DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ PRÀCTICA A LA RECERCA Codi 14224220
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
RIBALTA VIVES, JOSEP
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
josep.ribalta@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
pere.rehues@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
RIBALTA VIVES, JOSEP
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
REHUES MASIP, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant <div><br&gt;<p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><p>L'assignatura consisteix en simular la dinàmica de treball d’un equip d’investigació a l’hora de dissenyar un projecte de recerca.&nbsp;</p><p>La llengua d'impartició per a les classes teòriques i els seminaris és el català, excepte per la classe de revisions sistemàtiques que s'imparteix en castellà. L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.</p> </br&gt;

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A44 identificar els fets més destacats de l'avanç científic de l'alimentació i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A44 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts
L’estudiant presenta i defensa el treball
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Classe introductòria Explicació de la dinàmica de l’assignatura i de les característiques de les sessions pràctiques:

L'assignatura consisteix en plantejar questions relacionades amb les malalties cardiovasculars sobre les quals es treballaran els següents aspectes:

Identificació d’un problema rellevant
Formulació d’una hipòtesi
Objectius
Mètodes
Mida de la mostra
Exploració de bases de dades
Anàlisi estadística
Interpretació dels resultats
Consideracions ètiques
Conclusions
Exposició i defensa dels resultats
Aplicabilitat clínica
Seminaris pràctics A l'assignatura es plantejaran 6 problemes sobre els quals caldrà formular una hipòtesi i analitzar seguint el mètode científic en base a la informació que es proporcionarà.

Es treballarà en grup.

Cada problema es treballarà durant dues classes a l'aula d'informàtica.
Al final de cada classe, hi haurà una presentació i defensa de l'anàlisi que hagi fet cada grup.

L'avaluació serà continuada de la feina feta amb cadascún dels 6 problemes.

ANGLÈS: Les explicacions per part dels professors seran en anglès. La utilització de l'anglès per part dels estudiants és voluntària.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
22 22 44
Presentacions / exposicions
12 17 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura durant la primera classe magistral
Seminaris Durant els seminaris, en blocs de dos i treballant en grups, els equips de recerca treballaran en les diferents fases de cadascun dels 6 problemes clínics plantejats. Tindran el suport permanent dels professors i podran comptar amb l'opinió crítica i els suggeriments dels altres equips de recerca.
Presentacions / exposicions Cada dos seminaris, els equips de recerca presentaran les conclusions del problema clínic plantejat davant la resta de la classe i els professors. Aquestes sessions han de servir per recollir crítiques i millorar els projectes.
Atenció personalitzada Els professors assistiran als alumnes durant tots els seminaris i pràctiques.
Donada la naturalesa de l'assignatura, els alumnes poden comptar amb el suport permanent dels professors, fora de les hores de classe, mentre duri l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors oferiran suport permanent durant totes les hores lectives. Donada la naturalesa de l'assignatura, aquest suport serà permanent també fora de les hores de classe (en funció de la disponibilitat dels professors i previ contacte per email). josep.ribalta@urv.cat montse.guardiola@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
Durant els seminaris s'valuarà l'actitud i la participació de cada estudiant en l'anàlisi dels problemes plantejats. 30%
Presentacions / exposicions
Les presentacions inclouen l'exposició periòdica dels avenços fets en els problemes clínics plantejats. 40%
Altres  

L'assistència és essencial i no podrà ser mai inferior al 80%. Les absències hauran d'estar justificades.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assitència és bàsica en aquesta assignatura. No podrà ser inferior al 80% i les absències hauran d'estar justificades.

Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que es trobin en situacions particulars, si us plau contacteu amb el Josep Ribalta (josep.ribalta@urv.cat) o la Montse Guardiola (montse.guardiola@urv.cat):

- estudiants de mobilitat

- estudiants amb dificultats per assistir a les classes

- estudiants que ja han cursat l'assignatura en cursos anteriors com a optativa

- altres casuístiques

Donada la naturalesa pràctica de l'assignatura i l'avaluació continuada, és poc probable que calgui arribar a una segona convocatòria. Si fos el cas, ja sigui per un rendiment o una assistència insuficients, l'alumne haurà de presentar i defensar un nou projecte de recerca.

La llengua d'impartició per a les classes teòriques i els seminaris és el català, excepte per la classe de revisions sistemàtiques que s'imparteix en castellà. L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.


Fonts d'informació

Bàsica PB Menawar, Consejos a un joven científico, 2011, Ed. Crítica
, , ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE LA DOCUMENTACIÓ I RECERCA/14224007
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14224221
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent