DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) NEUROTOXICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT Codi 14615202
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariamercedes.gomez@urv.cat
mariateresa.colomina@urv.cat
marialuisa.albina@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ ARNAIZ, MARÍA MERCEDES
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Compendre en profunditat el principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia.
  AR3 Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal i patològica
  AR4 Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxicos
  AR5 Compendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
  AR6 Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
  AR7 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurotoxicología i/o Psicofarmacologia
  AR8 Ser capaç de jutjar els riscos derivats de l’exposició/us de neurotòxics i psicofàrmacs.
  AR9 Ser capaços d'identificar els factors ambientals susceptibles d'alterar la conducta de l'organisme, i valorar els riscos derivats de la exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
  AR10 Saber interpretar situacions relacionades amb la salut mental la genètica i l’ambient.
  AR11 Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental
  AR12 Saber emprar la bibliografia científica
  AR13 Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BR8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentar y analizar el estado actual sobre la neurotoxicología del desarrollo incidiendo en el impacto social y económico de los efectos de los neurotóxicos durante este periodo. AR1
AR3
AR4
AR5
AR6
AR8
AR9
AR10
AR12
BR1
BR2
BR7
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR5
Plantear los problemas relacionados con el estudio de la neurotoxicología del desarrollo y capacitar al alumno para identificar las variables de confusión. AR1
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR12
AR13
BR1
BR2
BR6
BR7
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
Dominar los protocolos actuales para el estudio de la neurotoxicología del desarrollo AR1
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR10
AR11
AR12
AR13
BR1
BR2
BR6
BR7
BR8
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR5
Capacitar a los alumnos para definir los objetivos de un estudio concreto, utilizar las baterías de estudio funcional de desarrollo, y proponer nuevas alternativas o valoraciones específicas en función de la sustancia evaluada. AR1
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
AR10
AR11
AR12
AR13
BR1
BR2
BR6
BR7
BR8
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR3
CR5
Favorecer en los alumnos las habilidades necesarias para la utilización de las técnicas disponibles de búsqueda de información, elaboración de presentaciones y proyectos de investigación. AR6
AR7
AR11
AR12
AR13
BR1
BR2
BR6
BR7
BR8
BR14
BR15
BR16

Continguts
Tema Subtema
1- Perspectiva histórica. Justificación de los estudios sobre neurotoxicidad del desarrollo.
2- Experimentación en toxicología del desarrollo Estudios de fase I, II y III.
3- Desarrollo del sistema nervioso central. Periodos críticos de susceptibilidad a neurotóxicos.
4- Influencia materna en el desarrollo fetal. Fisiología del embarazo. Cambios metabólicos. Otros condicionantes maternos (alimentación, estrés, tóxicos...). Toxicidad materna y toxicidad del desarrollo. Diseños experimentales para la identificación de la toxicidad materna y la toxicidad del desarrollo.
5- Mecanismos moleculares de la neurotoxicidad del desarrollo. Bases moleculares de la dismorfogénesis.
6- Estudio de alteraciones morfofuncionales en la neurotoxicidad del desarrollo. Cambios morfológicos. Déficits funcionales. Baterías funcionales de estudio. Efectos a largo plazo.
7- Neurotóxicos que afectan el desarrollo. Estado actual del tema.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 16 20
Presentacions / exposicions
10 40 50
Esdeveniments científics i/o divulgatius
5 10 15
Sessió Magistral
3 6 9
 
Atenció personalitzada
2 4 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de casos prácticos
Presentacions / exposicions Trabajo dirigido
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participación en seminarios de investigación
Sessió Magistral Presentación de contenidos teóricos

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Trabajo dirigido

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se valorará la justificación razonada del caso presentado 10%
Presentacions / exposicions Trabajo final y presentación 60%
Altres

Participación en los seminarios y foros de discusión

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1. Guidelines for Developmental Toxicity Risk Assessment. (1991). EPA/600/FR-91/001.

2. Neurotoxicology. Tilson HA and Harry GJ. Ed. Taylor & Francis LTD. (1999) 

3. OECD Guideline for the testing of chemicals. Proposals for a new guideline 426. Developmental Neurotoxicity Study. September 2003.

 4. Principles of Neural Development. (1985). Purves D and Lichtman JW. Sinauer Associates Sunderland MA.

5. Handbook of behavioral teratology. (1986). Riley EP and Vorhees CW Ed. Plenum Press, New York.

6. Human embryology and teratology. Ed John Wiley & Sons (2ª edición) (2001)

7.- Advances in male mediated developmental toxicity. Ed Plenum Publishing Corporation (2003) 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent