus test i/o preguntes curtes. També es preguntarà sobre els coneixements plantejats a la part pràctica. 

Pràctiques (20%): Realització d'activitats, cerca d'informació, resolució de casos pràctics. Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran a les proves objectives. Es valora l'aprenentatge autònom, la motivació, l'assistència i la puntualitat. Es valora el comportament i l'actitud envers els altres. 

Competències transversals (10%): Durant el desenvolupament de l'assignatura, i principalment a la part pràctica, es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i la puntualitat a les classes, i en el lliurament de treballs. Es valora el comportament i l'actitud envers els altres. 

Per poder fer la mitjana entre les diferents proves d'avaluació, cal obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima a l'examen teòric. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. 

Normativa:

A les proves d'avaluació i a la revisió d'exàmens no està permès l'ús o la tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. L'incompliment de les normes generals a les proves d'avaluació suposarà una avaluació negativa i/o expedient de l'alumne. 

2a Convocatòria:  En cas de no aprovar la part teòrica (proves mixtes) o pràctica a la primera convocatòria, podran presentar-se a segona convocatòria la part no aprovada, es seguiran els mateixos criteris. 


Fonts d'informació

Bàsica

Medicina Preventiva y Salud Pública (10ª edición). Piédrola Gil et al. (eds). Barcelona: Masson S.A.,2001

 

Ruiz L. Claves para la gestión clínica. Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2004

 

Riberta J. Gestión en el sector de la salud. Madrid: Pearson, 2005-2006

 

Villalobos, J. Gestión sanitaria para los profesionales de la salud. Madrid: McGraw-Hill, 2007

 

Ortega, A. Organización y gestión del área de trabajo. Madrid: McGraw Hill, 2000

 

Asenjo MA. Gestión diaria del hospital. 3ªEd. Barcelona: Masson, 2006

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Nota important en el seguiment de les classes teòriques: Es recomana assistència a classe, parar atenció i prendre apunts. S'indicarà la documentació per al seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per a l'explicació del tema. Encara que l'assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l'assignatura. Informació per als Repetidors: Els repetidors que l'any anterior hagin aprovat la part pràctica, se'ls guardarà la nota per a aquest curs sempre que signin un document i adjuntin a l'espai habilitat de Moodle en el termini establert. La nota de la part pràctica tindrà el pes establert al curs actual. Els idiomes d'impartició de l'assignatura seran el català i el castellà. També es pot fer un ús puntual d'altres idiomes principalment per comentar bibliografia sobre el tema.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent