Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR6 |
Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas |
|
AR10 |
Saber interpretar situacions relacionades amb la salut mental la genètica i l’ambient. |
|
AR11 |
Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental |
|
AR12 |
Saber emprar la bibliografia científica |
|
AR13 |
Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca |
|
AR14 |
Estar actualitzat pel que fa als coneixements en clínica, diagnòstic, fenotips alternatius, factors de risc ambiental i genètica, així com dels procediments metodològics que permeten l’estudi i avaluació d’aquests camps en l’esquizofrènia, trastorns afectius, trastorns de personalitat, autisme i demències. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BR4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BR7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BR13 |
Aprendre a aprendre |
|
BR14 |
Planificació i organització |
|
BR15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
BR16 |
Sensibilitat pel medi ambient |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
|
Recerca |
|
CR1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster. |
|
CR2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CR3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster. |
|
CR4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CR5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Conèixer quines tècniques genètiques són les més habituals en els estudis genètics de les malalties mentals, saber en què es fonamenten, en quin tipus d'espècimens es realitzen, com es duen a terme en el laboratori, i quin tipus de resultat generen. Discriminar quina tècnica és la idònia per a cada tipus d'estudi. |
AR6 AR10 AR11 AR12 AR13
|
BR2 BR4 BR14 BR16
|
|
Localitzar una determinada regió del genoma, conèixer i dissenyar els elements necessaris per amplificar-ne d'una regió concreta. |
AR11
|
BR2 BR4 BR13
|
CR2 CR5
|
Conèixer el funcionament d'un banc de mostres biològiques i prendre consciència de la seva importància en la investigació biomèdica. |
|
BR7 BR14 BR15 BR16
|
CR3 CC1
|
Conèixer el funcionament d'un laboratori de recerca, interessar-se pels equipaments que contenen i valorar el seu manteniment. |
|
BR7 BR14 BR15 BR16
|
CR3 CR4
|
Generar un informe de resultats. Redactar la metodologia emprada en l'estudi genètic per un article científic |
AR11 AR12 AR13 AR14
|
BR2 BR4 BR14
|
CR1 CR3
|
Tema |
Subtema |
Estratègies per a la identificació de gens causants i gens de susceptibilitat per al desenvolupament de les malalties mentals. |
Estudis de lligament, estudis d'associació, estudis de clonatge posicional. Exemples. |
Espècimens que s'empren en l'estudi de la base genètica de les malalties mentals. |
Obtenció de sèrum i plasma.
Aïllament d'ADN i ARN.
Obtenció i preparació de cèl·lules per a cultivar.
Transformació de limfòcits. |
Els biobancs: bancs de mostres biològiques. |
El Biobanc de l'IISPV: funcionament.
Altres Biobancs nacionals i internacionals. |
Fonaments teòrics de la tècnica PCR (polymerase chain reaction). |
La replicació in vivo.
Elements que intervenen en la PCR. |
Bases de dades moleculars. |
NCBI.
EMBL. |
Programes informàtics necessaris per l'anàlisi genètic. |
Primer 3.
Webcutter.
Sequencher.
SDS.
CEQ Analysis. |
Tècniques de genotipat. |
PCR-RFLP.
TaqMan.
Mass Array.
Tècniques hightrouhput d'Illumina, Applied Biosystems, i Affymetrix. |
Tècniques d'expressió gènica. |
Real-time quantitative PCR.
Anàlisi per quantificació relativa i quantificació absoluta. |
Tècniques d'anàlisi de número de còpia. |
MLPA.
FISH. |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, dels objectius d'aprenentatge i del seu funcionament.
Recollida del nivell de coneixements dels alumnes. |
Sessió Magistral |
Explicació dels fonaments teòrics en els quals es basen les tècniques.
Orientació en la cerca d'informació. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Bases de dades de genètica.
Visita guiada i orientació en la cerca d'informació en la base de dades.
Ús de programes específics per a estudis genètics.
|
Pràctiques a laboratoris |
Realització de tècniques d'anàlisi genètic. Adquisició d'habilitats per a l'obtenció d'ADN i el genotipat de mostres. |
Presentacions / exposicions |
Lectura crítica d'articles científics.
Explicació de les tècniques d'anàlisi genètic.
Idoneitat de les tècniques per a cada tipus d'estudi.
Presentació de resultats.
Plantejament d'una anàlisi genètica per un determinat estudi. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita al Biobanc de l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili.
Visita al laboratori de psiquiatria.
Visita al Servei de recursos Científics i Tècnics. |
Avantprojecte |
Plantejament d'una anàlisi genètica per un determinat estudi. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Preparació de la jornada de fi de màster. |
Treballs |
Presentació en anglès de l'apartat de material i mètodes d'un article científic. |
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Preguntes curtes tipus test |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Preguntes curtes i preguntes tipus test |
5% |
Pràctiques a laboratoris |
Realització de les pràctiques.
Saber estar en el laboratori. |
5%
5% |
Presentacions / exposicions |
Exposició de les tècniques
|
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
Participació en les sortides
Preguntes curtes i tipus test |
10%
10% |
Avantprojecte |
Exposició de l'avantprojecte |
10% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Preparació de preguntes |
10% |
Treballs |
Redacció de l'apartat de material i mètodes |
5% |
Proves objectives de tipus test |
Examen |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'actitud de l'alumne que manifesti interès i habilitat en les diferents activitats que es duran a terme podrà tenir una repercusió positiva sobre la qualificació. |