DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) VULNERABILITAT GENÈTICA, SUSCEPTIBILITAT I DIFERENCIES INDIVIDUALS A SUBSTÀNCIES NEUROACTIVES Codi 14615203
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Adreça electrònica mariateresa.colomina@urv.cat
Professors/es
COLOMINA FOSCH, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR4 Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxicos
  AR5 Compendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
  AR6 Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
  AR7 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurotoxicología i/o Psicofarmacologia
  AR9 Ser capaços d'identificar els factors ambientals susceptibles d'alterar la conducta de l'organisme, i valorar els riscos derivats de la exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
  AR10 Saber interpretar situacions relacionades amb la salut mental la genètica i l’ambient.
  AR11 Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental
  AR12 Saber emprar la bibliografia científica
  AR13 Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.-Que los alumnos conozcan que el efecto de las sustancias neuroactivas es distinto en función de la vulnerabilidad de los grupos AR4
BR1
CR1
2.-Que los alumnos conozcan las técnicas para el estudio de las diferencias individuales en la conducta AR5
AR6
AR7
AR9
AR10
AR11
AR12
BR1
BR5
CR1
CR2
CR4
3.-Que los alumnos conozcan que las influencias genéticas y ambientales pueden afectar a la vulnerabilidad a las sustancias neuroactivas AR10
AR11
AR12
AR13
BR1
BR4
BR13
BR14
BR15
BR16
CR1
CR2
CR4

Continguts
Tema Subtema
1º Bloque Vulnerabilidad diferencial a drogas de abuso. 1. Factores ambientales que afectan a la vulnerabilidad al consumo de drogas deabuso

2. Diferencias individuales en la sensibilidad a psicopatologías

3. Diferencias individuales en la sensibilidad a las drogas de abuso
2º Bloque Vulnerabilidad diferencial a neurotóxicos. 4. Factores ambientales que afectan a la vulnerabilidad a neurótoxicos

5. Diferencias individuales en la sensibilidad a neurotóxicos en animales

6. Efectos diferenciales de los neurotóxicos en humanos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 0 9
Resolució de problemes, exercicis
16 0 16
Treballs
5 25 30
Seminaris
4 16 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Objectivos y desarrollo de la asignatura
Sessió Magistral Presentación de temas y conceptos generales
Resolució de problemes, exercicis Cada bloque temático tiene asociados ejercicios para su resolución
Treballs A lo largo del curso el alumno debe realizar un trabajo sobre un tema de su interés relacionado con la asignatura. Este trabajo será supervisado por el profesor
Seminaris Los alumnos deberán asistir y participar en las jornadas organizadas a modo de seminario científico

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Descripció
Por medio de correo electrónico y durante las sesiones presenciales

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Utilización de los conceptos estudiados en los trabajos y seminarios 25
Treballs Claridad, actualización, rigor y especificidad 50
Seminaris Participación activa y significativa 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1º Bloque

Dalley JW, Fryer TD, Brichard L, Robinson ES, Theobald DE, Lääne K, Peña Y, Murphy ER, Shah Y, Probst K, Abakumova I, Aigbirhio FI, Richards HK, Hong Y, Baron JC, Everitt BJ, Robbins TW (2007). Nucleus Accumbens D2/3 Receptors Predict Trait. Impulsivity and Cocaine Reinforcement. Science, 315, 1267-70.

 

2ºBloque

Cardona D, López-Grancha M, López-Crespo G, Nieto-Escamez F, Sánchez-Santed F, Flores P (2006). Vulnerability of long-term neurotoxicity of chlorpyrifos: effect on schedule-induced polydipsia and a delay discounting task. Psychopharmacology, 189(1):47-

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent