DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Codi 14224207
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
BULLÓ BONET, MÒNICA
Adreça electrònica monica.bullo@urv.cat
mvictoria.linares@urv.cat
melina.rojas@urv.cat
Professors/es
BULLÓ BONET, MÒNICA
LINARES VIDAL, M. VICTORIA
ROJAS CRIOLLO, MELINA ISABELLA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><br /></br&gt;<p> Physiological mechanisms underlying nutrition and physical activity. Macronutrients in physical activity. Vitamins, minerals and trace elements. Hydration in physical activity. Dietary suplements, ergogenic drugs and doping. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Nutrició humana
 A3 Estructura i funció del cos humà.
 A8 Dietètica.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A3 Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i comprendre com afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida
 A8 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
 A17 Identifica els factors nutricionals i avalua el seu paper en l’activitat física
Entendre els mecanismes fisiològics implicats en la nutrició i l’activitat física de determinades poblacions
Entendre, valorar i avaluar la importància de la hidratació en l’activitat física
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Conèixer el concepte de suplement dietètic, doping i ajudes ergogèniques
Identificar els mecanismes fisiològics que controlen el metabolisme per comprendre les pautes que se segueixen en diverses condicions nutricionals i d’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper dels macronutrients en l’activitat física
Entendre, valorar i avaluar el paper de les vitamines, minerals i oligoelements en l’activitat física
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CHAPTER I. NUTRITION 1. Energy Requirements in sport
2. Carbohydrates
3. Protein and aminoacids requirements
4. Lipid intake
5. Vitamins and minerals
6. Hydration during sport
7. Timing
CHAPTER II. PHYSIOLOGY Lesson 1: Physical activity, Exercise, and Physical Fitness.

Lesson 2: Exercise Training, Performance, Adaptation Syndrome and workout.

Lesson 3: Muscle Metabolism: oxygen consumption, EPOC, oxygen deficit vs oxygen debt, anaerobic vs aerobic metabolism an dmuscle fatigue.

Lesson 4: Exercise Training: influence of genetics, basic training statements, conditioning for athletes, tapering vs training, training mistakes, overtraining, and injures and endurance training.

Lesson 5: Hematologic adaptations to exercise: hydration status, sports anemia, RBC series, WBC series and hemostasis adaptations.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1
A3
A8
14 21 35
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A8
A17
12 18 30
Treballs
A17
4 6 10
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
A8
A17
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduction of the Subject
Sessió Magistral Lectures of the different issues
Pràctiques a laboratoris Laboratory practicals, in groups of 20 people, where a report is required for every 2 students from each practical
Treballs Students will do a previous research at home on the issue of each practical in order to expose and work during it.
Atenció personalitzada Personal attention to the student

Atenció personalitzada
Descripció
Es concertarà cita mitjançant e-mail amb el professor que imparteix el bloc corresponent de teoria d’aquell capítol. La tutoria es pot realitzar de forma presencial o virtual mitjançant el Teams.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A17
Oral presentation and attitude will be evaluated. Activity required. The lack of this activity unables to pass the subject. 15%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A3
A8
A17
There will be a questionaire where students will have to answer questions about the lessons learned (lectures and practical sessions) 85%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).
  • Si cap estudiant vol millorar la nota en la 2ª convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a la 2ª convocatòria, perd la nota obtinguda en la 1ª convocatòria. En 2ª convocatòria es seguiran els mateixos criteris que en 1ª convocatòria.
  • Les sessions teòriques no són obligatòries però les sessions practiques si són d'assistència obligada. Es pot faltar a una sessió pràctica de forma justificada. Si es falta a més d'una, tot i que estigui justificada, suposarà la no avaluació de la matèria.
  • L'examen d'aquesta assignatura es realitzarà en la llengua vehicular d'aquesta assignatura, l'anglès.

  • Fonts d'informació

    Bàsica Mc Ardle, W.; Katch F.I., Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance., 7th Ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 2010
    Berdanier, L.; Berdanier CD., Case studies in physiology and nutrition., 1st. Ed. CRC Press, 2010
    Wilmore, JH., Costill, DL, Kenney, L., Physiology of sport and exercise., 4th ed. Champaign : Human Kinetics, 2008
    Burke L., Nutrición en el deporte. Un enfoque práctico, ed. Panamericana, 2009
    López Chicharro, J; López Mojares, L.M., Fisiologia clínica del ejercicio, ed. Panamericana, 2008
    Mora R., García J., Ortega J.M., Fisiologia del deporte y el ejercicio, ed. Panamericana, 2021
    González-Gross, M., Nutrición Deportiva desde la Fisiología a la Práctica, ed. Panamericana, 2020
    Complementària

    Recomanacions


    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent