Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR6 |
Tenir habilitats per formular hipòtesis dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas |
|
AR7 |
Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurotoxicología i/o Psicofarmacologia |
|
AR10 |
Saber interpretar situacions relacionades amb la salut mental la genètica i l’ambient. |
|
AR11 |
Planificar, executar i explicar experiments i saber informar-se en l’ambit de la salut mental |
|
AR12 |
Saber emprar la bibliografia científica |
|
AR13 |
Tenir la capacitat per emprar els coneixements, destreses i habilitats anteriors per elaborar un projecte de recerca |
|
AR14 |
Estar actualitzat pel que fa als coneixements en clínica, diagnòstic, fenotips alternatius, factors de risc ambiental i genètica, així com dels procediments metodològics que permeten l’estudi i avaluació d’aquests camps en l’esquizofrènia, trastorns afectius, trastorns de personalitat, autisme i demències. |
|
AR15 |
Identificar i investigar, de forma autònoma o original, problemes susceptibles d’ésser resolts mitjançant estudis de psiquiatria geneticoambiental. |
|
AR16 |
Desenvolupar projectes d’investigació de psiquiatria mitjançant disseny d’estratègies eficaces per abordar els problemes identificats així com per planificar i executar els projectes d’investigació requerits. |
|
AR17 |
Dominar i aplicar tècniques: instruments per a la recollida i anàlisi de dades qualitatives de psiquiatria |
|
AR18 |
Desenvolupar habilitats per a l’ús de programes informàtics per a la investigació qualitativa dels trastorns mentals. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Recerca |
|
BR1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BR2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BR5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BR6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BR7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BR10 |
Lideratge |
|
BR11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BR13 |
Aprendre a aprendre |
|
BR14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
|
Recerca |
|
CR1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del màster. |
|
CR2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CR3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el màster. |
|
CR4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CR5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
|
CR6 |
Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements de conceptes en genètica psiquiàtrica.
|
AR14
|
BR2 BR5 BR13 BR14
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6
|
Aprendre les implicacions ètiques de la recerca en genètica
|
AR10
|
BR7
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6 CC1
|
Treballar estratègies per a identificar nous gens implicats en malalties psiquiàtriques |
AR6 AR7 AR10 AR11 AR12 AR13 AR14 AR15 AR16 AR17 AR18
|
BR1 BR10 BR11 BR14
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6 CC1
|
Conèixer les limitacions de la psiquiatria genètica actual. |
AR14
|
BR6 BR7
|
CR1 CR2 CR3 CR4 CR5 CR6 CC1
|
Tema |
Subtema |
Genètica molecular |
ADN, estructura gènica, exons, introns, elements reguladors, proteïnes reguladores, micro RNAs, metilació DNA, imprinting, tipus de mutacions, CNVs
|
Herència mendeliana
|
Herència autosòmica, herencia lligada al sexe
|
Herència no mendeliana
|
Herència mitocondrial, anticipació, imprinting
|
Identificació del component hereditari d'una malaltia |
Herència vs. Ambient: exemples, estudis de bessons, estudis d'adoptats, estudis epidemiològics
|
Identificació dels gens de les malalties psiquiàtriques
|
Gens de les vies funcionals (dopaminèrgica, serotoninèrgica, glutamatèrgica, etc), gens de neurotrofines, gens de pèptids neuroactius, gens de mielina
|
Interacció gens-ambient
|
Exemples d'interacció gens i ambient en malalties psiquiàtriques
|
Correlació genotip-fenotip
|
Exemples de correlació de genotips determinats amb manifiestacions fenotípiques
|
Gens de l'esquizofrènia
|
Gens candidats per l'equizofrenia (DISC1, DNTBP1 i altres)
Estudis genòmics (GWAS) i identificació de nous gens per l'esquizofrenia
|
Gens dels trastorns afectius
|
Gens candidats
Estudis genòmics (GWAS) i identificació de nous gens candidats per als trastorns afectius |
Gens de l'autisme i altres trastorns psiquiàtrics
|
Gens mutants
Gens candidats de vulnerabilitat
Estudis genòmics i identificació de nous gens |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Seminaris |
|
4 |
12 |
16 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
36 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
4.8 |
7.8 |
Debats |
|
1 |
2 |
3 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
1.6 |
5.6 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.6 |
0 |
0.6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
0 |
4 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà com està organitzada l'assignatura i es faran grups de treball i es planificarà per trobar les dates de presentacions i seminaris que han de fer els alumnes
|
Sessió Magistral |
Classes teòriques impartides per la responsable de l'assignatura o per altres doctors per a introduir en la genètica de les malalties mentals
|
Seminaris |
Els grups d'alumes trien un tema entre els proposats per la professora per a treballa-los a classe en format de seminari
|
Presentacions / exposicions |
Cada grup de 2-3 alumnes tria un tema entre els proposats per la professora per a treballar-lo i fer una presentació oral acompanyada de suport audiovisual |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La professora porta dos problemes als alumes amb una setmana d'antelació per treballar-los a l'aula amb tots els alumnes
|
Debats |
L'últim dia de presencia a l'aula es fa un debat entre tots els alumes i professorat. El tema el trien els alumes o la professora. Es com una síntesi de tot el que s'ha fet en l'assignatura. Un alumne actua com a secretari i fa un resum i extreu unes conclusions
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es fa una sessió de pràctiques de 2 h a l'aula d'informàtica perquè els alumnes puguin iniciar-se en buscar informació de genètica de les malalties psiquiàtriques
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assitència a la JORNADA FINAL DE MÀSTER en la que hi ha 4 ponents d'institucions diferents a la nostra Universitat per explicar activitats o mètodes de recerca de psiquiatria genètica (2 ponents de caire més clínic i dos ponents de caire més bàsic) |
|
Descripció |
El professor comunicarà esdeveniments i possibles modificacions i aportacions a la planificació de l'assignatura per correu electrònic (mitjançant Moodle) a cada alumne.
L'alumne podrà comunicar-se mitjançant Moddle amb el professor coordinador de l'assignatura.
Si l'alumne ho desitja pot sol·licitar (mitjançant Moodle) una trobada presencial amb el professor per aclarir dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
S'avalua l'assistència i la participació |
1 |
Presentacions / exposicions |
Assistència
Qualitat de la presentació:
1/Claredat del missatge
2/Interès de la sessió
3/Capacitat d'atraure al públic
4/Qualitat de la presentació (suport)
5/Bibliografia treballada
6/Capacitat de respondre les preguntes |
6 |
Debats |
Assistència
Participació
Coneixements adquirits
Capacitat de raonament sobre els coneixements adquirits en l'assignatura
Integració de capacitats adquirides |
1 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assitència
Participació en el debat final (formulació de preguntes) |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova escrita |
1 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les classes presencials i activitats a l'aula (TIC, Presentacions, Seminaris, Debat) és obligatòria. Si es falta a més del 80% de les hores destinades a aquestes activitats sense justificació expressa i anticipada és podrà no aprovar a l'alumne. |
Bàsica |
KAPLAN, HAROLD - SADOCK, BENJAMIN, Tratado de psiquiatría, , Intermédica
J. PASCUAL GÓMEZ, TRATADO DE NEUROLOGÍA CLÍNICA, , Barcelona: Ars Médica; 2008.
Karayiorgou M, Simon TJ, Gogos JA., 22q11.2 microdeletions: linking DNA structural variation to brain dysfunction and schizophrenia., , Nat Rev Neurosci. 2010 Jun;11(6):402-16. Review.
Mrazek DA., Psychiatric pharmacogenomic testing in clinical practice. , , Dialogues Clin Neurosci. 2010;12(1):69-76. Review.
Ptak C, Petronis A. , Epigenetic approaches to psychiatric disorders. , , Dialogues Clin Neurosci. 2010;12(1):25-35. Review.
Dick DM, Riley B, Kendler KS, Nature and nurture in neuropsychiatric genetics: where do we stand?, , Dialogues Clin Neurosci. 2010;12(1):7-23.
Nordquist N, Oreland L, Serotonin, genetic variability, behaviour, and psychiatric disorders--a review., , Ups J Med Sci. 2010 Feb;115(1):2-10. Review.
Mitchell PB, Meiser B, Wilde A, Fullerton J, Donald J, Wilhelm K, Schofield PR., Predictive and diagnostic genetic testing in psychiatry., , Psychiatr Clin North Am. 2010 Mar;33(1):225-43. Re
, , ,
|
7: Shyn SI, Hamilton SP. The genetics of major depression: moving beyond the monoamine hypothesis. Psychiatr Clin North Am. 2010 Mar;33(1):125-40. Review. PubMed PMID: 20159343; PubMed Central PMCID: PMC2824618. 8: Hartz SM, Bierut LJ. Genetics of addictions. Psychiatr Clin North Am. 2010 Mar;33(1):107-24. Review. PubMed PMID: 20159342. 9: Gejman PV, Sanders AR, Duan J. The role of genetics in the etiology of schizophrenia. Psychiatr Clin North Am. 2010 Mar;33(1):35-66. Review. PubMed PMID: 20159339; PubMed Central PMCID: PMC2826121. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
AVENÇOS EN PSIQUIATRIA/145202103 | TÈCNIQUES D'ANÀLISI GENÈTICA/14615210 |
|
|
Altres comentaris |
És molt recomanable que l'alumne que té poca formació genètica molecular i genètica humana es documenti prèviament (per repassar conceptes) per tal que aprofiti molt més l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|