DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RESTAURACIÓ COL·LECTIVA Codi 14224119
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.bedmar@urv.cat
cristina.jardi@urv.cat
Professors/es
BEDMAR CARRETERO, CRISTINA
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les característiques dels establiments de Restauració Col•lectiva, tipus de cuines i l’aplicació de mesures d’higiene i sistemes d’anàlisi de perills i punts de control crítics. Elaboració de menús per a col•lectivitats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Higiene personal, productes i processos.
 A19 Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques
 A25 Desenvolupar la planificació de menús per col•lectivitats.
 A26 Analitzar i avaluar els riscos alimentaris.
 A27 Gestionar la seguretat alimentària.
 A38 Implementar sistemes de qualitat.
 A39 Realitzar tasques de formació de personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Conèixer quines són les malalties relacionades amb la presència dels microorganismes en els aliments
Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
Conèixer i aplicar les tècniques de conservació dels aliments
Conèixer i utilitzar adequadament el vocabulari i la terminologia pròpies de la Microbiologia dels microorganismes
 A19 Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
 A25 Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
 A26 Conèixer i aplicar les tècniques de conservació dels aliments
Conèixer i determinar quins tipus d’alteracions microbianes es produeixen en els aliments
 A27 Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
 A38 Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
 A39 Adquirir els coneixements bàsics de l'administració d'organitzacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
 B2 Identificar i analitzar un problema per a generar alternatives de solució, aplicant els mètodes apresos
 B4 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B5 Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la Restauració Col•lectiva

1. Introducció a la Restauració Col•lectiva: definicions i conceptes
Dietes en restauració col·lectiva 2. Característiques de l’alimentació en diferents col•lectivitats. Planificació de menús.
3. Dietes terapèutiques. Dietes amb modificació de textura.
Instal·lacions 4. Planificació i condicions generals de les instal•lacions, locals i equipaments de restauració col•lectiva
5. Tipus de Cuina: sistemes de gestió, producció i distribució
6. Recepció de mercaderies i emmagatzemament
7. Preparació, cocció i acabament de l’elaboració dels aliments
8. Zones de rentat i de residus
Personal en restauració col·lectiva 9. Manipuladors d’aliments
Higiene i seguretat alimentària 10. Perills sanitaris associats a la Restauració Colectiva. Toxi-infeccions alimentàries.
11. Introducció i prerequisits del sistema d’anàlisi de perills i punts de control crítics (APPCC)
12. Implantació del sistema d’anàlisi de perills i punts de control crítics (APPCC).
13. Controls de qualitat. Normes ISO

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A14
A19
A38
18 18 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A19
A25
12 24 36
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A14
A19
A38
A39
2 0 2
Proves pràctiques
A19
A25
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de la part teòrica dels temes de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics, plantejats en les pràctiques
Atenció personalitzada Al finalitzar les classes teòriques i en el despatx dels professors amb cita prèvia

Atenció personalitzada
Descripció
Al finalitzar les classes teòriques i en el despatx dels professors amb cita prèvia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de preguntes curtes
A14
A19
A38
A39
Proves objectives de preguntes curtes i preguntes tipus test

Per avaluar els coneixements teòrics dels temes impartits en classes magistrals
60
Proves pràctiques
A19
A25
Capacitat de resolució de casos pràctics, plantejats en les pràctiques
Es valora l’aprenentatge autònom,i motivació, assistència i puntualitat
35
Altres  

Assistència i participació activa

5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions:

1. Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 40% de la nota màxima en cada prova. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. Els percentatges d'avaluació seran els mateixos tant en la primera com en la segona convocatòria. En cas de suspendre la part teòrica o la part pràctica, la nota de la part aprovada es guardarà per a la segona convocatòria.

2. En les activitats avaluatives de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

- Coneixements teòrics (60%): Examen de preguntes tipus test i/o exercicis i/o preguntes curtes o llargues. També es preguntarà sobre els coneixements plantejats en la part pràctica.

- Pràctiques (30%): Realització d'activitats, cerca d'informació, resolució de casos pràctics.
Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran en les proves objectives. Es valora l'aprenentatge autònom, motivació, assistència i puntualitat. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres.

- Competències transversals (10%). Durant el desenvolupament de l'assignatura, i principalment en la part pràctica, es valora l'aprenentatge continuat i autònom, la motivació, l'assistència i puntualitat a les classes i en l'entrega de treballs. Es valora el comportament i l'actitud vers als altres.

Normativa

En les proves d'avaluació i en la revisió d'examens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau iart. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 Sala, Y, Montañés, J. Restauración Colectiva. Planificación de instalaciones, locales y equipamientos. Barcelona: Masson; 1999.

Matas, E, Vila, M. Restauración Colectiva. APPCC. Manual del usuario. Barcelona; Elsevier; 2002.

Montés E., Lloret I., López MA. Diseño y Gestión de Cocinas. Manual de higiene alimentaria aplicada al sector de la Restauración. Ediciones Díaz de Santos; 2005.

Bouëtard J, Santos JJ. La Ingenieri?a de procesos en li?nea fri?a completa, cocinas centrales, metodologi?a de organizacio?n : tratado ba?sico de ingenieri?a integral y de los procesos en li?nea fri?a completa hospitalaria, geria?trica, escolar, catering, hosteleri?a y restauracio?n colectiva y social : la li?nea fri?a aplicada a la accio?n social : ley de dependencia. Innova Concept Ingeniería; DL 2012.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Nota important en el seguiment de les classes teòriques: Es recomanarà assistència a classe, parar atenció i agafar apunts. S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, però no es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema. Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura. Informació per als Repetidors: Els repetidors que l’any anterior haguessin aprovat la part pràctica, se’ls guardarà la nota per aquest curs sempre i quan signin un document en el despatx de Nutrició i Salut Pública abans de l’1 de Novembre. A tots els alumnes se’ls donarà còpia del document signat. La nota de la part pràctica tindrà el pes establert en el curs actual.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent