Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Mètodes de valoració de l'estat nutricional. |
| A11 |
Epidemiologia nutricional. Consum i hàbits alimentaris en la població. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
| A18 |
Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats. |
| A22 |
Dissenyar i interpretar enquestes alimentàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
| | A11 |
Conèixer el concepte de disseny d'un estudi, els grans tipus de dissenys i les seves diferències fonamentals
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Practicar el raonament epidemiològic i les seves aplicacions a l'estudi dels fenòmens de salut dins del seu àmbit professional
| | A17 |
Conèixer la relació entre els factors alimentaris i nutricionals i la presència de malalties en la població
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
| | A18 |
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
| | A22 |
Conèixer les tècniques necessàries per a l'estudi de la relació entre l'alimentació i la salut o la malaltia
Conèixer els factors de rics que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per a la seva prevenció i control
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Epidemiologia i estudis epidemiològics |
Concepte i usos de l'epidemiologia. Epidemiologia com a ciència bàsica i aplicada. Mètode epidemiològic.
Mesura dels fenòmens de salut i malaltia. Valors absoluts i relatius. Mesures de freqüència: proporció, raó, taxa. Mesures d’associació Mesures d'impacte: risc atribuïble i proporció.
Classificació dels estudis epidemiològics. Estudis descriptius. Tipus, objectius, anàlisi, selecció de la mostra. Avantatges i limitacions. Prevalença. Mesures d'associació: raó de prevalença.
Estudis analítics de casos-control . Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: raó d'odds.
Estudis analítics de cohorts. Característiques, Avantatges i limitacions. Incidència. Mesures d'associació: risc relatiu.
Estudis experimentals. Assaigs clínics. Estudis comunitaris. Utilització i conveniència.
Associació i causalitat en epidemiologia. Tipus d'associació. Models i criteris de causalitat. Tipus de causes. Multicausalitat.
Revisions sistemàtiques i metaanàlisis
Fonts d'error i biaixos dels estudis epidemiològics.
Factors de confusió.
Plantejament científic del estudis epidemiològics. Formulació d’hipòtesis i objectius.
Interpretació del resultats. Contrastos d’hipòtesis i significació estadística. |
Mètodes d'avaluació de l'estat nutricional poblacional |
Classificació dels mètodes d'avaluació de l'estat nutricional en poblacions.
Mètodes antropomètrics de valoració de l’estat nutricional en poblacions.
Mètodes bioquímics de valoració de l’estat nutricional en poblacions.
Recomanacions energètiques i nutricionals. |
Pràctiques ABP 1. Disseny d'un protocol d'investigació en ciències de la salut . |
Desenvolupament d'un projecte simulat, basat en la iniciativa de l’estudiant, i supervisat pels professors
- Cerca bibliogràfica
- Avançant per fases
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
50 |
80 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
20 |
44 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Disseny d'un protocol de recerca en ciències de la salut |
Atenció personalitzada |
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades. |
Descripció |
Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Activitat pràctica:
Es valorarà l'aprenentatge continuat a través de les proves que es vaguin realitzant.
Es consideraran les competències transversals: aprenentatge autònom, motivació, així com el comportament i l'actitud vers als altres, assistència a les classes pràctiques i especialment a les classes teòriques relacionades a l'activitat pràctica. |
30% |
Proves mixtes |
|
Es realitzaran exàmens tipus test, exercicis i/o preguntes obertes.
També es preguntarà sobre el coneixements plantejats en la part pràctica |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les pràctiques és obligatòria
Qualificació Per poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació (PBL i Proves mixtes) s'ha d'obtenir com a mínim un 50% de la nota màxima en les proves mixtes. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. La nota final. Es podrà fer una ponderació de les puntuacions de les notes aprovades, que suposi un increment, quan la nota mitjana del curs sigui baixa. 2a Convocatòria En cas de no superar les proves en la primera convocatòria els estudiants es podran presentar a una segona convocatòria de la part no aprovada. En el cas de la part pràctica, els professors plantejaran una activitat similar a la realitzada en les pràctiques, i els estudiants tindrà de fer una defensa oral. Normativa En les proves d'avaluació i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L' incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. El incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà una avaluació negativa i o expedient de l'alumne. |
Bàsica |
Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica, 2ª edición, Madrid: Harcourt,
|
Llibres de text Argimón JA, Jiménez J. Métodos de Investigación clínica y epidemiológica (2ª edición). Madrid: Harcourt, 2000. Serra Majem Ll, Aranceta Bartrina J, Mataix Verdú J (eds). Nutrición y Salud Pública: Métodos, bases científicas y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2006 Llibres de consulta Medicina Preventiva y Salud Pública (12ª edición). Piédrola Gil et al. (eds). Barcelona: Masson S.A.,2014 Hernández-Aguado I et al. Manual de epidemiología y salud pública : para licenciaturas y diplomatura en ciencias de la salud. Madrid [et al.] : Médica Panamericana, cop. 2005 Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología . 4ª ed. Madrid: Siglo
XXI, 1995. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per poder cursar l'assignatura s'han d'haver superat prèviament:
14224007 Bases de la Documentació i Recerca
14224008 Bioestadística
Nota important. En el seguiment de les classes teòriques es recomanarà assistència a classe, prestar atenció i agafar apunts. Encara que l’assistència no és obligatòria, tindrà una valoració positiva en les consideracions globals de seguiment i avaluació de l’assignatura S’indicarà la documentació pel seguiment de cada tema, encara que no sempre es penjaran al moodle de forma sistemàtica les presentacions utilitzades a classe per l’explicació del tema.
Les classes impartiran en català i en castellà, depenent de professor que les doni .
Els exàmens seran en castellano
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|