DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FARMACOLOGIA Codi 14224115
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
mariadelmar.cervera@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
CERVERA MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant Nocions de Farmacologia per a Nutrició Humana i Dietètica, fent especial èmfasi en els efectes dels fàrmacs sobre l'estat nutricional i en les intereaccions entre fàrmacs i nutrients.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A6 Bioquímica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A37 Assessorar legal, científica i tècnicament a la indústria alimentària i els consumidors.
 A39 Realitzar tasques de formació de personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les característiques més importants dels fàrmacs que se solen emprar en les patologies que requereixen suport dietètic o nutricional
Conèixer els mecanismes pels quals l'estat nutricional del pacient pot alterar l'efecte dels fàrmacs
 A6 Comprendre els mecanismes pels quals es regeixen els efectes dels fàrmacs sobre l'organisme
 A17 Conèixer les característiques més importants dels fàrmacs que se solen emprar en les patologies que requereixen suport dietètic o nutricional
Identificar els fàrmacs que poden alterar l'estat nutricional del pacient i analitzar les pautes d'administració de medicaments per tal de proposar alternatives farmacoterapèutiques
Conèixer els mecanismes pels quals l'estat nutricional del pacient pot alterar l'efecte dels fàrmacs
 A37 Identificar els fàrmacs que poden alterar l'estat nutricional del pacient i analitzar les pautes d'administració de medicaments per tal de proposar alternatives farmacoterapèutiques
 A39 Identificar els fàrmacs que poden alterar l'estat nutricional del pacient i analitzar les pautes d'administració de medicaments per tal de proposar alternatives farmacoterapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Incorporar els aprenentatges proposats pels experts i mostrar una actitud activa per la seva assimilació
Comprendre i qüestionar els models teòrics d’una disciplina i indagar en noves àrees de coneixement
Integrar diverses teories o models fent una síntesis personal i creativa adaptada a les pròpies necessitats professionals
 B2 Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
Utilitzar la seva experiència i criteri per analitzar les causes d’ un problema i construir una solució més eficient i eficaç
Proposar i construir en equip solucions a problemes en diversos àmbits, amb una visió global
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol·licitar la col·laboració d’altres col·legues
 B3 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’enginy i la iniciativa en l’àmbit de la nutrició
 B4 Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
Respectar als companys i a la institució a la qual es pertany
 B5 Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
Contribuir a la consolidació i desenvolupament de l’ equip, afavorint la comunicació, el repartiment equilibrat de tasques, el clima intern i la cohesió
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat
 B6 Acceptar els drets del malalt
Establir confiança entre el nutricionista i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
 B7 Expressar les pròpies idees de forma estructurada i intel·ligible, intervenint amb rellevància i oportunitat tant en situacions d’ intercanvi, com en més formals i estructurades
Prendre la paraula amb grup amb facilitat, transmetre convicció i seguretat i adaptar el discurs a les exigències formals requerides
Utilitzar els principis gnerals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat
Adaptar el seu missatge i els medis emprats a les característiques de la situació i a l’audiència
 B9 Conèixer la metodologia científica
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Admetre opinions d’altres col·legues, contràries a l’opinió pròpia
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a la farmacologia aplicada als estudis de nutrició i dietètica. Concepte de fàrmac i de farmacologia. Parts de la farmacologia. Medicament i especialitat farmacèutica. Paper del dietista-nutricionista en la utilització terapèutica del medicament.
Tema 2. Introducció a la farmacocinètica. Procés ADME: absorció, distribució, metabolisme i excreció de fàrmacs. Evolució de la concentració plasmàtica del fàrmac respecte al temps. Formes farmacèutiques per a l'administració de medicaments.
Tema 3. Absorció de fàrmacs. Mecanismes implicats en l'absorció dels fàrmacs. Factors que condicionen la seva absorció. Alteracions en l'absorció dels fàrmacs: efecte de la dieta.
Tema 4. Distribució dels fàrmacs. Volum de distribució. Barreres fisiològiques al pas de fàrmacs. Unió dels fàrmacs a proteïnes plasmàtiques. Compartiments. Patologies que alteren la distribució dels fàrmacs.
Tema 5. Eliminació del fàrmac I: metabolisme. Reaccions de fase I i de fase II. Inducció i inhibició enzimàtiques. Factors que influeixen en el metabolisme de fàrmacs.
Tema 6. Eliminació del fàrmac II: excreció. Mecanismes moleculars per a l'excreció renal de fàrmacs. Aclariment renal. Excreció biliar. Cicle enterohepàtic. Factors fisiopatològics i nutricionals que afecten l'excreció de fàrmacs. Resum dels paràmetres farmacocinètics més relevants.
Tema 7. Farmacodinàmia. Dianes farmacològiques. Concepte de dosi-resposta. Fàrmacs agonistes i antagonistes. Missatgers secundaris i mecanismes de transducció de la resposta. Regulació de receptors.
Tema 8. Toxicitat i efectes adversos dels fàrmacs. Classificació. Carcinogènesi. Teratogènia. Tolerància i dependència. Avaluació de la tolerabilitat dels fàrmacs.
Tema 9. Farmacologia Gastrointestinal I Fàrmacs antiulcerosos i fàrmacs útils en altres alteracions de les secrecions del sistema gastrointestinal. Fàrmacs útils en la malatia inflamatòria intestinal.
Tema 10. Farmacologia Gastrointestinal II. Fàrmacs que afecten la motilitat gastrointestinal. Fàrmacs procinètics i laxants. Fàrmacs antiemètics i antidiarreics.
Tema 11. Fàrmacs útils en els trastorns del metabolisme de glúcids. Fàrmacs antidiabètics orals i parenterals. Insulines: tipus. Pautes terapèutiques més habituals en el tractament de la diabetis mellitus. Glucagó.
Tema 12. Fàrmacs en el metabolisme de purines i lípids. Fàrmacs utilitzats en els trastorns del metabolisme de purines: Hipouricemiants. Fàrmacs en el tractament de trastorns del metabolisme de lípids. Fàrmacs hipolipemiants.
Tema 13. Fàrmacs i pes corporal. Fàrmacs que afecten la ingesta: anorexígens i orexígens. Fàrmacs útils en el tractament de l’obesitat. Farmacologia dels trastorns del comportament alimentari.
Tema 14. Farmacologia de la regulació dels ions i les vitamines. Calci, sodi, potassi, iode i ferro. Les vitamines com a fàrmacs. Ús en avitaminosis i altres situacions.
Tema 15. Introducció a les interaccions entre fàrmacs i aliments. Classificació. Interaccions aliment-fàrmac i fàrmac-aliment. Aspectes específics de les interaccions entre fàrmacs i l’alimentació enteral.
Tema 16. Efecte dels aliments sobre l’efecte dels fàrmacs. Interaccions entre aliment i fàrmac amb major rellevància clínica. Recomanacions.
Tema 17. Efecte dels fàrmacs sobre la utilització de nutrients. Efecte dels fàrmacs sobre la ingesta, l’absorció, i l’eliminació d’aliments.
Tema 18. Estat nutricional i utilització de fàrmacs. Malnutrició i obesitat: efectes sobre els fàrmacs.
Pràctica 1. Lectura i interpretació d’una pauta terapèutica. Identificació de riscos nutricionals (2 sessions).
Pràctica 2. Aprenentatge basat en problemes (5 sessions). Resolució d’un problema que posi de manifest la relació entre fàrmacs i trastorns nutricionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A5
A6
A17
B4
C2
30 45 75
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A17
A37
A39
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C2
C4
6 3 9
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A17
A37
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
12 18 30
Atenció personalitzada
A5
B4
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A5
A6
A17
3 0 3
Proves pràctiques
A5
A6
A17
A37
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura. Estructura, avaluació, bibliografia.
Sessió Magistral Impartició dels continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Lectura i interpretació d’una pauta terapèutica. Identificació de riscos nutricionals.

En aquesta pràctica s’analitzarà un pla terapèutic concret, fonamentalment farmacològic. Caldrà identificar els diferents fàrmacs, el seu grup terapèutic i la seva adequació a les malalties presents en el pacient. Es consideraran especialment aquells trastorns més prevalents, com són ara la hipertensió, obesitat, dislipèmies o diabetis. Es pretén que l’alumne sàpiga cercar informació general sobre aquests fàrmacs i especialment d’efectes adversos que puguin afectar el seu estat nutricional, així com diferenciar-los dels inherents a l’estat patològic del pacient. Alhora, caldrà que els alumnes proposin modificacions dietètiques que puguin minimitzar l’impacte dels fàrmacs administrats al pacient en la seva adequada nutrició.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes En aquesta activitat es procedirà a analitzar un problema en el que es posarà de manifest que els fàrmacs administrats a un pacient poden constituir un factor de risc per a desenvolupar trastorns nutricionals o que pugui causar una interacció entre fàrmacs i nutrients.
Constarà de diferents sessions presencials en les que els alumnes, en grups reduïts (8-9 alumnes), analitzaran el problema i cercaran la informació necessària per a resoldre’l, tot aportant dades bibliogràfiques que recolzin la resolució i les actuacions a prendre per part dels professionals sanitaris a cura del pacient. D'aquesta tasca se'n derivarà un treball escrit i un resum, i caldrà fer una presentació oral a la resta de companys del curs i al professor.
Atenció personalitzada Reunions individualitzades per a atenció als alumnes. Aplicació d'estratègies per a la millora de l'estudi de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
S'acordarà segons cita convinguda entre l'alumne amb el coordinador de l'assignatura o altre professorat implicat. Preguem contacteu per correu-e al coordinador.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
A6
A17
A37
A39
B1
B2
B4
B5
B7
B9
C2
C4
Es revisarà el treball realitzat per cadascun dels subgrups i es realitzarà l’avaluació pertinent. 7.5%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A17
A37
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
Presentació d'un treball elaborat en grup. Inclou presentació d'un resum i presentació oral. 7.5%
Proves objectives de tipus test
A5
A6
A17
Test amb preguntes d'opció múltiple amb una sola de correcta de cinc possibles. Puntuació: correcta, 1 punt; incorrecta, -0,25 punts. Incorrecta: 0 punts. Per tal de superar la prova cal obtenir un mínim de la meitat de punts del total de preguntes de la prova. 70%
Proves pràctiques
A5
A6
A17
A37
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
Prova de preguntes breus de desenvolupament sobre els temes tractats desenvolupats durant el PBL. Es realitzarà el mateix dia de l'examen test 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura caldrà obtenir 5 sobre 10 punts possibles. Cal tenir en compte que cal superar tant la part pràctica (30% de la nota) com la teòrica per separat. En cas que la part pràctica no se superi, es farà l'examen pertinent en segona convocatòria.

Es realitzarà un examen parcial de teoria alliberatori a mitjans del primer quadrimestre amb aproximadament la meitat dels continguts teòrics de la matèria. A l'examen de primera convocatòria es farà la prova pràctica i la corresponent a la segona part de la matèria pels que hagin superat el primer parcial. Els que no hagin superat el primer parcial hauran d'avaluar-se de tota l'assignatura.

En segona convocatòria, els alumnes hauran d'examinar-se de tota l'assignatura, excepte de la part de pràctiques si ja s'ha superat en anteriors convocatòries.


Fonts d'informació

Bàsica Concepción Mestres, Màrius Duran, Farmacología en Nutrición, 1a, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2012
Yassin, G., Lo esencial en Farmacología, 3a, Elsevier, Barcelona 2011
Montoro, J. B., Salgado, A., Interacciones fármacos-alimentos, 1a, Novartis, Barcelona 1999
Pelton, R., LaValle, J.B., Hawkins, E.B., Krinsky, D.L. , Drug-induced nutrient Depletion Handbook, 2a, Lexi-Comp, Inc. Hudson 2001, USA.
McCabe, B.J., Frankel, E.H., Wolfe, J.J., Handbook of food-drug interactions, 1a, CRC Press, Boca Raton 2003, USA.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14224004
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FONAMENTS DE LA NUTRICIÓ HUMANA/14224112
FISIOPATOLOGIA/14224114
 
Altres comentaris
S'aconsella cursar Farmacologia abans de matricular-se de Fitoteràpia (optativa de 4rt curs)
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent