DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FISIOPATOLOGIA Codi 14224114
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
paco.martin@urv.cat
juanjose.cabre@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
antoni.santigosa@urv.cat
yolanda.ortega@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
CABRE VILA, JUAN JOSE
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
SANTIGOSA AYALA, ANTONI
ORTEGA VILA, YOLANDA
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
Web http://http://www.fmcs.urv.net/ensenyaments/nutricio/2curs/fisiopato/index.htm
Descripció general i informació rellevant Bases fisiopatològiques que condueixen a les malalties

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
 B6 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
 B9 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Conceptes i Bases de malalties
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient. Història clínica i raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació
II. Digestiu
5. Fisiopatologia de les malalties del sistema gastrointestinal.
6. Dolor Abdominal.
7. Patologia esofàgica i gàstrica
8. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció.
9. Malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
10. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular i neoplàsia de còlon.
III. Fetge i pàncrees
11. Insuficiència de la funció hepàtica.
12. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica.
13. Fisiopatologia de la via biliar.
14. Fisiopatologia del pàncrees exocrí.
IV. Endocrí
15. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
16. Fisiopatologia suprarenal.
17. Fisiopatologia tiroïdal.
V. Metabolisme intermediari
18. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica.
19. Diabetis mellitus tipus 1 i 2.
20. Complicacions de la diabetis mellitus
21. Fisiopatologia del metabolisme lipídic. Dislipèmies.
22. Fisiopatologia del metabolisme proteic. Hiperuricèmia i gota.
VI. Alteracions ponderals
23. Estudi de la pèrdua de pes
24. Alteracions del comportament alimentari
25. Obesitat i síndrome metabòlica
VII. Osteo-articular
26. Fisiopatologia metabolisme ossi
27. Fisiopatologia osteo-articular.
VIII. Homeostàsi del medi intern
28. Alteracions de l’equilibri electrolític
29. Alteracions de l’equilibri àcid-base
IX. Renal i vies urinaries 30. Fisiopatologia del sistema renal
31. Síndromes nefrològics
32. Fisiopatologia de vies urinàries.
X. Cardiovascular
33. Hipertensió arterial
34. Fisiopatologia cardiovascular i arteriosclerosi
35. Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica.
36. Insuficiència cardíaca.
37. Alteracions del ritme cardíac.
XI. Respiratori
38. Fisiopatologia del sistema respiratori.
39. Estudi de la patologia respiratòria.
40. MPOC i asma bronquial.
XII. Neurològic
41. Fisiopatologia del sistema nerviós
42. Malaltia cerebrovascular
43. Malalties neurodegeneratives
XIII. Hematològic
44. Fisiopatologia del sistema hematològic
45. Alteracions de la sèrie vermella: anèmies
46. Alteracions de l’hemostàsia i coagulació
XIV. Infeccions
47. Malalties infeccioses
XV. Genètiques i regenerativa
48. Genètica i malalties neoplàsiques
49. Medicina regenerativa
50. Malalties hereditàries del metabolisme
Laboratori habilitats - pràctiques P01: Presentació dels casos clínics
P02: Taller de RCP bàsica
P03: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P04: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P05: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P06: Com redactar un informe clínic
P07: Seminari metodologia científica i MBE
P08: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P09: Seminari d'eines per la comunicació científica
P10: Discussió dels casos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
B1
B3
B4
52 78 130
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
15 22.5 37.5
Pràctiques a laboratoris
A5
12 18 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B9
3 4.5 7.5
Atenció personalitzada
9 9 18
 
Proves objectives de tipus test
A5
2 0 2
Proves orals
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
3 0 3
Proves objectives de tipus test
A5
B1
B3
B4
52 78 130
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic.
Per tal de fer més operatiu el treball en equip, els alumnes se distribuiran en grups d aproximadament 3-5 persones.
Pràctiques a laboratoris Es treballaran diferents habilitats d'anamnesis, exploració i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar bàsica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es farà una sessió d’introducció a la cerca bibliogràfica
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà: - de forma presencial, al despatx del professor. - de forma virtual, mitjançant el correu electrònic i seguiment de diverses proves pràctiques per Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
SEMINARIS I CLASSES PRÀCTIQUES:
Assistència obligatòria
Avaluació:
1) Elaboració d’un informe clínic (10% de la nota final)
2) Discussió i comentari del cas (5% de la nota final)
Es valorarà especialment la redacció en anglès

Apte

10%
5%
Pràctiques a laboratoris
A5
Superar l'exercici pràctic al final de la pràctica de RCP Apte
Proves orals
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
Presentació oral d’un cas clínic (15% de la nota final) 15%
Proves objectives de tipus test
A5
EXAMEN CONTINGUTS PRÀCTICS (20% de la nota final):
Es realitzarà un examen de tipus test 20 preguntes d'elecció múltiple.
Aquesta prova es programarà durant les dates d'exàmens finals al segon quadrimestre.
20%
Proves objectives de tipus test
A5
B1
B3
B4
EXAMEN CONTINGUTS TEÒRICS (50% de la nota final):
Es realitzarà un examen de tipus test amb 50 preguntes d'elecció múltiple.
Aquesta prova es programarà durant les dates d'exàmens finals al segon quadrimestre
50%
Altres  

PROVES FORMATIVES: Durant el curs es realitzaran diverses proves formatives de simulació d'exàmens de tipus test amb respostes d'elecció múltiple. L'assistència no és obligatòria, però es tindrà en compte com avaluació continuada.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent.

La nota final serà el sumatori de les notes de cada avaluació.

SEGONA CONVOCATÒRIA: L'estudiant haurà de realitzar proves tipus test i/o de resolució de suposits pràctics en funció de les competències que no hagi superat.


Fonts d'informació

Bàsica

Rozman, C. Cardellach, F. (eds).
Medicina interna. Farreras/Rozman. 18a ed.
Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2016.

Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J.(eds.).
Harrison principios de medicina interna. 18a ed. New York, McGraw-Hill, 2011

Pfreundschuh, M.; Schölmerich, J.
Fisiopatología y bioquímica.
Madrid [etc.]: Elsevier Science cop., 2002.

Mataix, J.
Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed.
Majadahonda: Argon, 2009.

Berg, D.
Advanced clinical skills and physical diagnosis.
Oxford: Blackwell Science, 2004.

Falguera, M.
Història clínica: una guia pràctica.
Lleida: Universitat de Lleida, 2000.

Munro, J. F.; Cambell, I. W.
Mcleod Exploración clínica. 10a ed.
Madrid: Harcourt, 2001.

Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.).
Fisiopatología aplicada a la nutrición.
Barcelona: Mayo, 2004.

KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill, 2016.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent