DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) FISIOPATOLOGIA Codi 14224114
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
paco.martin@urv.cat
juanjose.cabre@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
antoni.santigosa@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
yolanda.ortega@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
mariadelaserra.besora@urv.cat
claudia.jimenez@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
CABRE VILA, JUAN JOSE
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
SANTIGOSA AYALA, ANTONI
POBLET CALAF, CARME
ORTEGA VILA, YOLANDA
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
BESORA MORENO, MARIA DE LA SERRA
JIMÉNEZ TEN HOEVEL, CLAUDIA
Web http://http://www.fmcs.urv.net/ensenyaments/nutricio/2curs/fisiopato/index.htm
Descripció general i informació rellevant <p>La informació publicada en aquesta guia és la que correspon a classes presencials i pot servir de guia orientativa. Les activitats docents s’impartiran tal com apareixen programades a l’agenda acadèmica.</p><p>En quant a les classes teòriques, s'impartiran en català i els temes es desenvoluparan en un format de classe magistral tradicional. Pel que fa les classes pràctiques, també s'impartiran en català i els continguts es desenvoluparan en seminaris amb diversos mòduls de continguts clínics. L’assistència d’aquests seminaris és obligatòria i condició indispensables per poder presentar-se a l'examen de continguts pràctics.</p><hr><p><i>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</i></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Conceptes i Bases de malalties
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient. Història clínica i raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació
II. Digestiu
5. Fisiopatologia de les malalties del sistema gastrointestinal.
6. Dolor Abdominal.
7. Patologia esofàgica i gàstrica
8. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció.
9. Malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
10. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular i neoplàsia de còlon.
III. Fetge i pàncrees
11. Insuficiència de la funció hepàtica.
12. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica.
13. Fisiopatologia de la via biliar.
14. Fisiopatologia del pàncrees exocrí.
IV. Endocrí
15. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
16. Fisiopatologia suprarenal.
17. Fisiopatologia tiroidal.
V. Metabolisme intermediari
18. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica.
19. Diabetis mellitus tipus 1 i 2.
20. Complicacions de la diabetis mellitus
21. Fisiopatologia del metabolisme lipídic. Dislipèmies.
22. Fisiopatologia del metabolisme proteic. Hiperuricèmia i gota.
VI. Alteracions ponderals
23. Estudi de la pèrdua de pes
24. Alteracions del comportament alimentari
25. Obesitat i síndrome metabòlica
VII. Osteo-articular
26. Fisiopatologia metabolisme ossi
27. Fisiopatologia osteo-articular.
VIII. Homeostàsi del medi intern
28. Alteracions de l’equilibri electrolític
29. Alteracions de l’equilibri àcid-base
IX. Renal i vies urinaries 30. Fisiopatologia del sistema renal
31. Síndromes nefrològics
32. Fisiopatologia de vies urinàries.
X. Cardiovascular
33. Hipertensió arterial
34. Fisiopatologia cardiovascular i arterioesclerosi
35. Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica.
36. Insuficiència cardíaca.
37. Alteracions del ritme cardíac.
XI. Respiratori
38. Fisiopatologia del sistema respiratori.
39. Estudi de la patologia respiratòria.
40. MPOC i asma bronquial.
XII. Neurològic
41. Fisiopatologia del sistema nerviós
42. Malaltia cerebrovascular
43. Malalties neurodegeneratives
XIII. Hematològic
44. Fisiopatologia del sistema hematològic
45. Alteracions de la sèrie vermella: anèmies
46. Alteracions de l’hemostàsia i coagulació
XIV. Infeccions
47. Malalties infeccioses
XV. Genètiques i regenerativa
48. Genètica i malalties neoplàsiques
49. Medicina regenerativa
50. Malalties hereditàries del metabolisme
Laboratori habilitats - pràctiques P01: Presentació dels casos clínics i valoració global d’un pacient
P02/P03: Taller de RCP bàsica i ús del DEA
P04: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P05: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P06: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P07: Com redactar un informe clínic
P08: Seminari metodologia científica i MBE
P09: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P10: Seminari d'eines per la comunicació científica
P11: Diagnòstic clínic
P12: Discussió dels casos clínics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
52 78 130
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
15 22.5 37.5
Pràctiques a laboratoris
A5
12 18 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 4.5 7.5
Webminari
0 0 0
Atenció personalitzada
9 9 18
 
Proves objectives de tipus test
A5
2 0 2
Proves orals
A5
3 0 3
Proves objectives de tipus test
A5
52 78 130
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic.
Per tal de fer més operatiu el treball en equip, els alumnes se distribuiran en grups d aproximadament 3-5 persones.
Pràctiques a laboratoris Es treballaran diferents habilitats d'anamnesis, exploració i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar bàsica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es farà una sessió d’introducció a la cerca bibliogràfica
Webminari En cas de que la situació de l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, les seminaris de pràctiques de laboratori i d'estudi de casos pràctics es realitzaran a una aula virtual amb connexió online des de l’espai Moodle de l’assignatura, tot adaptant els continguts amb una presentació personalitzada de forma síncrona.
Atenció personalitzada Consultar apartat d'ATENCIÓ PERSONALITZADA

Atenció personalitzada
Descripció

L’estudiant pot contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual, mitjançant el correu electrònic, i si és necessari amb tutories presencials, al despatx del professor.


A causa de l’emergència sanitària per la COVID19, l’atenció personalitzada es podrà realitzar mitjançant reunions online o mitjançant altres eines virtuals, en horaris concertats prèviament per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
SEMINARIS I CLASSES PRÀCTIQUES:
Assistència obligatòria
Avaluació:
1) Elaboració d’un informe clínic (10% de la nota final)
2) Discussió i comentari del cas (5% de la nota final). Es valorarà especialment la redacció en anglès.

Apte

10%

5%
Pràctiques a laboratoris
A5
Superar l'exercici pràctic al final de la pràctica de RCP Apte
Proves orals
A5
Presentació oral d’un cas clínic (15% de la nota final) 15%
Proves objectives de tipus test
A5
EXAMEN CONTINGUTS PRÀCTICS (20% de la nota final):
Els continguts dels seminaris pràctics s'avaluaran a través d'un qüestionari amb 20 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 30 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (18 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el segon quadrimestre del curs acadèmic.
20%
Proves objectives de tipus test
A5
EXAMEN CONTINGUTS TEÒRICS (50% de la nota final):
Els continguts teòrics de les classes magistrals seran avaluats a través d'un qüestionari de 50 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 60 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (45 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts. En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el primer quadrimestre del curs acadèmic.
50%
Altres  

Proves d'avaluació continuada: Durant les classes magistrals programades al calendari acadèmic es realitzaran diverses proves parcials de caràcter formatiu amb simulació d'exàmens de tipus test amb respostes d'elecció múltiple sobre els continguts teòrics presentats. L'assistència no és obligatòria, però els resultats d'aquestes proves es tindran en compte com avaluació continuada.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

SISTEMA D'AVALUACIÓ

Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent amb una nota igual o superior a 5,0. La nota final serà el sumatori de les notes obtingudes en les parts aprovades: avaluació de les pràctiques al laboratori (15%), presentació d'un cas clínic (15%), prova de síntesis dels continguts teòrics (50%) i prova síntesis dels continguts pràctics (20%).

Els estudiants amb una nota final entre 5,0-6,9 obtindran la qualificació d’APROVAT; els estudiants amb una nota final entre 7,0-8,9 obtindran la qualificació de NOTABLE; els estudiants amb una nota final igual o superior a 9,0 obtindran la qualificació d’EXCEL·LENT. Els alumnes que hagin obtingut notes en totes les avaluacions igual o superior a 9,0 podran optar a la qualificació de MATRÍCULA D’HONOR.

PRIMERA CONVOCATÒRIA

Qüestionari amb 70 preguntes tipus test amb elecció múltiple: 50 preguntes sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'estudiant haurà de realitzar les proves tipus test i/o de resolució de supòsits pràctics en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria.

PROGRAMACIÓ DELS EXAMENS

Els exàmens es realitzaran de forma presencial segons la programació de l'agenda acadèmica.

Depenent de les circumstàncies d'excepcionalitat sanitària que puguin derivar-se de la pandèmia de la COVID-19, l'avaluació s'adaptarà a un entorn presencial o virtual. En cas de que no sigui possible l'avaluació presencial a l'aula degut a indicacions de les autoritats sanitàries, el format de les proves serà similar però adaptat a la no presencialitat. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

ALTRES CONSIDERACIONS

D'acord amb la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, hauran de romandre apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

Rozman, C. Cardellach, F. (eds). Medicina interna. Farreras/Rozman. 19a ed. Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2020.

KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª Edición, New York, McGraw-Hill, 2022.

Complementària

Mataix, J. Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed (revisada). Majadahonda: Ediciones Ergon, 2015.

Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.). Fisiopatología aplicada a la nutrición. Barcelona: Ediciones Mayo, 2009.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent