DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TÈCNIQUES D'ANÀLISI GENÈTICA Codi 14615210
Ensenyament
Salut Mental:Invest. en Psiquiatria, Neurotoxicol. i Psicofarmacol. (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MARTORELL BONET, LOURDES
Adreça electrònica lourdes.martorell@urv.cat
Professors/es
MARTORELL BONET, LOURDES
Web http://http://www.urv.cat/masters_oficials/es_salut_mental.html
Descripció general i informació rellevant Aprenentatge teòric i pràctic de tècniques d'anàlisi genètic que s'empren en els estudis genètics. Es contempla tot el procés que inclou des que s'obté la mostra d'ADN sobre la qual s'aplicarà la tècnica fins l'obtenció del resultat i la interpretació d'aquest. L'alumne coneixerà les bases teòriques en les quals es fonamenten les tècniques. També coneixerà quines són les tècniques més habituals en el nostre laboratori i les que estan a disposició dels investigadors però en altres centres.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR6 Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
  AR10 Saber interpretar situacions relacionades amb la salut mental la genètica i l’ambient.
  AR11 Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental
  AR12 Saber emprar la bibliografia científica
  AR13 Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca
  AR14 Estar actualitzat pel que fa als coneixements en clínica, diagnòstic, fenotips alternatius, factors de risc ambiental i genètica, així com dels procediments metodològics que permeten l’estudi i avaluació d’aquests camps en l’esquizofrènia, trastorns afectius, trastorns de personalitat, autisme i demències.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Recerca
  BR2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BR4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BR7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BR13 Aprendre a aprendre
  BR14 Planificació i organització
  BR15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BR16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  Recerca
  CR1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster.
  CR2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CR3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster.
  CR4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CR5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer quines tècniques genètiques són les més habituals en els estudis genètics de les malalties mentals, saber en què es fonamenten, en quin tipus d'espècimens es realitzen, com es duen a terme en el laboratori, i quin tipus de resultat generen. Discriminar quina tècnica és la idònia per a cada tipus d'estudi. AR6
AR10
AR11
AR12
AR13
BR2
BR4
BR14
BR16
Localitzar una determinada regió del genoma, conèixer i dissenyar els elements necessaris per amplificar-ne d'una regió concreta. AR11
BR2
BR4
BR13
CR2
CR5
Conèixer el funcionament d'un banc de mostres biològiques i prendre consciència de la seva importància en la investigació biomèdica. BR7
BR14
BR15
BR16
CR3
CC1
Conèixer el funcionament d'un laboratori de recerca, interessar-se pels equipaments que contenen i valorar el seu manteniment. BR7
BR14
BR15
BR16
CR3
CR4
Generar un informe de resultats. Redactar la metodologia emprada en l'estudi genètic per un article científic AR11
AR12
AR13
AR14
BR2
BR4
BR14
CR1
CR3

Continguts
Tema Subtema
Estratègies per a la identificació de gens causants i gens de susceptibilitat per al desenvolupament de les malalties mentals. Estudis de lligament, estudis d'associació, estudis de clonatge posicional. Exemples.
Espècimens que s'empren en l'estudi de la base genètica de les malalties mentals. Obtenció de sèrum i plasma.
Aïllament d'ADN i ARN.
Obtenció i preparació de cèl·lules per a cultivar.
Transformació de limfòcits.
Els biobancs: bancs de mostres biològiques. El Biobanc de l'IISPV: funcionament.
Altres Biobancs nacionals i internacionals.
Fonaments teòrics de la tècnica PCR (polymerase chain reaction). La replicació in vivo.
Elements que intervenen en la PCR.
Bases de dades moleculars. NCBI.
EMBL.
Programes informàtics necessaris per l'anàlisi genètic. Primer 3.
Webcutter.
Sequencher.
SDS.
CEQ Analysis.
Tècniques de genotipat. PCR-RFLP.
TaqMan.
Mass Array.
Tècniques hightrouhput d'Illumina, Applied Biosystems, i Affymetrix.
Tècniques d'expressió gènica. Real-time quantitative PCR.
Anàlisi per quantificació relativa i quantificació absoluta.
Tècniques d'anàlisi de número de còpia. MLPA.
FISH.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
6 18 24
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 12 18
Pràctiques a laboratoris
6 12 18
Presentacions / exposicions
3 9 12
Pràctiques de camp/sortides
5 10 15
Avantprojecte
1 5 6
Esdeveniments científics i/o divulgatius
1 3 4
Treballs
1 8 9
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
3 9 12
Proves orals
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, dels objectius d'aprenentatge i del seu funcionament.
Recollida del nivell de coneixements dels alumnes.
Sessió Magistral Explicació dels fonaments teòrics en els quals es basen les tècniques.
Orientació en la cerca d'informació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Bases de dades de genètica.
Visita guiada i orientació en la cerca d'informació en la base de dades.
Ús de programes específics per a estudis genètics.
Pràctiques a laboratoris Realització de tècniques d'anàlisi genètic. Adquisició d'habilitats per a l'obtenció d'ADN i el genotipat de mostres.
Presentacions / exposicions Lectura crítica d'articles científics.
Explicació de les tècniques d'anàlisi genètic.
Idoneitat de les tècniques per a cada tipus d'estudi.
Presentació de resultats.
Plantejament d'una anàlisi genètica per un determinat estudi.
Pràctiques de camp/sortides Visita al Biobanc de l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili.
Visita al laboratori de psiquiatria.
Visita al Servei de recursos Científics i Tècnics.
Avantprojecte Plantejament d'una anàlisi genètica per un determinat estudi.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Preparació de la jornada de fi de màster.
Treballs Presentació en anglès de l'apartat de material i mètodes d'un article científic.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a laboratoris
Presentacions / exposicions
Pràctiques de camp/sortides
Avantprojecte
Treballs
Descripció
Sessió magistral: L'alumne podrà contactar amb el professor per resoldre els dubtes de les tècniques o d'altres aspectes que s'hagin tractat en les sessions magistrals. Pràctiques TIC: s'introduirà l'alumne en les bases de dades disponibles a internet i en els programes necessaris pels estudis genètics. L'alumne disposarà de temps per practicar i el professor resoldrà dubtes. Pràctiques a laboratoris: L'alumne estarà guiat per la/es persones que ensenyin les tècniques. Presentacions/exposicions, avantprojecte, treballs: L'alumne podrà contactar amb el professor per resoldre aquells dubtes que li sorgeixin en la preparació de presentacions, resolució de problemes, prepraració de l'avantprojecte i dels treballs. Pràctiques de camp/sortides: L'alumne estarà guiat per personal expert en les sortides de camp i podrà contactar amb ells per resoldre dubtes que puguin sorgir posteriorment a la sortida.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Preguntes curtes tipus test 20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Preguntes curtes i preguntes tipus test 5%
Pràctiques a laboratoris Realització de les pràctiques.
Saber estar en el laboratori.
5%
5%
Presentacions / exposicions Exposició de les tècniques
10%
Pràctiques de camp/sortides Participació en les sortides
Preguntes curtes i tipus test
10%
10%
Avantprojecte Exposició de l'avantprojecte 10%
Esdeveniments científics i/o divulgatius Preparació de preguntes 10%
Treballs Redacció de l'apartat de material i mètodes 5%
Proves objectives de tipus test Examen 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'actitud de l'alumne que manifesti interès i habilitat en les diferents activitats que es duran a terme podrà tenir una repercusió positiva sobre la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica

http://www.genome.gov/19519278#al-3

http://www.genome.gov/Education/

http://www.dailymotion.com/video/x88djh_esquizofrenia-hipotesis-genetica_school

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

http://www.ebi.ac.uk/embl/Access/index.html

http://rna.lundberg.gu.se/cutter2/

http://frodo.wi.mit.edu/cgi-bin/primer3/primer3_www.cgi

http://www.mitomap.org

http://www.iispv.cat/plataformes_de_suport/biobanc.html

http://www.ukbiobank.ac.uk/

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PSIQUIATRIA GENÈTICA/14615214
 
Altres comentaris
Tenir coneixements bàsics de genètica o adquirir-los a l'inici de la realització d'aquesta assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent