Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A24 |
Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut. |
| A39 |
Realitzar tasques de formació de personal. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Explicar els principis i les teories de la física, la biomecànica, la Cinesiologia i l'ergonomia.
Aplicar els principis ergonòmics i antropomètrics
| | A24 |
Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això
| | A39 |
Desenvolupar la funció docent com a part pròpia de l'exercici professional. Això implica participar activament en la formació dels professionals de fisioteràpia, participar en l'elaboració i impartició de programes educatius relacionats amb la fisioteràpia dirigits a grups professionals, interdisciplinaris i / oa la població en general, avaluar els propis nivells de coneixement, actituds i habilitats , participar en processos d'avaluació professional, en general, i especialment en aquells processos de recertificació que estableixi l'administració corresponent
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció a l'ergonomia
|
• Definició de l'ergonomia: antecedents i principis generals.
• Ciències relacionades amb l'ergonomia.
• L'ergonomia i la biomecànica.
• Antropometria.
• Els camps de treball de l'ergonomia.
• Etapes de disseny ergonòmic.
|
Tema 2: Anàlisi ergonòmic
|
1. L'ergonomia en el treball: introducció.
2. Anàlisi ergonòmic del lloc de treball.
3. Requeriments de lloc de treball.
4. diagnòstic ergonòmic.
|
Tema 3: Informe ergonòmic i guia de recomanacions adaptades al lloc de treball
|
1. Informe ergonòmic: desenvolupament de l’informe i determinació de prioritats.
2. Guia de recomanacions: pautes de prevenció.
|
Unitat 4: Riscos Laborals
|
1. Riscos professionals: Introducció.
2. Els riscos laborals del professional de la salut:
3. Malalties professionals més freqüents en l’àmbit de la salut
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
3 |
6 |
9 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
20 |
40 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
|
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
|
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.
Activitat en grup
|
Activitats individuals 15%
Activitats en grup 85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzarà a través d'avaluació contínua, que consistirà en: - Avaluació individual: 15% de la nota final - Avaluació grupal: 85% de la nota final Cal assenyalar que els diferents aspectes de l'avaluació (individual i grupal) no són mútuament excloents: l'estudiant ha d'obtenir com a mínim un aprovat en cada una d'elles per tal d'obtenir la qualificació final de l'assignatura. Si una activitat està suspesa, es podrà tornar a presentar amb les correccions oportunes dins el termini establert pel professor. Si tot i així, l'activitat segueix estant suspesa, l'assignatura quedarà suspesa. La presentació de les activitats fora de termini o no presentar alguna d'elles significa el suspens automàtic de l'assignatura. La presentació de totes les activitats (individuals i grupals, escrites i orals) en anglès suposarà un 10% més de la nota final de l'assignatura. |
Bàsica |
Mondelo, Pedro., Ergonomía 1. Fundamentos: Diseño de puestos de Trabajo. , Edicions UPC, , 1995
Mondelo, Pedro., Ergonomía 2. Confort y estrés térmico., Edicions UPC,, 1997
Mondelo, Pedro., Ergonomía 3. Diseño de puestos de Trabajo., Edicions UPC,, 2001
Mondelo, Pedro. , Ergonomía 4. Trabajo en oficinas., Edicions UPC,, 2013
Cruz G, Alberto J., Ergonomía aplicada., Madrid: Starbook,, 2011.
Kumar S, Ergonomics for rehabilitation professionals., Boca Raton: CRC Press,, 2009.
Vaquero JL, Ceña R, Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. , Madrid: Pirámide, 1996
Roughton JE., Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management. , Rockville: Government Institutes Inc., , 1996.
Jover L., Ergonomía evaluación y diseño del entorno. , Madrid Alianza, 2000
Idoate García, Víctor, Ergonomía de hospitales y centros de salud , Pamplona : [l'autor], DL , 2004
Ramírez Cavassa, César, Ergonomía y productividad, México, [etc.] : Editorial Limusa, cop. , 2006
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar aquesta assignatura durant l'últim curs del grau.
L'assignatura s'imparteix en català. La documentació proporcionada a través de moodle pot estar indistintament en català, castellà o anglès |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|