DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Codi 14224207
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
Adreça electrònica monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
Professors/es
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
Web
Descripció general i informació rellevant Physiological mechanisms underlying nutrition and physical activity. Macronutrients in physical activity. Vitamins, minerals and trace elements. Hydration in physical activity. Dietary suplements, ergogenic drugs and doping.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Nutrició humana
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A8 Dietètica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A3 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i comprendre com afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida
 A8 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A17 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
 B3 Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B9 Ser capaç d’obtenir, utilitzar i interpretar la informaicó científica a partir de les fonts bibliogràfiques
 B10 Entendre la relació entre el treball de recerca i la progressió del coneixement científic
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
ENERGETIC AND MACRONUTRIENTS REQUIREMENTS IN PHYSICAL ACTIVITY 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
PHYSIOLOGICAL MECHANISMS UNDERLYING NUTRITION AND PHYSICAL ACTIVITY OF SPECIFIC TARGETS 8. Health and Fitness
9. Physiology in different sport practice contexts
10. Children, Youth and Adult Coaching Environment
11. Patients with chronic disease.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A3
A8
C1
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
B3
B4
B5
C1
C2
12 18 30
Treballs
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
C2
4 6 10
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
A8
A17
B4
C1
C3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduction of the Subject
Sessió Magistral Lectures of the different issues
Pràctiques a laboratoris Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Treballs Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Atenció personalitzada Personal attention to the student

Atenció personalitzada
Descripció
The timetables will be indicated the first day, during the introducction of the subject.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
C2
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
A8
A17
B4
C1
C3
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures 60%; practical sessions 40%) 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
  • Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria.
  • Es pot faltar a una pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.
  • L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.

  • Fonts d'informació

    Bàsica
  • Mc Ardle, W.; Katch F.I. Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance. 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010.
  • Berdanier, L.; Berdanier CD. Case studies in physiology and nutrition. 1st. Ed. CRC Press, 2010.
  • Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L. Physiology of sport and exercise. 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008.
  • Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent