DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN SITUACIONS D'EMERGÈNCIA I COOPERACIÓ Codi 14224212
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BECERRA TOMÁS, NEREA
Adreça electrònica cristina.jardi@urv.cat
nerea.becerra@urv.cat
josue.cruz@urv.cat
Professors/es
JARDÍ PIÑANA, CRISTINA
BECERRA TOMÁS, NEREA
CRUZ RODRÍGUEZ, JOSUE
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><br /></br&gt;<p> En aquest curs s’obtindrà una visió global de: la situació actual de la fam i la pobresa al món, la seguretat i sobirania alimentària, les situacions d’emergència i cooperació internacional per al desenvolupament.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Epidemiologia nutricional. Consum i hàbits alimentaris en la població.
 A13 Sistemes de salut i polítiques alimentàries.
 A24 Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut.
 A36 Alimentació i cultura.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Conèixer els conceptes de cooperació i ajuda humanitària i comprendre el context global, la realitat i els factors econòmics, socials i polítics que influeixen
 A13 Comprendre els plantejaments d’estratègies per a una situació bàsica d’emergència
 A24 Comprendre les fases en el desenvolupament de les estratègies nutricionals en cooperació
 A36 Conèixer el desenvolupament d’estratègies nutricionals en nuclis marginals en un país desenvolupats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Introducció a la cooperació: Breu història de la cooperació internacional. Cooperació al desenvolupament. Objectius de desenvolupament de les Nacions Unides. Fons i tipus de cooperació. Introducció a la cooperació.

Drets humans. Determinants socials de salut i iniquitats sanitàries: Drets humans. Dret a l'alimentació: Seguretat alimentària, sobirania alimentària. Dret a la salut i a l'assistència sanitària. Determinants socials de la salut. Iniquitats sanitàries.
Cooperació en situacions d’emergències Situacions d’emergència: crisi alimentàries, sequeres, desastres naturals, conflictes armats, refugiats
Diagnòstic en situació i tractament de la desnutrició en situacions d’emergència
Mesures higiènico-sanitàries
Plantejament i fases d’un pla d’emergència
Cooperació per al desenvolupament Nivell internacional
Malnutrició i malalties prevalents
Transició nutricional
Projecte de cooperació per al desenvolupament. Cicle d’un projecte. Estratègies i programes
Nuclis marginals en un país desenvolupat Crisi, pobresa, marginació i salut
Grups de riscs nutricional. Migracions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A36
B2
B3
B4
B5
C4
12 24 36
Sessió Magistral
A11
A13
A24
A36
13 23.4 36.4
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i organització de l'assignatura

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Treball sobre determinats continguts desenvolupats en les sessions magistrals

Resolució de casos pràctics

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les pràctiques en aules docents es realitzaran de forma presencial
Sessió Magistral Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19 i no es puguin portar a terme les classes presencials, s’optarà per les classes virtuals.
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si és necessari

També podran contactar via correu electrònic

En cas de que el Deganat informi que s’ha d’aplicar el pla B per la pandèmia de COVID-19, les tutories es faran en línia.

Atenció personalitzada
Descripció

Els professors atendran als alumnes al finalitzar la classe i en el seu despatx a hores concertades


En cas de no poder contactar presencialment s’optarà per tutories en línia o l’horari en què es pot contactar directament amb el docent

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A36
B2
B3
B4
B5
C4
Realització d’activitats, cerca d’informació, resolució de casos pràctics .
Els continguts teòrics de les pràctiques es valoraran en les proves objectives
Es valora l’aprenentatge autònom, i motivació, assistència i puntualitat.
Es valora el comportament i l’actitud vers als altres.
30% parte pràctica

70% examen teòric
Altres  

En el pla B es realitzaran les proves teòriques a l'aula habitual amb les indicacions que indiqui la normativa. En cas que tinguin que realitzar-se de forma virtual, els percentatges de la nota seran diferents a la planificació habitual, i serà: 60% part pràctica amb avaluació continuada i 40% de l'examen teòric.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Bunjes R, Medicina,Salud Pública y Ayuda Humanitaria , Bilbao: Universidad de Deusto, 2000
Pérez de Armiño K, Abrisketa J, Diccionario de acción humanitaria y cooperación al desarrollo, 2ª ed. Barcelona: Icaria, 2002
Calabuig Tormo C, Ferrero de Loma-Osorio G, Identificació i formulació de projectes de cooperació per al desenvolupament :gestió del cicle del projecte i mètode del marc lògic, Valencia: Editorial UPV, 2009

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent