DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PRÀCTIQUES COMUNITÀRIES Codi 14224402
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Pràctiques Externes obligatòria Quart Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
RIBOT SERRA, BLANCA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
monica.chica@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ARANDA PONS, NÚRIA
ROMEU FERRAN, MARTA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
CHICA DÍAZ, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant El desenvolupament de la professió en centres fora de l'àmbit clínic com a institucions de salut pública on l'estudiant realitzi activitats de promoció de la salut per integrar tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors, adquirits en totes les matèries.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A23 Realitzar educació alimentària.
 A24 Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut.
 A39 Realitzar tasques de formació de personal.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
 B9 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A23 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competèncias específiques, transversales i nuclears
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat
Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets
Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentament utilitzats pels professionales de l'àmbit
 A24 Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tota una sèrie de competèncias específiques, transversales i nuclears
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat
Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets
Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentament utilitzats pels professionales de l'àmbit
 A39 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a las quales es poden aplicar
Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets
Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentament utilitzats pels professionales de l'àmbit
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Utilitzar la seva experiència i criteri per analitzar les causes d’ un problema i construir una solució més eficient i eficaç
Proposar i construir en equip solucions a problemes en diversos àmbits, amb una visió global
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
 B3 Identificar la necessitat d’enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als usuaris o pacients
 B4 Gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Respectar als companys i a la institució a la qual es pertany
 B5 Participar i col·laborar activament en les tasques de l’ equip i fomentar la confiança, la cordialitat i l’orientació a la tasca conjunta
 B6 Reconèixer  l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
 B7 Utilitzar els principis gnerals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat
 B9 Conèixer les fonts d'informació científica.
 B10 Admetre opinions d’altres col·legues, contràries a l’opinió pròpia
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Procediments de selecció i assignació
Procediments

L'estudiant abans de finalitzar 3r de grau escollirà el periode de realització d'aquest pràcticum conjuntament amb la selecció que es farà dels altres rotatoris, l'ordre d'elecció és realitzarà per nota d'expedient acadèmic.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 1 2
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A23
A24
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
C5
10 20 30
Estada de pràctiques
A23
A24
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
C5
70 0 70
Simulació
A23
A24
A39
10 0 10
Memòria
B7
C4
C5
2 10 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Informació sobre les activitats a realitzar i criteris d'avaluació
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Presentació dels objectius de promocio de la salut a realitzar i elaboració de les diferents activitats
Estada de pràctiques Desenvolupament de les activitats en els diferents centres externs
Simulació Previ a la realització de les activitats es realitzaran les activitats en un entorn de simulació per tal d'estandaritzar a tots els participants
Memòria Elaboració d'una memòria de l'activitat realitzada

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
A23
A24
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
C5
Avaluació de l'activitat realtzada en les diferents sessions presencials previes a les estades pràctiques 20%
Estada de pràctiques
A23
A24
A39
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
C2
C4
C5
S'avaluarà mitjançant una fulla de seguiment de pràctiques. En cada centre on es realitzin pràctiques hi haurà una fulla de seguiment d'actituts (10%) i d'habilitats (30%) 40%
Simulació
A23
A24
A39
Avaluació de les diferents sessions de simulació i grau d'aprenentatge 10%
Memòria
B7
C4
C5
Elaboració d'una memòria de l'activitat realitzada.
En aquesta memòria hi ha de constar:
1. Coneixment de l'entorn de treball: informació i funcionament del lloc on ha realitzat la pràctica. (10%)
2. Treball realitzat: objectius i planificació de les 60 hores realitzades al lloc de pràctiques.(10%)
3. Reflexió de l'aprenentatge realitzat: competències i habilitats desenvolupades. (10%)
30%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE GRAU/14224301


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES D`EDUCACIÓ, ÈTICA I COMUNICACIÓ/14224003
SALUT PÚBLICA/14224125
PLANIFICAR PROGRAMES D'EDUCACIÓ NUTRICIONAL/14224126
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent