Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A5 |
Fisiopatologia i patologia nutricional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conèixer els diferents mecanismes immunes que disposa el organisme per combatre els patògens i els seus principals efectes
Conèixer els principals factors dietètics que poden alterar la resposta immune
Conèixer les principals malalties immunològiques derivades d’una malnutrició
Adquirir coneixements bàsics nutricionals i de dietoteràpia per assegurar una funcionalitat òptima del sistema immune
Saber desenvolupar i exposar en públic un tema específic utilitzant la tecnologia informàtica
| | A5 |
Conèixer els diferents mecanismes immunes que disposa el organisme per combatre els patògens i els seus principals efectes
Conèixer els principals factors dietètics que poden alterar la resposta immune
Conèixer les principals malalties immunològiques derivades d’una malnutrició
Adquirir coneixements bàsics nutricionals i de dietoteràpia per assegurar una funcionalitat òptima del sistema immune
Saber desenvolupar i exposar en públic un tema específic utilitzant la tecnologia informàtica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. |
Introducció a la immunologia. Cèl•lules i teixits implicats en el sistema immune. Molècules implicades: Complex prinipal d'histocompatibilitat, molècules d'adhesió, anticossos, sistema del complement, citocines. |
Tema 2. |
Resposta immune inespecífica: fagocitosi, inflamació, proteïnes de la fase aguda, interferó, cèl•lules citolítiques naturals. |
Tema 3. |
Resposta immune específica: limfòcit T i limfòcit B. Activació, diferenciació i producció de cèl•lules i molècules efectores. |
Tema 4. |
Les immunodeficiències.
|
Tema 5. |
Les reaccions d’hipersensibilitat.
|
Tema 6. |
L’autoimmunitat i l’autotolerància.
|
Tema 7. |
L’al•loimmunitat.
|
Tema 8. |
Epiteli intestinal: funció immunològica.Tolerància oral als aliments.
|
Tema 9. |
Nutrició i immunitat. Factors dietètics que alteren la resposta immune. Paper dels lípids, proteïnes, vitamines i minerals de la dieta en la resposta immune. Malnutrició proteico-calòrica.
|
Tema 10. |
Nutrició i immunitat en l'estat de l'envelliment, diabetis, càncer, drogadicció.
|
Tema 11. |
Immunonutrició: conceptes bàsics. Aliments funcionals: probiòtics i prebiòtics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
14 |
28 |
42 |
Treballs |
|
2.75 |
8.25 |
11 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
7.5 |
10.5 |
Seminaris |
|
2 |
5 |
7 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura.
|
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Treballs |
Treball (cerca bibliogràfica) sobre un tema a escollir per l'alumne relacionat amb la nutrició i immunitat.
|
Presentacions / exposicions |
Breu exposició oral del treball desenvolupat. |
Seminaris |
Exposició teòrica de patologies immunològiques nutricionals |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada amb l'alumne |
Descripció |
Isabel Pujol Bajador, dimecres 18-19 h. Unitat de microbiologia, facultat de medicina de Reus, 2n. pis.
isabel.pujol@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball (cerca bibliogràfica) sobre un tema a escollir per l'alumne relacionat amb la immunologia.
Es valorarà també:
- expressar-se i escriure correctament la llengua pròpia.
|
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Breu exposició del treball desenvolupat. Es valora la presentació i l'expressió correcta de la llengua pròpia. |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Exàmen tipus test on s'haurà de seleccionar la resposta correcte |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es imprescindible presentar i exposar el treball per aprovar l'assignatura |
Bàsica |
Abbas A.K. et al. , Inmunología celular y molecular , 6a., 2008. Editorial McGraw-Hill-interamericana
Requeiro J.R. et al. , Inmunología. Biología y patología del sitema immune , 4a., 2010. Editorial Panamericana. Madrid
Ascención Marcos , Actualización en nutrición, inmunidad e infección, 1a., 2003. Editorial médica Panamericana.
, , ,
|
Es penjaran al MOODLE les diapositives d'utilitat pel seguiment de l'assignatura |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006 | FISIOLOGIA/14224002 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|