DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MODELS EXPERIMENTALS IN VITRO I TÈCNIQUES DE NEUROQUÍMICA Codi 14615207
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
Web http:// a definir
Descripció general i informació rellevant En este curso se revisan las bases de la experimentación in vitro que permiten el estudio in vitro de efectos tóxicos y farmacológicos de entidades químicas. Se estudiarán diferentes métodos para la evaluación de end-points, como la determinación de la viabilidad en cultivos celulares o el análisis de parámetros intracelulares en neuroquímica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Compendre en profunditat el principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia.
  AR2 Dominar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tóxics ambientals, drogues d’abús i fàrmacs)
  AR6 Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
  AR7 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurotoxicología i/o Psicofarmacologia
  AR12 Saber emprar la bibliografia científica
  AR13 Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BR6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BR7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BR8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BR10 Lideratge
  BR11 Treballar en equip i gestionar equips
  BR12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir conocimientos sobre los diferentes niveles de estudio para la evaluación de los efectos farmacológicos y neurotóxicos de sustancias químicas. AR1
AR6
AR7
AR12
CR1
CR2
CR4
2. Adquirir conocimientos sobre las metodologías más habituales para el estudio de fenómenos farmacológicos y toxicológicos en sistemas in vitro. AR1
AR6
AR7
AR12
BR13
BR15
CR1
CR2
CR4
3. Tratar en detalle las diferentes metodologías de cultivo celular, y en concreto, las adoptadas por el European Center for the Validation of Alternative Methods (ECVAM) para la determinación de neurotoxicidad. AR2
AR7
AR12
BR2
BR4
BR5
BR6
BR7
BR11
BR13
BR14
BR15
CR1
CR2
CR4
4. Utilizar las técnicas disponibles de búsqueda de información, elaboración de presentaciones y proyectos de investigación AR6
AR7
AR12
AR13
BR1
BR2
BR3
BR4
BR5
BR6
BR7
BR8
BR10
BR11
BR12
BR14
BR15
CR1
CR2
CR4
CR5
5. Adoptar una actitud crítica AR12
AR13
BR6
BR7
BR15
BR16
CR3

Continguts
Tema Subtema
1.- Modelos moleculares aplicables al estudio de la neurotoxicología y la psicofarmacología. Estudios de fijación de radioligandos en suspensiones proteicas. Técnicas para la detección de proteínas y mRNA: Western blotting, PCR y RT-PCR.
2.- Modelos celulares y subcelulares en neurotoxicología y psicofarmacología. Sinaptosomas y otras preparaciones subcelulares funcionales. Obtención de células disociadas a partir del sistema nervioso. Separación celular por citometría de flujo. Cultivo celular: generalidades. Cultivos primarios y líneas celulares: preparación, mantenimiento y diferenciación.
3.- Estudios funcionales para la determinación de flujos iónicos, distrés oxidativo y para la determinación de la función mitocondrial. Técnicas radiactivas. Técnicas fluorimétricas. Técnicas de marcaje de proteínas.
4.- Técnicas para la determinación de la unión de ligandos a receptores de membrana. Ensayos de saturación, cinéticos y de competición. Cálculo por regresión no lineal de la KD y de la Bmax.
5.- Técnicas para la determinación de viabilidad en preparaciones celulares. Necrosis y apoptosis: métodos de rutina para su detección. Bases analíticas para la determinación de neurotoxicidad.
6.- Modelos en cortes de SNC. Inmunocitoquímica. Hibridación in situ. Liberación de neurotransmisores.
7.- Métodos in vitro para la determinación de endpoints (objetivos finales) específicos de neurotoxicidad Métodos moleculares. Modelos celulares.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
 
Seminaris
15 51 66
Pràctiques a laboratoris
16 16 32
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consulta de documentos en página web de la asignatura
Seminaris Los contenidos de este curso se impartirán en 40 horas, repartidas en sesiones y actividades no presenciales y seminarios presenciales. La documentación general y específica del curso estará a disposición del alumno en el entorno Moodle de la asignatura. El curso finalizará con una sesión presencial de 2 h para discutir y revisar la adquisición de los objetivos del curso.
Pràctiques a laboratoris Se realizarán prácticas de disección y preparación de cultivos celulares y determinación de endpoints específicos de neurotoxicidad.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Atenció personalitzada
Pràctiques a laboratoris
Descripció
Via correo-e y cita con el profesor a horas convenidas

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris El proceso de evaluación será continuado, de manera que la calificación final se otorgará en función de:
1. Realización y seguimiento de las actividades programadas.
2. Participación activa en la búsqueda de información planteada
3. Asistencia a las sesiones presenciales
90%
Altres

Actitud del alumno

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , Cell culture. Methods in neurosciences, Academic Press, 1990
Vernadakis, A.; Haber, B.,, A Dissection And Tissue Culture Manual Of The Nervous System, Alan R. Liss Inc, 1989
Schatzberg, A.; Nemeroff, C.B., Tratado de psicofarmacología, Masson, 2006
Pentreath V.W, Neurotoxicology In Vitro, Taylor & Francis, 1999
Winzor DJ., Sawyer WH, Quantitive Characterization of Ligand Binding, John Willey & Sons, 1995
, European Centre for the Validation of Alternative Methods (ECVAM) http://ecvam.jrc.it/, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MANIPULACIÓ D'ANIMALS D'EXPERIMENTACIÓ/145202209
BASES DE LA NEUROTOXICOLOGIA/145202211
BASES DE LA PSICOFARMACOLOGIA/145202212
NEUROBIOLOGIA I NEUROFISIOLOGIA/145202201
DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES/145202217
 
Altres comentaris
A pesar de que no se requiere la manipulación de animales de laboratorio vivos, sí se requiere su manipulación post-mórtem.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent