DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) EPIDEMIOLOGIA I SALUT PÚBLICA Codi 14615204
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR11 Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental
  AR13 Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca
  AR16 Desenvolupar projectes d’investigació de psiquiatria mitjançant disseny d’estratègies eficaces per abordar els problemes identificats així com per planificar i executar els projectes d’investigació requerits.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprender y saber aplicar la metodología básica de los estudios epidemiológicos 2.- Comprender los contenidos y el fundamento de los diferentes apartados de un protocolo de investigación 3.- Realizar y presentar un protocolo sobre una situación de investigación simulada AR11
AR13
AR16
BR2
BR4
BR13
CR2

Continguts
Tema Subtema
Tipus de estudios epidemiológicos en investigación en Ciencias de la Salud

Estudios descriptivos.
Características, ventajas e inconvenientes

Estudios analíticos: Estudios casos y controles y Estudios de cohortes.
Características, ventajas e inconvenientes

Estudios experimentales. Características, ventajas e inconvenientes.

Elección del tipo de estudio según el objetivo, de la disponibilidad de recursos personales y materiales y del grado de evidencia necesario.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Estudis previs
10 20 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
10 20 30
Presentacions / exposicions
5 5 10
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Se explicará la estructura, seguimiento y evaluación de la asignatura
Estudis previs El alumno dispondrá de una documentación guiada para estudiar las principales características de los tipos de estudios epidemiológicos
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se planteará una situación de investigación que el alumno deberá escribir el protocolo de el estudio
Presentacions / exposicions El alumno presentará en formato powerpoint el protocolo realizado simulando una presentación de la propuesta de su investigación en un foro interesado en el tema (equipo de investigación, investagadores del tema)

Atenció personalitzada
 
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Descripció
EL alumno deberá seguir las pautas indicadas en un documento donde se especifican los diferentes

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs El alumno responderá a una serie de preguntas tipo test que indicarán el nivel de estudio y comprensión de la documentación guiada para estudiar las principales características de los tipos de estudios epidemiológicos 30%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se evaluará la resolución del problema planteado 50%
Presentacions / exposicions Se evaluará la presentación PowerPoint realizada 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia

- Ahlbom, A.; Norell, S . Fundamentos de epidemiología . 4a ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

- Argimón Pallás, J. M . Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent