DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) EPIDEMIOLOGIA NUTRICIONAL I METODOLOGIA DE LA RECERCA Codi 14224127
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
DÍAZ LÓPEZ, ANDRES
Adreça electrònica mar.sorli@urv.cat
andres.diaz@urv.cat
Professors/es
SORLÍ AGUILAR, MAR
DÍAZ LÓPEZ, ANDRES
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p> </br&gt;

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Mètodes de valoració de l'estat nutricional.
 A11 Epidemiologia nutricional. Consum i hàbits alimentaris en la població.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A22 Dissenyar i interpretar enquestes alimentàries.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
 A11 Conèixer el concepte de disseny d'un estudi, els grans tipus de dissenys i les seves diferències fonamentals
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de salut dins del seu àmbit professional
 A17 Conèixer la relació entre els factors alimentaris i nutricionals i la presència de malalties en la població
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
 A18 Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
 A22 Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Epidemiologia i estudis epidemiològics Concepte i usos de l'epidemiologia. Epidemiologia com a ciència bàsica i aplicada. Mètode epidemiològic.
Mesura dels fenòmens de salut i malaltia. Valors absoluts i relatius. Mesures de freqüència: proporció, raó, taxa. Mesures d’associació Mesures d'impacte: risc atribuïble i proporció.
Classificació dels estudis epidemiològics. Estudis descriptius. Tipus, objectius, anàlisi, selecció de la mostra. Avantatges i limitacions. Prevalença. Mesures d'associació: raó de prevalença.
Estudis analítics de casos-control . Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: raó d'odds.
Estudis analítics de cohorts. Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: risc relatiu.
Estudis experimentals. Assaigs clínics. Estudis comunitaris. Utilització i conveniència.
Associació i causalitat en epidemiologia. Tipus d'associació. Models i criteris de causalitat. Tipus de causes. Multicausalitat.
Revisions sistemàtiques i metaanàlisis
Fonts d'error i biaixos dels estudis epidemiològics.
Factors de confusió.
Plantejament científic del estudis epidemiològics. Formulació d’hipòtesis i objectius.
Interpretació del resultats. Contrastos d’hipòtesis i significació estadística.
Mètodes d'avaluació de l'estat nutricional poblacional Classificació dels mètodes d'avaluació de l'estat nutricional en poblacions.
Mètodes antropomètrics de valoració de l’estat nutricional en poblacions.
Mètodes bioquímics de valoració de l’estat nutricional en poblacions.
Recomanacions energètiques i nutricionals.
Pràctiques ABP 1. Disseny d'un protocol d'investigació en ciències de la salut . Desenvolupament d'un projecte simulat, basat en la iniciativa de l’estudiant, i supervisat pels professors
- Cerca bibliogràfica
- Avançant per fases

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
A11
A17
A18
A22
2 0 2
Sessió Magistral
A9
A11
A17
A18
A22
30 50 80
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A9
A11
A17
A18
A22
20 44 64
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A9
A11
A17
A18
A22
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de l'assignatura
Sessió Magistral Classes teòriques
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Disseny d'un protocol de recerca en ciències de la salut
Atenció personalitzada Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.

Atenció personalitzada
Descripció

Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A9
A11
A17
A18
A22
Activitat pràctica:
Es valorarà l'aprenentatge continuat a través de les proves que es vaguin realitzant.

Es consideraran les competències transversals: aprenentatge autònom, motivació, així com el comportament i l'actitud vers als altres, assistència a les classes pràctiques i especialment a les classes teòriques relacionades a l'activitat pràctica.
30%
Proves mixtes
A9
A11
A17
A18
A22
Es realitzaran exàmens tipus test, exercicis i/o preguntes obertes.
També es preguntarà sobre el coneixements plantejats en la part pràctica
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les pràctiques és obligatòria

Qualificació

Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació (PBL i Proves mixtes) s'ha d'obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima en les proves mixtes. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible.

La nota final. Es podrà fer una ponderació de les puntuacions de les notes aprovades, que suposi un increment, quan la nota mitjana del curs sigui baixa.

2a Convocatòria

En cas de no superar les proves en la primera convocatòria els estudiants es podran presentar a una segona convocatòria de la part no aprovada. En el cas de la part pràctica, els professors plantejaran una activitat similar a la realitzada en les pràctiques, i els estudiants tindrà de fer una defensa oral.

Normativa

En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne.


Fonts d'informació

Bàsica Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica, 2ª edición, Madrid: Harcourt,

Llibres de text
Argimón JA, Jiménez J. Métodos de Investigación clínica y epidemiológica (2ª edición). Madrid: Harcourt, 2000.

Serra   Majem Ll, Aranceta Bartrina J, Mataix Verdú J (eds). Nutrición y Salud Pública: Métodos, bases científicas y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2006 

Llibres de consulta

Medicina Preventiva y Salud Pública (12ª edición). Piédrola Gil et al. (eds). Barcelona: Masson S.A.,2014

Hernández-Aguado I et al. Manual de epidemiología y salud pública : para licenciaturas y diplomatura en ciencias de la salud. Madrid [et al.] : Médica Panamericana, cop. 2005

Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per poder cursar l'assignatura s'han d'haver superat prèviament: 14224007 Bases de la Documentació i Recerca 14224008 Bioestadística Nota important. En el seguiment de les classes teòriques es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, encara que no sempre es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema. Les classes impartiran en català i en castellà, depenent de professor que les doni . Els exàmens seran en castellano
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent