DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTEGRACIÓ DE LA NUTRICIÓ I Codi 14224113
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FOLCH LOPEZ, JAUME
GENÉ DÍAZ, JOSEPA
BULLÓ BONET, MÒNICA
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
Adreça electrònica jaume.folch@urv.cat
montserrat.belles@urv.cat
josepa.gene@urv.cat
monica.bullo@urv.cat
cristina.bedmar@urv.cat
Professors/es
FOLCH LOPEZ, JAUME
BELLÉS MATEU, MONTSERRAT
GENÉ DÍAZ, JOSEPA
BULLÓ BONET, MÒNICA
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi integrat d’un cas clínic des de les diferents àrees que participen en l'assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A6 Bioquímica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A36 Alimentació i cultura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
Ser capaç d'exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent.
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Comprendre, considerar i interessar-se per les fonts alimentàries dels diferents nutrients, els processos d'absorció i aprofitament dels diferents principis immediats i la seva regulació.
Comprendre, reflexionar i apreciar el paper que tenen les diferents vitamines, minerals i oligoelements sobre la salut.
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu.
 A6 Comprendre i reflexionar sobre les vies metabòliques utilitzades pels diferents principis immediats en situació post-prandrial, interdigestiva, dejuni i exercici físic.
Comprendre els diferents aspectes que té la utilització dels nutrients, és a dir, els processos metabòlics que succeeixen a l'interior de la cèl·lula amb la intenció d'integrar els diferents dins de l'organisme.
Comprendre i valorar la importància de l'alimentació sobre els processos oxidatius de l'home
Comprendre la importància i els mecanismes de la regulació genètica mediada per nutrients
Comprendre les bases moleculars de l'absorció i digestió dels nutrients i les bases moleculars de la comunicació i senyalització cel·lulars, per tal que pugui entendre millor els seus aspectes fisiològics i patològics.
Diferenciar els processos metabòlics dels àcids nucleics per tal d'entendre les aplicacions d'aquests coneixements en la investigació biomèdica.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals de la matèria viva amb la finalitat de comprendre les bases moleculars de la nutrició.
Reconèixer i saber diferenciar els processos metabòlics essencials per a la vida d'una cèl·lula.
Definir els conceptes bàsics sobre l'estructura, la composició química i funcions de cada un dels components cel·lulars per reconèixer i saber diferenciar el paper de cada un d'ells.
Entendre la integració dels processos biològics que converteixen la cèl·lula per al seu bon funcionament.
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Valorar la importància de la integració metabòlica davant una determinada situació fisiològica
Valorar la importància del coneixement bàsic dels components fonamentals de la matèria viva amb la intenció d'aconseguir una adequada formació en l'àmbit de la nutrició humana.
Valorar les repercussions de la investigació en bioquímica i biologia molecular amb la finalitat que sigui capaç de les seves implicacions en l'àmbit de la nutrició humana.
Aprendre a determinar i calcular paràmetres bàsics relacionats amb la cinètica enzimàtica per tal de familiaritzar-se amb el treball de laboratori.
Comprendre, analitzar, considerar i valorar els sistemes biològics d'integració metabòlica relacionats amb la nutrició.
Valorar l'efecte del sistema hormonal sobre la regulació metabòlica-nutricional.
Analitzar l'efecte del dejuni de curta i llarga durada sobre el metabolisme i tenir en compte la seva transcendència en la nutrició.
 A17 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Conèixer els hàbits alimentaris en relació als consum d’aliments làctics en la nostra societat, la seva evolució i incorporació de productes alimentaris nous, en les diferents cultures, situacions socials i econòmiques
 A36 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Conèixer els hàbits alimentaris en relació als consum d’aliments làctics en la nostra societat, la seva evolució i incorporació de productes alimentaris nous, en les diferents cultures, situacions socials i econòmiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
 B9 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Exposició del cas a treballar en l'assignatura Causes de la malaltia
Respostes fisiològiques associades a la malaltia
Aliments crítics en la malaltia
Relació entre la malaltia i la desnutrició
Hàbits alimentaris en relació al consum d'aliments crítics en la nostra societat i diferents cultures
Seminaris
Seminari. Exposició del contingut del temari corresponent a Biologia
Seminari. Exposició del contingut del temari corresponent a Fisiologia
Seminari. Exposició del contingut del temari corresponent a Bioquímica
Seminari. Exposició del contingut del temari corresponent a Fonaments de Nutrició
Seminari. Exposició del contingut del temari corresponent a Antropologia
Pràctiques
Pràctica. Treball sobre el contingut de Biologia
Pràctica. Treball sobre el contingut de Fisiologia
Pràctica. Treball sobre el contingut de Bioquímica
Pràctica. Treball sobre el contingut de Fonaments de Nutrició
Pràctica. Treball sobre el contingut d'Antropologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Seminaris
A3
A6
A17
A36
15 30 45
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B1
B2
B4
B5
B9
C2
10 30 40
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A3
A6
A17
A36
B9
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: Objectius i competències. Exposició del cas a treballar
Seminaris Exposició dels continguts en cadascuna de les àrees docents (Biologia, Fisiologia, Bioquímica, Fonaments de Nutrició, Antropologia) que participen en l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos Treball en grup dels continguts desenvolupats en els seminaris. Estudi integrat del cas des de les diferents àrees que participen en l'assignatura
Atenció personalitzada Responsable de l'atenció personalitzada d'aquesta assignatura: Dra. Josefa Gené

Atenció personalitzada
Descripció
Contacte amb els professors que participen en l'assignatura: josepa.gene@urv.cat (Biologia) montserrat.belles@urv.cat (Fisiologia) jaume.folch@urv.cat (Bioquímica) monica.bullo@urv.cat (Fonaments de Nutrició) cristina.bedmar@urv.cat (Antropologia)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B1
B2
B4
B5
B9
C2
Cada àrea docent realitzarà una valoració del treball autònom i col·laboratiu dels alumnes, així com de la seva participació en cada sessió programada. 50%
Proves mixtes
A3
A6
A17
A36
B9
C4
Avaluació de la capacitat d'integrar els conceptes treballats en les diferents sessions de l'assignatura. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cada àrea docent (Biologia, Fisiologia, Bioquímica, Fonaments de Nutrició i Antropologia) avaluarà la seva part de supòsits pràctics i seminaris de forma independent de la resta d'àrees. Per aquesta part de l'assignatura (50% del total de la nota), es farà mitjana entre les cinc àrees docents si es superen amb una nota superior a 4 punts sobre 10 cadascuna d'elles. La prova mixta (preguntes sobre els continguts treballats en les diferents àrees docents i que suposen el 50% restant del total de la nota) s'haurà de superar amb una nota superior a 4 punts sobre 10 per a poder fer mitjana amb la nota obtinguda en la part de supòsits pràctics-seminaris.

Criteris per a la 2ª convocatòria:

-Supòsits pràctics-seminaris: en cas de que la nota sigui inferior a 4 punts sobre 10 corresponent a l'avaluació feta per cada àrea docent, l'alumne haurà de recuperar únicament la/les parts suspeses en 2a convocatòria. Cas de no superar els 4 punts sobre 10 en algun dels seminaris ni en 1ª ni en 2ª convocatòria, no es podrà fer la mitjana amb els altres seminaris, ni superar l'assignatura amb independència de les notes obtingudes a la prova mixta.

-Prova mixta: en cas de que no es superi la prova (4 punts sobre 10), l'alumne l'haurà de recuperar aquesta part en 2a convocatòria. La nota obtinguda en els supòsits pràctics-seminaris es guardarà per a fer mitjana amb la nota de la 2ª convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

El suport bibliogràfic específic per treballar el cas pot variar d'un curs a l'altre, i serà lliurat en el moment de presentar l'assignatura. Per això, la base bibliogràfica de partida és la mateixa que ja es recomana en cadascuna de les àrees implicades en l'assignatura en el primer/segon curs de Grau. 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA I FÍSICA APLICADA/14224005
BASES D`EDUCACIÓ, ÈTICA I COMUNICACIÓ/14224003
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14224004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent