DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) FITOTERÀPIA Codi 14224210
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
mariarosa.nogues@urv.cat
mariafrancesca.ortin@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
monica.munoz@urv.cat
mariadelmar.cervera@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
ORTÍN FONT, MARIA FRANCESCA
ROMEU FERRAN, MARTA
MUÑOZ CORTÉS, MÓNICA
CERVERA MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant Nocions de Fitoteràpia per a Nutricionistes. Conceptes bàsics, fabricació, distribució, legislació, comercialització. Principals plantes medicinals d'interès.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Sistemes de salut i polítiques alimentàries.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A37 Assessorar legal, científica i tècnicament a la indústria alimentària i els consumidors.
 A44 identificar els fets més destacats de l'avanç científic de l'alimentació i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer els principals aspectes de regulació, control i dispensació dels productes fitoteràpics
 A17 Conèixer les propietats fitoquímiques i terapèutiques de les principals plantes medicinals utilitzades en el nostre entorn
 A37 Conèixer els principals proveïdors de productes fitoteràpics i els productes comercialitzats disponibles per al tractament racional de les diferents malalties del sistema digestiu i de trastorns metabòlics, i la seva dosificació, formes d’administració i altres característiques essencials
 A44 Avaluar correctament la relació benefici-risc d’un determinat producte fitoteràpic a través de la recerca d’informació científica solvent
Desenvolupar l’aprenentatge autònom sobre plantes medicinals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
 B6 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
 B9 Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
 B10 Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a la Fitoteràpia. Definició. La planta medicinal i les parts d’interès. La droga i els preparats fitoteràpics. Aspectes històrics de la utilització medicinal de plantes.
2.- Recol•lecció i conservació de les drogues. Variabilitat de factors geogràfics i climatològics. Qualitat i estandardització. Farmacopees.
3.- Preparats galènics de plantes. Decoccions i infusions. Maceracions. Olis i bàlsams. Formes farmacèutiques de plantes medicinals.
4.- Seguretat i eficàcia dels productes fitoteràpics. Controvèrsia de la investigació clínica amb preparats fitoteràpics. Interaccions amb medicaments i amb aliments. Seguretat en embaràs i infància. Intoxicacions per plantes.
5.- Marc legal i regulació de la fitoteràpia. Registre i distribució. Publicitat i promoció.
6.- Fitoquímica. Els principis actius de les plantes medicinals. Compostos del metabolisme primari. El metabolisme secundari: compostos fenòlics, terpens i alcaloides. Principals característiques físico-químiques.
7.- Fitoteràpia de l’aparell digestiu. Estimulants de la gana i la digestió. Enzims digestius. Plantes laxants i purgants. Plantes antidiarreiques. Plantes emètiques i antiemètiques.
8.- Fitoteràpia del metabolisme. Plantes hipoglucemiants. Plantes hipolipemiants. Plantes hepatoprotectores.
9.- Fitoteràpia i obesitat. Plantes saciants. Plantes anorexígenes. Inhibidors de l’absorció i la síntesi de greixos.
10.- Fitoteràpia de les afeccions del sistema nerviós. Sedants i tranquil•litzants. Estimulants del SNC.
11.- Plantes que actuen sobre el sistema cardiovascular. Cardiotònics. Vasoconstrictors i vasodilatadors. Plantes en la insuficiència venosa.
12.- Plantes procedents d’altres cultures. L’etnomedicina. Plantes utilitzades en la medicina ayurvèdica. Les plantes procedents de la medicina tradicional xinesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
Sessió Magistral
A13
A17
A37
A44
14 28 42
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
A17
A37
A44
2 1 3
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17
B2
B3
B5
B6
B10
C5
6 15 21
Presentacions / exposicions
A17
B2
B3
B5
B6
B10
C5
0.5 1 1.5
Pràctiques de camp/sortides
A44
4 0 4
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
Atenció personalitzada
0.5 0.25 0.75
 
Proves objectives de tipus test
A13
A17
A37
A44
1 0 1
Proves pràctiques
B1
B2
B3
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
1 0.5 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, professorat, bibliografía i avaluació
Sessió Magistral Exposició per part del professor de la temática teórica de l'assignatura. Recolzament amb presentacions de PowerPoint que estarán disponibles per a l'alumne a través del Moodle
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessió de revisió i manipulació de portals web dedicats a la fitoteràpia. Obtenció d'informació rellevant per a l'elaboració de futurs treballs.
Supòsits pràctics/ estudi de casos En aquesta secció es plantejaran una sèrie de 4 casos pràctics a resoldre per part dels alumnes. Es pretén que l’alumne aprofundeixi en la consulta de bases de dades de bibliografia mèdica, fent especial èmfasi en la creació d’un esperit crític que permeti recolzar o rebutjar un determinat tractament fitoteràpic, i d’establir pautes de tractament d’acord amb els coneixements científics existents.
Presentacions / exposicions Presentació de les principals conclusions elaborades a partir de l'estudi de casos.
Pràctiques de camp/sortides Visita a una empresa d'elaboració de preparats fitoteràpics.
Atenció personalitzada Sessions optatives a concertar amb el profesor a la Unitat de Farmacología per tal de resoldre dubtes o orientar en el correcte aprenentatge de la materia.
Atenció personalitzada Sessions optatives a concertar amb el profesor a la Unitat de Farmacología per tal de resoldre dubtes o orientar en el correcte aprenentatge de la materia.

Atenció personalitzada
Descripció
Concretar cita amb el professor responsable de la docència.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A13
A17
A37
A44
Avaluació conjunta amb treball escrit de resolució de casos 2%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17
B2
B3
B5
B6
B10
C5
Treball escrit a entregar al professor 26%
Presentacions / exposicions
A17
B2
B3
B5
B6
B10
C5
Presentació oral amb suport informàtic a realizar pel grup amb les conclusions més relevants del treball d'estudi de casos. Avaluació conjunta amb el treball escrit. 2%
Proves objectives de tipus test
A13
A17
A37
A44
Test de 5 opcions possibles, 1 de certa. Puntuació: correcta 1 punt, incorrecta: -0.25 punts. Aprovat amb 5 sobre 10. 70%
Altres  

Es valorarà l'assistència a la visita a la indústria

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bernat Vanaclocha Vanaclocha, Salvador Cañigueral Folcarà, Fitoterapia : vademécum de prescripción , 4a, Barcelona, Masson 2003
Schulz, Volker , Rational phytotherapy : a reference guide for physicians and pharmacists , 5a, Berlin, Springer, 2004

Complementària European Scientific Cooperative on Phytotherapy , The Scientific foundation for herbal medicinal products, 2a, Exeter, ESCOP-Thieme, 2003
Mark Blumenthal, The ABC clinical guide to herbs , , Austin, Texas, American Botanical Council, 2003

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14224001
FISIOLOGIA/14224002
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent