DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA Codi 14224129
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
Adreça electrònica albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
mariona.gispert@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
judit.queral@urv.cat
Professors/es
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ARROYO MOÑINO, JULIA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
GISPERT LLAURADÓ, MARIONA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
POBLET CALAF, CARME
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
QUERAL AÑÓ, JUDIT
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><p>Conèixer les principals característiques de les persones relacionades amb la nutrició durant les diferents etapes biològiques: en la infància i en l’edat avançada</p><p>Idioma: 90% en català, 10% en castellà</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
 A7 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A17 Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
 A18 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A20 Saber interpretar una correcta història clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Nutrició i Envelliment 1. Envelliment i nutrició
2. Envelliment saludable. Fragilitat
3. Valoració nutricional en el pacient geriàtric
4. Envelliment. Síndromes geriàtriques
5. Valoració integral del pacient geriàtric
6. Envelliment i nutrició
Fonaments generals de nutrició pediàtrica i alimentació infantil 7. Bases fisiològiques per a l’alimentació i nutrició dels nens. Fisiologia del desenvolupament, creixement i maduració
8. Requeriments i recomanacions nutricionals al llarg de la infància
9. Valoració nutricional: valoració de la ingesta, creixement, composició corporal en pediatria
10. Programació metabòlica i epigenètica
11. Alimentació durant el 1r any de vida: alletament matern, lactància artificial, alimentació complementària
Suport nutricional en situacions especials en pediatria 12. Nutrició enteral en pediatria
13. Nutrició parenteral pediàtrica
14. Nadó prematur: desenvolupament, valoració, suport i seguiment
15. Aspectes nutricionals en el malalt cardiològic
16. Aspectes nutricionals de les malalties renals cròniques
17. Suport nutricional en el malalt greu
18. Suport nutricional en els trastorns neurològics pediàtrics
19. Suport nutricional en la patologia digestiva pediàtrica
20. Introducció als errors innats del metabolisme
21. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (I): Talla baixa, raquitisme, diabetis
22. Aspectes nutricionals de la patologia endocrinològica pediàtrica (II): Obesitat infantil
23. Dietes veganes i vegetarianes en pediatria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A17
A18
A20
36 81 117
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
12 24 36
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
12 24 36
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral.
Sessió Magistral Es realitzaran 36 h de sessions magistrals:
algunes sessions seran impartides pels professors amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment. En altres sessions, el professor acompanyarà l'alumne mitjançant aprenentatge basat en problemes per treballar el temari.
Seminaris Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran diversos seminaris (total 18 h) i tots ells d'assistència obligatòria.
Durant els seminaris es reforçaran els continguts teòrics i s’entrenaran habilitats per part dels estudiants.
Aquests seminaris seran presencials.

Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en 4 pràctiques de 3 h de durada, durant les quals caldrà resoldre casos clínics d’envelliment i pediatria i elaborar informes clínics adaptats a l'etapa fisiològica treballada.
Aquestes pràctiques en grups reduïts es realitzaran de forma presencial.

Atenció personalitzada Els professors oferiran sessions de tutoria als alumnes per a resolució de dubtes si aquests ho demanen.
Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura a través del Fòrum de dubtes de Moodle o amb cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura.
No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència, participació, execució i entrega dels treballs executats durant els mateixos. 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
Les pràctiques s'avaluaran mitjançant l'assistència i participació, així com l'entrega dels casos clínics treballats. 30%
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
Per avaluar l'aprenentatge de continguts treballats, es farà una prova objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes.
A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques.
40%
Altres   L'assistència a les classes magistrals es valorarà a través de l'execució de tests d'autoavaluació en finalitzar cada sessió teòrica a través del Moodle. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar els diferents apartats amb un 5, per aprovar l'assignatura: tant el bloc d'envelliment com el bloc de pediatria, amb els seus apartats teòrics i pràctics.

La primera convocatòria es realitza de forma continuada durant el quadrimestre. En el bloc de pediatria, l'avaluació continuada es realitza mitjançant assistència i execució dels seminaris i les pràctiques. Per a que els exercicis siguin avaluats, cal haver assistit als seminaris i a les pràctiques.

A la segona convocatòria del mateix curs, caldrà recuperar únicament la/les part/s que no hagi/n estat superada/es (examen contingut teòric tipus test / pràctiques envelliment / seminaris i pràctiques pediatria).

La recuperació en segona convocatòria de les pràctiques d'envelliment i/o seminaris i pràctiques de pediatria serà amb un examen pràctic de cada bloc, el mateix dia i hora establert per a l'examen de 2a convocatòria de l'assignatura. En el cas de tindre l'examen test suspès, primer es recuperarà el test i després es recuperaran la o les parts pràctiques suspeses.

En el cas dels alumnes que cursen l'assignatura per segona vegada (o més), a l'inici de l'assignatura (principi 2n quadrimestre) hauran d'escollir la modalitat de la primera convocatòria) continuada: assistència i execució al llarg del quadrimestre) examen pràctic en primera convocatòria
No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). L'incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia. Tratado de nutrición clínica, 2a, Editorial Medica Panamericana
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia, 3a, Ergón
M Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina, Manual práctico de nutrición en pediatría, 2a, Ergón
Longo D, Fauci A, Kasper D, Hauser S, Jameson J, Loscalzo J, Harrison principios de medicina interna, 20ª, McGraw-Hill Interamericana
Rozman C, Cardellach F, Medicina Interna. Farreras/Rozman, 18a, Elsevier cop.
Kasper DL, Fauci AS, Longo DL, Hauser SL, Jameson J, Loscalzo J, Harrison's Principles of Internal Medicine., 19a, McGraw-Hill
Pérez-Moneo B, Crespo-Escobar P, Luque-Moreno V, Guía de productos de nutrición enteral y parenteral. Interacciones entre fármacos y nutrientes. En: Tratamiento en gastroenterología, hepatología y nutrición pediátrica, 5ª, Ergon
Ricardo Closa, Verónica Luque, Alimentación del Recién Nacido de Bajo Peso, en: Pediatría Clínica I y II,, 1a ed, Córdoba: EDUCC - Editorial de la Universidad Catól
Closa-Monasterolo R, Escribano-Subías J, Luque-Moreno V, Ferré-Pallàs N, Early Nutrition: Effects of Specific Nutrient Intake on Growth, Development, and Long-Term Health, en:Early Nutrition and Long-Term Health, 1ª, Elsevier
Luque V, Feliu A, Guillen N, Closa-Monasterolo R, Escribano J, Ferré N, Gutiérrez Marin D, Obemat 2.0. Programa per al tractament de l'obesitat infantil: Fitxes de material motivacional i educatiu, 1ª, Publicacions URV
Norsa L, Goulet O, Alberti D, DeKooning B, Domellöf M, Haiden N, Hill S, Indrio F, K?glmeier J, Lapi, Nutrition and intestinal rehabilitation of children with short bowel syndrome: a position paper of the ESPGHAN Committee on Nutrition. Part 1: from intestinal resection to home discharge., J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2023, doi: 10.1097/MPG.0000000000003850
Norsa L, Goulet O, Alberti D, DeKooning B, Domellöf M, Haiden N, Hill S, Indrio F, K?glmeier J, Lapi, Nutrition and intestinal rehabilitation of children with short bowel syndrome: a position paper of the ESPGHAN Committee on Nutrition. Part 2: long term follow-up on home parenteral nutrition., J Pediatr Gastroenterol Nutr., doi: 10.1097/MPG.0000000000003849
Parada-Ricart E, Ferre N, Luque V, Gruszfeld D, Gradowska K, Closa-Monasterolo R, Koletzko B, Grote , Effect of protein intake early in life on kidney volume and blood pressure at 11 years of age., Nutrients 2023; 15 (4): 874., /doi.org/10.3390/nu15040874
Parada-Ricart E, Luque V, Zaragoza M, Ferre N, Closa-Monasterolo R, Koletzko B, Grote V, Gruszfel, Effect of maternal smoking during pregnancy on child blood pressure in a European cohort., Sci Rep 2022; 12(1):17308, doi: 10.1038/s41598-022-21337-7.
Köglmeier J, Assecaira I, Banci E, De Kongig B, Haiden N, Indrio F, Kastelijn W, Kennedy D, Luque V,, The use of blended diets in children with enteral feeding tubes: A joint position paper of the ESPGHAN Committees of Allied Health Professionals and Nutrition., J Pediatr Gastroenterol Nutr 2023; 76 (1): 109-117.,
Muñoz-Hernando J, Luque V*, Ferré N, Feliu A, Closa-Monasterolo R, Gutiérrez-Marin D, Basora J, Pedr, Diagnosis accuracy of waist-to-height ratio to predict cardiometabolic risk in children with obesity., Pediatr Res 2023; 93(5): 1294-1301., DOI: 10.1038/s41390-022-02223-4
Munoz-Hernando J, Escribano J, Ferre N, Closa-Monasterolo R, Grote V, Koletzko B, Gruszfeld D, ReDio, Usefulness of the waist-to-height ratio for predicting cardiometabolic risk in children and its suggested boundary values, Clinical nutrition 2021;41(7):4606-4614, Doi: 10.1016/j.clnu.2021.12.00
Serrano M, Cervera P, López C, Ribera JM, Sastre A., Guía de alimentación para personas mayores, 1ª, ERGON
Trabanco Aitor, Rodríguez Paula, Carretero Alejandra, Ávila José Manuel, Varela Gregorio., Guía de Alimentación Saludable para personas mayores., 1ª, Fundación Española de Nutrición.
Elisabet Sánchez García, ACTUALIZACIÓN EN VALORACIÓN GERIÁTRICA INTEGRAL, An RANM; 137 (01): 77-82,
Ana Cristina Sanjoaquín Romero, Elena Fernández Arín, M.ª Pilar Mesa Lampré, Ernesto García-Arilla C, Valoración geriátrica integral., Tratado de Geríatria para residentes, SOCIEDAD ESPAÑOLA DE GERIATRÍA Y GERONTOLOGÍA

Complementària Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6a, American Academy of Pediatrics
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10a, Ergón

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
DIETOTERÀPIA I/14224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent