DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ PRÀCTICA A LA RECERCA Codi 14224220
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RIBALTA VIVES, JOSEP
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
iris.oliva@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
OLIVA RODRÍGUEZ, IRIS
Web
Descripció general i informació rellevant A l'assignatura es plantejaran 6 problemes sobre els quals caldrà formular una hipòtesi i analitzar seguint el mètode científic en base a la informació que es proporcionarà. Es treballarà en grup. Cada problema es treballarà durant dues classes a l'aula d'informàtica. Al final de cada classe, hi haurà una presentació i defensa de l'anàlisi que hagi fet cada grup. L'avaluació serà continuada de la feina feta amb cadascún dels 6 problemes. ANGLÈS: Les explicacions per part dels professors seran en anglès. La utilització de l'anglès per part dels estudiants és voluntària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’enginy i la iniciativa en l’àmbit de la nutrició
 B5 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
Actuar constructivament per afrontar els conflictes de treballar en grup
 B7 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B9 Conèixer la metodologia científica
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Ser capaç d’obtenir, utilitzar i interpretar la informaicó científica a partir de les fonts bibliogràfiques
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Classe introductòria Explicació de la dinàmica de l’assignatura i de les característiques de les sessions pràctiques:

L'assignatura consisteix en plantejar questions relacionades amb les malalties cardiovasculars sobre les quals es treballaran els següents aspectes:

Identificació d’un problema rellevant
Formulació d’una hipòtesi
Objectius
Mètodes
Mida de la mostra
Exploració de bases de dades
Anàlisi estadística
Interpretació dels resultats
Consideracions ètiques
Conclusions
Exposició i defensa dels resultats
Aplicabilitat clínica
Seminaris pràctics A l'assignatura es plantejaran 6 problemes sobre els quals caldrà formular una hipòtesi i analitzar seguint el mètode científic en base a la informació que es proporcionarà.

Es treballarà en grup.

Cada problema es treballarà durant dues classes a l'aula d'informàtica.
Al final de cada classe, hi haurà una presentació i defensa de l'anàlisi que hagi fet cada grup.

L'avaluació serà continuada de la feina feta amb cadascún dels 6 problemes.

ANGLÈS: Les explicacions per part dels professors seran en anglès. La utilització de l'anglès per part dels estudiants és voluntària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
1 0 1
Seminaris
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
22 22 44
Presentacions / exposicions
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
12 17 29
Atenció personalitzada
B1
B3
B7
B19
B23
C1
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura durant la primera classe magistral
Seminaris Durant els seminaris, en blocs de dos i treballant en grups, els equips de recerca treballaran en les diferents fases de cadascun dels 6 problemes clínics plantejats. Tindran el suport permanent dels professors i podran comptar amb l'opinió crítica i els suggeriments dels altres equips de recerca.
Presentacions / exposicions Cada dos seminaris, els equips de recerca presentaran les conclusions del problema clínic plantejat davant la resta de la classe i els professors. Aquestes sessions han de servir per recollir crítiques i millorar els projectes.
Atenció personalitzada Els professors assistiran als alumnes durant tots els seminaris i pràctiques.
Donada la naturalesa de l'assignatura, els alumnes poden comptar amb el suport permanent dels professors, fora de les hores de classe, mentre duri l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors oferiran suport permanent durant totes les hores lectives. Donada la naturalesa de l'assignatura, aquest suport serà permanent també fora de les hores de classe (en funció de la disponibilitat dels professors i previ contacte per email). josep.ribalta@urv.cat montse.guardiola@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
Durant els seminaris s'valuarà l'actitud i la participació de cada estudiant en l'anàlisi dels problemes plantejats. 30%
Presentacions / exposicions
B1
B3
B7
B19
B23
C1
C4
Les presentacions inclouen l'exposició periòdica dels avenços fets en els problemes clínics plantejats. 40%
Altres  

L'assistència és essencial i no podrà ser mai inferior al 80%. Les absències hauran d'estar justificades.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura està també pensada per orientar aquells alumnes que tinguin interès en fer el Treball de Fi de Grau en la modalitat de treball de recerca.

SEGONA CONVOCATÒRIA: Donada la naturalesa pràctica de l'assignatura i l'avaluació continuada és poc probable que calgui arribar a una segona convocatòria. Si fos el cas, ja sigui per un rendiment o una assistència insuficients, l'alumne haurà de PRESENTAR i DEFENSAR els 6 problemes plantejats durant l'assignatura davant d'un tribunal format pels professors.


Fonts d'informació

Bàsica PB Menawar, Consejos a un joven científico, 2011, Ed. Crítica
, , ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE LA DOCUMENTACIÓ I RECERCA/14224007
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14224221
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent