Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A6 |
Bioquímica. |
| A15 |
Toxicologia alimentària. |
| A16 |
Microbiologia i parasitologia dels aliments. |
| A28 |
Avaluar, controlar i gestionar la qualitat alimentària. |
| A30 |
Normalització i legislació alimentària. |
| A34 |
Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
| | A6 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer que és i com funciona un fermentador
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels organismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
| | A15 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
| | A16 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
Conèixer que és i com funciona un fermentador
| | A28 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
| | A30 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
| | A34 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer que és i com funciona un fermentador
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
Conèixer que és i com funciona un fermentador
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels organismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
| | B2 |
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels organismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
| | B3 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer que és i com funciona un fermentador
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels organismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
| | B9 |
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels organismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Bacteris àcid-làctics: producció de substàncies bioactives i exopolisacàrids. |
Producció de compostos antimicrobians. Propietats i mecanismes d’acció de les bacteriocines. Producció i aplicació dels exopolisacàrids. |
Tema 2. Producció de iogurt i altres llets fermentades. Producció de nata i mantega.
|
Microbiologia de les llets fermentades. Elaboració i propietats del iogurt. Llets fermentades amb bacteris mesòfils. Elaboració de nata. Elaboració de mantega. |
Tema 3. Producció de formatges. |
Microbiologia del formatge. Fases de elaboració. Preparació de la llet. Obtenció de la quallada. Eliminació del sèrum i premsat. Salat. Processos de maduració. Rol dels microorganismes en la maduració. Maduració accelerada.
|
Tema 4. Producció d’aliments fementats derivats de la carn i peix. |
Productes càrnics fermentats. Evolució de la microbiota durant l’elaboració de embotits. Metabolisme dels bacteris làctics en la carn. Característiques importants dels cultius iniciadors per a productes càrnics fermentats.
|
Tema 5. Elaboració del pa i productes de pastisseria.
|
Producció industrial i semi-industrial de pa. Matèria primera. Característiques dels llevats. Fermentació de la massa de pa. Cultius iniciadors. Millora de soques: aplicacions. Resistència a l’estrès osmòtic. Resistència a la dessecació i a la congelació.
|
Tema 6. Aliments fermentats d’origen vegetal.
|
Microorganismes implicats en la fermentació de productes vegetals. Elaboració de col àcida (chukrut ó sauerkraut). Elaboració de pepinillos. Producció de tàperes i olives de taula. Característiques importants dels cultius iniciadors per a la producció de vegetals fermentats. Els bacteris làctics i els ensitjats. |
Tema 7. Producció de begudes alcohòliques: el vi.
|
Fermentació alcohòlica per microorganismes. Processos de producció de vins i destil•lats. Millora genètica de soques de llevats. Microorganismes contaminants. |
Tema 8. Producció de begudes alcohòliques: cervesa.
|
Processos de producció de cerveses. Millora genètica de soques de llevats. Microorganismes contaminants més comuns. |
Tema 9. Producció de proteïna microbiana.
|
Els microorganismes com aliment pel home i pels animals. Biomassa microbiana. Sistemes de producció. |
Tema 10. Producció de additius alimentaris.
|
Obtenció de metabòlits primaris microbians: aminoàcids, vitamines, nucleòsids, àcids orgànics. Microorganismes emprats. Sistemes de fermentació.
|
Tema 11. Producció de enzims.
|
Microorganismes emprats en l’obtenció d’enzims. Aplicacions a la industria alimentària. |
Tema 12. Llevats no convencionals a l’industria dels aliments.
|
Schwanniomyces occidentalis. Kluyveromyces lactis. Pichia spp. Hansenula polymorpha. Yarrowia lipolytica. Arxula adeninivorans. Candida maltosa. Geotrichum y Trichosporon spp. Aplicacions.
|
Tema 13. Biopolímers.
Biopolímers produïts per microorganismes. |
Processos de fermentació. Polisacàrids: xantà, dextrans, alginats, pullulà. Altres polímers microbians: polifosfats, polihidroxibutirat. Perspectives.
|
Tema 14. Fermentadors (bio-reactors).
|
Tipus de bio-reactors. Comportament dels bio-reactors. Paràmetres a controlar. Canvi / salt d’escala, problemes. Biosensors. Aplicacions
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
10 |
25 |
Sessió Magistral |
|
14 |
15 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de pràctiques al laboratori, en grups de 2-3 persones, on es requerirà un informe de grup de cadascuna de les pràctiques. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes podran posar-se en contacte amb els professors que imparteixen l'assignatura mitjançant el Moodle o per correu electrònic. En el cas que ho considerin oportú, podran concertar una entrevista personal. |
Descripció |
Dr. Alberto M. Stchigel Glikman. Es concertarà entrevista personal previ contacte via e-mail (per Moodle). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Realització de pràctiques al laboratori, en grups de 2-3 persones. Es demanarà l'entrega d'un informe grupal amb els resultats obtinguts durant les mateixes. |
20 % |
Proves de desenvolupament |
|
Examen amb preguntes a desenvolupar sobre els temes teòrics i de les pràctiques. La qualificació mínima exigida serà de 4 sobre 10 |
80 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Shetty, K.; Paliyath, G.; Pometo, A.; Levin, R. E., Food biotechnology. , 2006, CRC Press
Lee, B. H., Fundamentos de la biotecnología de los alimentos, 2000, Acribia
Bourgeois, C. M.; Larpent, J. P., Microbiología alimentaria. Volumen 2: Fermentaciones alimentarias, 1995, Acribia
Luque, J.; Herráez, A., Biología molecular e ingeniería genética, 2001, Hardcourt
Walker, J. M.; Gingold, E. B., Biología molecular y biotecnología , 2000, Acribia
Smart, K., Brewing yeast fermentation performance, 2000, K. Blackwell Science Ltd.
Boyce, C. O. L. (ed.), Novo´s Handbook of Practical Biotechnology, 2003, Novo
Jay J. M., Loessner M. J., Golden D. A., Modern food microbiology, 2005, Springer
Veisseyre, R., Lactología técnica, 1995, Acribia
Crueger, W.; Crueger, A., Biotecnología. Manual de microbiología industrial, 1993, Acribia
Glick, B. R.; Pasternak, J. J., Molecular biotechnology, 2003, ASM Press
Ward, O. P., Biotecnología de la fermentación, 1991, Acribia
Tucker, G. A.; Woods, L. F. J. (eds.), Enzymes in food processing, 1995, Blackie
Izquierdo Rojo, M., Ingeniería genética y transferencia génica, 1999, Ediciones Pirámide
Early, R., Tecnología de los productos lácteos, 2000, Acribia
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE LA DOCUMENTACIÓ I RECERCA/14224007 | BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14224004 | NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105 | FONAMENTS DE NUTRICIÓ HUMANA/14224112 | MICROBIOLOGIA GENERAL/14224121 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|