Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Conèixer els instruments per a la valoració clínica del pacient (història i raonament clínic)
Conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties
Conèixer els factors que influeixen en les malalties
Conèixer les alteracions patològiques de les principals malalties
Reconèixer els principals símptomes i signes que es presenten en les principals malalties
Desenvolupar habilitats comunicatives necessàries per obtenir dades clíniques
Conèixer i capacitar per realitzar tècniques exploratòries bàsiques de antropometria i constants
Conèixer i capacitar per realitzar una RCP (reanimació cardiopulmonar) bàsica
Realitzar un abordatge global del pacient integrant les habilitats comunicatives (anamnesi) i clíniques (exploració)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
I. Conceptes i Bases de malalties
|
1. Concepte i continguts de Fisiopatologia.
2. Instruments de la valoració global d'un pacient. Història clínica i raonament clínic.
3. Bases de les malalties: genètica, infeccions, immunitat, inflamació, oxidació, neoplàsies.
4. Alteracions de la termoregulació |
II. Digestiu
|
5. Fisiopatologia de les malalties del sistema gastrointestinal.
6. Dolor Abdominal.
7. Patologia esofàgica i gàstrica
8. Patologia del budell prim: síndrome de malabsorció.
9. Malaltia inflamatòria intestinal. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
10. Patologia del colon i recte: malaltia diverticular i neoplàsia de còlon. |
III. Fetge i pàncrees
|
11. Insuficiència de la funció hepàtica.
12. Hepatitis vírica i cirrosi hepàtica.
13. Fisiopatologia de la via biliar.
14. Fisiopatologia del pàncrees exocrí. |
IV. Endocrí
|
15. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem - hipòfisi.
16. Fisiopatologia suprarenal.
17. Fisiopatologia tiroidal.
|
V. Metabolisme intermediari
|
18. Fisiopatologia de la homeòstasi glucídica.
19. Diabetis mellitus tipus 1 i 2.
20. Complicacions de la diabetis mellitus
21. Fisiopatologia del metabolisme lipídic. Dislipèmies.
22. Fisiopatologia del metabolisme proteic. Hiperuricèmia i gota. |
VI. Alteracions ponderals
|
23. Estudi de la pèrdua de pes
24. Alteracions del comportament alimentari
25. Obesitat i síndrome metabòlica
|
VII. Osteo-articular
|
26. Fisiopatologia metabolisme ossi
27. Fisiopatologia osteo-articular. |
VIII. Homeostàsi del medi intern
|
28. Alteracions de l’equilibri electrolític
29. Alteracions de l’equilibri àcid-base |
IX. Renal i vies urinaries |
30. Fisiopatologia del sistema renal
31. Síndromes nefrològics
32. Fisiopatologia de vies urinàries. |
X. Cardiovascular
|
33. Hipertensió arterial
34. Fisiopatologia cardiovascular i arterioesclerosi
35. Dolor toràcic. Cardiopatia isquèmica.
36. Insuficiència cardíaca.
37. Alteracions del ritme cardíac. |
XI. Respiratori
|
38. Fisiopatologia del sistema respiratori.
39. Estudi de la patologia respiratòria.
40. MPOC i asma bronquial. |
XII. Neurològic
|
41. Fisiopatologia del sistema nerviós
42. Malaltia cerebrovascular
43. Malalties neurodegeneratives |
XIII. Hematològic
|
44. Fisiopatologia del sistema hematològic
45. Alteracions de la sèrie vermella: anèmies
46. Alteracions de l’hemostàsia i coagulació |
XIV. Infeccions
|
47. Malalties infeccioses |
XV. Genètiques i regenerativa
|
48. Genètica i malalties neoplàsiques
49. Medicina regenerativa
50. Malalties hereditàries del metabolisme |
Laboratori habilitats - pràctiques |
P01: Presentació dels casos clínics i valoració global d’un pacient
P02/P03: Taller de RCP bàsica i ús del DEA
P04: Habilitats clíniques-I: Anamnesi
P05: Habilitats clíniques-II: Exploració física
P06: Habilitats clíniques-III: Proves complementàries
P07: Com redactar un informe clínic
P08: Seminari metodologia científica i MBE
P09: Seminari recerca en bibliografia biomèdica
P10: Seminari d'eines per la comunicació científica
P11: Diagnòstic clínic
P12: Discussió dels casos clínics |
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
52 |
78 |
130 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
18 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Webminari |
|
0 |
0 |
0 |
Atenció personalitzada |
|
9 |
9 |
18 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
3 |
0 |
3 |
Proves objectives de tipus test |
|
52 |
78 |
130 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Participació activa dels estudiants en el seu aprenentatge.
Hi haurà quatre casos clínics que presenten un problema o diagnòstic principal amb alguns problemes secundaris associats.
Els casos clínics es plantejaran per escrit procurant deixar marge a que l’estudiant tingui que cercar el problema del qual es tracte. Per exemple, es donaran les xifres de pressió arterial i no es parlarà d’hipertensió o es facilitarà el pes i l’alçada i l’alumne tindrà que definir el grau d’obesitat calculant l’índex de massa corporal. També s’acompanyarà de dades complementàries per tal que l’estudiant identifiqui problemes associats a la patologia que es vol analitzar com a principal.
A partir de les dades facilitades en cada cas clínic l’estudiant haurà de cerca informació actualitzada i rellevant a la literatura, preparar la discussió i conclusions i elaborar treball final en forma d’informe clínic.
Per tal de fer més operatiu el treball en equip, els alumnes se distribuiran en grups d aproximadament 3-5 persones. |
Pràctiques a laboratoris |
Es treballaran diferents habilitats d'anamnesis, exploració i comunicatives per poder realitzar un abordatge general del pacient.
Es realitzarà una pràctica de reanimació cardiopulmonar bàsica.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es farà una sessió d’introducció a la cerca bibliogràfica |
Webminari |
En cas de que la situació de l’epidèmia per la COVID19 no permeti realitzar activitats presencial, les seminaris de pràctiques de laboratori i d'estudi de casos pràctics es realitzaran a una aula virtual amb connexió online des de l’espai Moodle de l’assignatura, tot adaptant els continguts amb una presentació personalitzada de forma síncrona. |
Atenció personalitzada |
Consultar apartat d'ATENCIÓ PERSONALITZADA |
Descripció |
L’estudiant pot
contactar amb el professor responsable de cada bloc temàtic de forma virtual, mitjançant
el correu electrònic, i si és necessari amb tutories presencials, al despatx
del professor. A causa de
l’emergència sanitària per la COVID19, l’atenció personalitzada es podrà
realitzar mitjançant reunions online o mitjançant altres eines virtuals, en horaris concertats prèviament per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
SEMINARIS I CLASSES PRÀCTIQUES:
Assistència obligatòria
Avaluació:
1) Elaboració d’un informe clínic (10% de la nota final)
2) Discussió i comentari del cas (5% de la nota final). Es valorarà especialment la redacció en anglès. |
Apte
10%
5% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Superar l'exercici pràctic al final de la pràctica de RCP |
Apte |
Proves orals |
|
Presentació oral d’un cas clínic (15% de la nota final) |
15%
|
Proves objectives de tipus test |
|
EXAMEN CONTINGUTS PRÀCTICS (20% de la nota final):
Els continguts dels seminaris pràctics s'avaluaran a través d'un qüestionari amb 20 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 30 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (18 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el segon quadrimestre del curs acadèmic. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
EXAMEN CONTINGUTS TEÒRICS (50% de la nota final):
Els continguts teòrics de les classes magistrals seran avaluats a través d'un qüestionari de 50 preguntes de tipus test amb opció múltiple amb una sola resposta correcta. L’idioma del qüestionari serà el català. L’examen durarà 60 minuts, es disposarà de totes les preguntes des de l’inici. Serà necessari respondre el 90% (45 preguntes) o més de les preguntes formulades. Cada resposta correcta suma un punt positiu i cada resposta errònia resta 0,25 punts. En cas que es superi el límit de respostes en blanc, s'aplicarà el mateix criteri de penalització de les respostes negatives (0,25 punts per cada resposta en blanc). Serà necessari obtenir una nota mínima de 5 sobre de 10 per considerar la prova aprovada i que pugui fer mitjana amb la resta de notes obtingudes de l’assignatura. Aquesta prova es realitzarà dins les proves programades durant el primer quadrimestre del curs acadèmic. |
50% |
Altres |
|
Proves d'avaluació continuada: Durant les classes magistrals programades al calendari acadèmic es realitzaran diverses proves parcials de caràcter formatiu amb simulació d'exàmens de tipus test amb respostes d'elecció múltiple sobre els continguts teòrics presentats. L'assistència no és obligatòria, però els resultats d'aquestes proves es tindran en compte com avaluació continuada. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SISTEMA D'AVALUACIÓ Per aprovar l'assignatura s'han de superar TOTES les avaluacions de forma independent amb una
nota igual o superior a 5,0. La nota final serà el sumatori de les notes obtingudes en les parts aprovades: avaluació de les pràctiques al laboratori (15%), presentació d'un cas clínic (15%), prova de síntesis dels continguts teòrics (50%) i prova síntesis dels continguts pràctics (20%). Els
estudiants amb una nota final entre 5,0-6,9 obtindran la qualificació
d’APROVAT; els estudiants amb una nota final entre 7,0-8,9 obtindran la
qualificació de NOTABLE; els estudiants amb una nota final igual o superior a
9,0 obtindran la qualificació d’EXCEL·LENT. Els alumnes que hagin obtingut
notes en totes les avaluacions igual o superior a 9,0 podran optar a la
qualificació de MATRÍCULA D’HONOR. PRIMERA CONVOCATÒRIA Qüestionari amb 70 preguntes tipus test amb elecció múltiple: 50 preguntes sobre els continguts de les sessions magistrals i 20 preguntes sobre els continguts de les sessions pràctiques. SEGONA CONVOCATÒRIA L'estudiant haurà de realitzar les proves tipus test i/o de resolució de supòsits pràctics en funció de les competències que no hagi superat a la primera convocatòria. PROGRAMACIÓ DELS EXAMENS Els exàmens es realitzaran de forma presencial segons la programació de l'agenda acadèmica. Depenent de les circumstàncies d'excepcionalitat sanitària que puguin derivar-se de la pandèmia de la COVID-19, l'avaluació s'adaptarà a un entorn presencial o virtual. En cas de que no sigui possible l'avaluació presencial a l'aula degut a indicacions de les autoritats sanitàries, el format de les proves serà similar però adaptat a la no presencialitat. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. ALTRES CONSIDERACIONS D'acord amb la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, hauran de romandre apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
Rozman, C. Cardellach, F. (eds). Medicina interna. Farreras/Rozman. 19a ed. Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2020. KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J,
LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 21ª Edición, New York, McGraw-Hill, 2022. |
Complementària |
|
Mataix, J. Nutrición y Alimentación Humana. 2a ed (revisada). Majadahonda: Ediciones Ergon, 2015. Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.). Fisiopatología aplicada a la nutrición. Barcelona: Ediciones Mayo, 2009. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|