DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA Codi 14224221
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MURPHY , MICHELLE
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
MURPHY , MICHELLE
FERRE PALLAS, NATALIA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A39 Realitzar tasques de formació de personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A39 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...), -Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...), - Conèixer les fórmules de la comunicació escrita, -Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració, -Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues, -Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència, -Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada, -Explica i justifica breument les seves opinions i projectes, -Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors, -Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut, -Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe, -Produeix un text oral gramaticalment correcte, -Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç, -Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa, -Produeix un text escrit gramaticalment correcte, -Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric, -Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Classe 1: Mètode científic Aspectes a tenir en compte durant la redacció de documents científics.
Classe 2: Estructura i components d’un article científic Guia dels continguts essencials de cada part de l’article.
Classe 3: Procés de revisió d’un article científic. Procés de revisió i presa de decisió.
Paper dels revisors.
Papers dels editors.
Seminar 1: Títol, resum i introducció. Quin missatge ha de transmetre el títol?

Quina informació ha de contenir el resum?

Resums estructurats vs resums no estructurats.

Informació que ha de transmetre la introducció.

Exercici en equip: com crear i com relacionar els títols amb els documents.

Elaboració d'hipòtesis i dels objectius d'un document.

Exercici en equip: redactar un resum.

Informació que ha de contenir cada secció.
Seminar 2: Mètodes, resultats i discussió. Exercici en equip:
1) elaboració dels mètodes i dels resultats d'un article.

2) identificació d'informació rellevant per a la introducció o la discussió d'un document.
Seminar 3: Revisió d’un article. Estructura de l’informe d’avaluació.

Punts forts i limitacions de l’article.
Seminar 4: Debat entre 2 equips sobre un article assignat Exercici en equip:
Indicacions que cal seguir en l’avaluació d’un article.
Debat entre equips sobre un argument a favor o en contra de la conclusió principal de l'article assignat.
Seminar 5: Presentació de l’informe d’avaluació de l’article assignat Un membre de cada equip serà escollit a l’atzar per presentar (amb un powerpoint) l’informe elaborat per l’equip.
Seminar 6: Informe editorial i decisió final. Els factors a considerar en la presa de la decisió.

Els equips de redacció utilitzen els informes del revisor per decidir com procedir amb un article presentat per a la seva publicació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A20
6 9 15
Seminaris
A20
CT1-G
12 6 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A20
CT1-G
2 29 31
Supervisió
A20
CT1-G
1 0.5 1.5
Atenció personalitzada
1 0.5 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs.
Sessió Magistral En 3 classes teòriques es parlarà dels antecedents i dels punts essencials de l’assignatura.
Seminaris S’adquiriran les habilitats necessàries per dur a terme l’avaluació crítica d'un article científic durant els seminaris en que es treballarà en equip.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran els dubtes que sorgeixin sobre l'article en equip a l'aula per tal d'avançar l'elaboració de l'informe i la presentació crític.
Supervisió Els tutors supervisaran el progrés de cada equip amb la redacció d'un informe crític a través de Moodle.

Cada equip tindrà com a mínim una sessió de tutoria per resoldre dubtes sobre el seu treball.
Atenció personalitzada Aquest concepte està inclòs en la supervisió.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i seminaris. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A20
CT1-G
Les habilitats adquirides durant els seminaris seran avaluades com a part del treball en equip.

Els continguts dels seminaris seran també avaluats a la prova final.
20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A20
CT1-G
El treball pràctic (avaluació crítica d'un article científic assignat prèviament) serà avaluat en equips i, individualment. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Alejandro M, Astete B, El artículo científico original. Estructura, estilo y lectura crítica., , Escuela Andaluza de Salud Pública
Gehlbach, SH, Interpreting the medical literature. Practical epidemiology for clinicians., , MacMillan, NY
Huth EJ, Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, , Masson-Salvat, Medicina
Day RA, Cómo escribir y publicar trabajos científicos., , Organización Panamericana de la Salud, Publicación
David Clayton &amp; Michael Hills, Statistical Models in Epidemiology, , Oxford university Press

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent