DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DEL SISTEMA SANITARI Codi 14224222
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BOLEDA OBIOLS, DAVID
Adreça electrònica michelle.murphy@urv.cat
gemma.flores@urv.cat
antonio.foz@urv.cat
david.boleda@urv.cat
Professors/es
MURPHY , MICHELLE
FLORES MATEO, GEMMA
FOZ BOSCH, ANTONIO
BOLEDA OBIOLS, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p><div>Ara més que mai, arran de la pandèmia de la COVID-19 és important conèixer com s'organitza el sistema sanitari per poder entendre com es prenen les decisions i com podem els metges tenim un paper molt important. </div><div> Vols conèixer el sistema sanitari on treballaràs en poc temps? T'interesaria conèixer com es gestiona un centre sanitari? En aquesta optativa coneixerem quins són esl determinants socials de la salut, com afecten a la salut de la nostra població, com es poden gestionar els centres sanitaris tant des del punt de visita de la planificació de recursos i realització de pressuposts. Parlarem dels diferents models sanitaris al món, el paper de la Unió Europea i de la OMS en la salut. Classes interactives amb debats, creant una zona de reflexió entre els estudiants i el professorat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- Definició de salut - Model biològic vs model biopsicosocial
2- Economia de la salut - Principis bàsics de l'economia
- Definició de l'efectivitat, eficacia i eficiència en salut
- Asginació de recursos segons tipus de béns.
3- Models sanitaris - 3 tipus de models: de mercat, sistema nacional de salut i seguretat social
- Models al Món
- Models a Espanya
- Model sanitari català
4- Organitzación sanitàries -OMS
-Unió Europea
-Nacionals
5- Gestió del sistema sanitari - Diferents tipus de gestions i model específic català
6- Planificació d'un programa sanitari Exemplificació d'un programa de cribatge
7- Budget - Realització d'un pressupost d'un centre sanitari, diferents parts i gestió del mateix
8- Models de gestió per DPO's
9- Eradicació i prevenció de la discriminació estructural en l'àmbit sanitàri

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A36
A38
A39
A49
50 5 55
Debats
A38
10 1 11
Fòrums de debat
A38
3 1 4
Treballs
A49
6 1 7
Atenció personalitzada
A36
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels diferents temes a tractar a l'aula.
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Actividades encaminadas a la toma de contacto, presentar la asignatura y recoger información de los estudiantes, mediante el uso de foros de presentación, sesiones presenciales mediante webconferencia (Adobe Connect), presentaciones grabadas en vídeo por el profesor y / o documentación publicada en el aula virtual (Moodle) para su lectura por los estudiantes.
Debats Actividad donde dos o más grupos defienden unas posturas contrarias sobre un tema determinado.
En un contexto presencial:
Actividades donde, individualmente o en grupo, los estudiantes argumentan y confrontan ideas sobre un tema determinado.
Fòrums de debat Actividad, a través de las TIC, donde se debaten temas de actualidad relacionados con el ámbito académico y/o profesional.
Treballs Trabajos que realiza el estudiante.
En un contexto virtual o semipresencial:
Trabajos que realiza el estudiante a partir de material y referencias del aula virtual y que entrega a través de la misma.

Trabajos que realizan por grupos los estudiantes a partir de material y referencias del aula virtual y que entrega a través de la misma.
El grupo de estudiantes colabora para la consecución de un objetivo común y cada miembro contribuye con sus conocimientos y aprendizajes al conocimiento y aprendizaje del grupo
Atenció personalitzada Tiempo que cada profesor tiene reservado para atender y resolver dudas a los estudiantes.
En un contexto virtual o semipresencial:
Resolución de dudas a los estudiantes a través del foro de dudas de la asignatura, webconferencia (Adobe Connect), chat u otras herramientas.

Atenció personalitzada
Descripció
<p> Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. </p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A38
Debats realitzats a l'aula, així com mitjançant les TIC. Entregar 2 activitats a moodle. 25%
Fòrums de debat
A38
Veure "Debats"
Treballs
A49
Treballs a realitzar de forma no presencial. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Guix Joan, Organitzacions del sistema sanitari, , URV publicacions
Murillo Carles, Economia de la salut, ,
Vicenç Navarro, Que es una politica de salut, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent