DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ABORDATGE DIETÈTIC NUTRICIONAL EN L'ESPORT Codi 14224130
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GILS CONTRERAS, ANNA
Adreça electrònica montserrat.granados@urv.cat
anna.gils@urv.cat
Professors/es
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
GILS CONTRERAS, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> &lt;p&gt;&lt;strong&gt;En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p&gt;L'objectiu d'aquesta assignatura és conèixer les característiques dietetico-nutricionals necessàries a tenir en compte en cada modalitat esportiva i aprendre a elaborar l'abordatge dietètic-nutricional dissenyant menús i dietes adaptades a l'esportista segons la modalitat esportiva.&lt;/p&gt; </p><div>Aquesta assignatura s'imparteix en català.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Nutrició humana
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A8 Dietètica.
 A9 Mètodes de valoració de l'estat nutricional.
 A10 Dietètica. Bases de l'alimentació saludable.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
 A21 Calcular i establir pautes alimentàries saludables.
 A23 Realitzar educació alimentària.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identificar el propi rol dins de l'equip i conèixer els objectius i tasques del grup
 A7 Identificar el propi rol dins de l'equip i conèixer els objectius i tasques del grup
 A8 Identificar el propi rol dins de l'equip i conèixer els objectius i tasques del grup
 A9 Col·laborar amb els membres del grup en la resolució de problemes procurant un bon clima de treball
 A10 Identificar el propi rol dins de l'equip i conèixer els objectius i tasques del grup
 A20 Comunicar-se amb els membres de l'equip per a facilitar la cohesió i el rendiment del grup
Col·laborar amb els membres del grup en la resolució de problemes procurant un bon clima de treball
 A21 Comprometre's amb les tasques i amb l'agenda del grup
 A23 Comprometre's amb les tasques i amb l'agenda del grup
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC A. FISIOLOGIA DE L'ESPORTISTA TEMA 1: Fisiologia esportiva. Esports amb predominança anaeròbica, aeròbica i mixtos.
TEMA 2: Requeriments nutricionals en l'esportista.
TEMA 3. Termorregulació i hidratació en l'esport.
TEMA 4. Interpretació dels paràmetres bioquímics d'una analítica esportiva.
TEMA 5: Tríada de la dona esportista. Fatiga i sobreentrenament.
TEMA 6. Abordatge dietètic nutricional en el cicle menstrual.
TEMA 7. Dejuni i esport.
BLOC B. PLANIFICACIÓ DE LA TEMPORADA TEMA 8: Objectius dietètics segons les fases de la temporada.
BLOC C. SUPLEMENTACIÓ i AJUDES ERGOGÈNIQUES TEMA 9. Suplementació en nutrició esportiva
TEMA 10. Ajudes ergogèniques i prevenció del dopatge involuntari.
BLOC D. VALORACIÓ INTEGRAL DE L'ESPORTISTA TEMA 11: Abordatge nutricional en esports de predominança anaeròbica.
TEMA 12: Abordatge nutricional en esports de predominança aeròbica.
TEMA 13: Abordatge nutricional en esports mixtes.
TEMA 14. Valoració integral de l'esportista en la consulta de nutrició.
TEMA 15. Com fer una dieta esportiva setmanal?
TEMA 16. Abordatge integral en el fitness.
BLOC E. VALORACIÓ NUTRICIONAL EN SITUACIONS ESPECIALS TEMA 17: Abordatge dietètic nutricional en l'esportista diabètic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
14.5 29 43.5
Seminaris
6 6 12
Pràctiques a laboratoris
4 4 8
Presentacions / exposicions
2 6 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i metodologia que es seguirà en l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica de blocs temàtics a l'aula. En cas de impossibilitat per aforament donada la pandèmia de la COVID, es realitzarien classes de forma virtual o semipresencial
Seminaris Resolució de casos reals sobre diferents modalitats esportives
Pràctiques a laboratoris Aspectes pràctics sobre suplementació, antropometria i proves d'esforç en l'esportista
Presentacions / exposicions Treball en grup i exposició d'un cas pràctic
Atenció personalitzada En la mateixa aula o a través del moodle

Atenció personalitzada
Descripció
<p>Els dubtes respecte a la teoria o pràctiques es resoldran a la mateixa aula o a través de moodle </p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
Assistència i participació 5%
Pràctiques a laboratoris
Assistència i participació 5%
Presentacions / exposicions
Treball escrit i presentació d'un cas pràctic 45%
Proves objectives de tipus test
Preguntes tipus test de la teoria, pràctiques i seminaris 45%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria

És imprescindible assistir al 80% de pràctiques i seminaris per poder-se presentar a la primera convocatòria. Es podrà faltar fins al 20% sempre i quant la causa sigui justificada.

Caldrà aprovar les dues parts de l'assignatura: treball escrit (45%) i examen tipus test (45%), per tal de fer mitja i poder aprovar l'assignatura. Si es suspèn alguna de les parts, es recuperarà a segona convocatòria.

Segona convocatòria

Avaluació igual que en la primera convocatòria, amb possibilitat d'assistir havent faltat a més del 80% de pràctiques i seminaris.


Fonts d'informació

Bàsica Louise Burke, Nutrición en el Deporte. Un enfoque práctico, , Madrid : Me?dica Panamericana, ©2010
Melvin H. Williams, Nutrición para la salud, condición física y deporte, Séptima edición, Mexico: McGrawHill, 2006
J López Chicharro, Fisiología del Ejercicio, Tercera edición, España: Panamericana
Asker Jukendrup, Michael Gleeson, Nutrición deportiva, 2019, castellano, TUTOR

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
DIETÈTICA/14224104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent