DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS Codi 14625101
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
Adreça electrònica gabrielde.febrer@urv.cat
manuel.esteban@urv.cat
Professors/es
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ESTEBAN PÉREZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Tipologia de la població anciana: ancià sa, ancià fràgil, ancià dependent . Característiques del pacient geriatric. Les síndromes geriàtriques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Diferenciar els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC6 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AC7 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat. AC1
AC2
AC3
AC4
BC2
BC3
BC5
BC6
CC3
CC4
Identificar les característiques pròpies del pacient geriàtric com són la clínica, pluripatologia, polifarmàcia AC1
AC2
AC7
AC10
BC5
BC6
CC3
Identificar la fragilitat AC1
AC2
AC6
AC7
BC5
BC6
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Heterogeneïtat de l'envelliment Descripció de les característiques generals de la persona d'edat avançada i tipologies de l'ancià.

Tema 2: Característiques clíniques del pacient geriàtric
Tema 3: Valoració geriàtrica integral. concepte
Tema 4: Concepte de Síndrome Geriàtrica
Tema 5. Les grams síndromes geriatriques. Subtema 5.1. Síndrome de caigudes
Subtema 5.2. Síndrome confusional Aguda
Subtema 5.3. Síndrome de immovilidad i nafres de cúbit.
Subtema 5.4. Incontinència d'orina

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
5 10 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
5 25 30
Presentacions / exposicions
5 10 15
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Videoconferència.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d'una situació real o simulada en què ha de treballar l'estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes i realitzar una reflexió global
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del supòsit pràctic treballat en equip, prèvia presentació en Power Point.
Treballs Comentarís sobre artícles científics.
Atenció personalitzada Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura ho podeu fer mitjançant el correu electrònic:
gabrielde.febrer@urv.cat

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura ho podeu fer mitjançant el correu electrònic: gabrielde.febrer@urv.cat També per el foro de l'asignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària L'avaluació es farà conjuntament del treball i l'exposició oral.

Sobre la presentació del cas:
Tipologia de l'ancià presentat (10%)
Característiques (10%)
Descripció de les síndromes geriàtrics (30%)
Possible pla d'atenció (30%)
Bibliografia (10%)
Es valorarà l'exposició amb seguiment de mètode científic i aspectes formals com la durada de la presentació i exposició.
60%
Presentacions / exposicions Comentaris de text sobre fragilitat 1,5 punts.
Comentaris de text sobre caigudes 1,5 punts
Test d'autoavaluació 0,5 punts
Participació en el fòrum de dubtes i en les videoconferències 0,5 punts
És requisit superar el 50% d'aquesta part per superar l'assignatura.
40%
Altres

La presencialidad es obligatoria. El hecho de no asistir hará que no se evalue la asignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Medicina interna / Farreras, Rozman ; [colaboradores Álvar Agustí García-Navarro ... et al.]. 17a ed. Barcelona : Elsevier, 2012

 Cervera Díaz, Ma. Carmen Actualización en geriatría y gerontología / autores y coordinadores: Mª Carmen Cervera Díaz, Jesús Sáiz García. 5ª ed. act. y ampliada. Alcalá la Real : Formación Alcalá, 2006.

  

Brocklehurst's textbook of geriatric medicine and gerontology [Recurs electrònic] / [edited by] Howard M. Fillit, Kenneth Rockwood, Kenneth Woodhouse. 7th ed. Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier, 2010.

Cuidados básicos de geriatría : atención a las necesidades biopsicosociales en el anciano.  Vigo : Ideaspropias, DL 2009

Dependencia en geriatría / Joaquín Álvarez Gregori y Juan F. Macías Núñez (eds.). Salamanca : Ediciones Universidad de Salamanca, 2009

Evaluación del anciano con caídas de repetición / Grupo de trabajo de Caídas de la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología ; editora y coordinadora del grupo: Montserrat Lázaro del Nogal. 2ª ed. [Madrid] : Fundación Mapfre Medicina, DL 2001

Salgado Alba, AlbertoFundamentos prácticos de la asistencia al anciano / Alberto Salgado Alba, Juan Ignacio González Montalvo, María Teresa Alarcón Alarcón. Barcelona [etc.] : Masson, cop. 1996.

D'Hyver de las Deses, CarlosGeriatría / Carlos D'Hyver de las Deses, Luis Miguel Gutiérrez Robledo. 2ª ed. México, D.F. : El Manual Moderno, cop. 2009

Geriatría en atención primaria / editores José Manuel Ribera Casado, Alfonso J. Cruz Jentoft. 4a ed. Madrid : Aula Médica, cop. 2008

Kaplan, RobertoLos grandes síndromes geriátricos / Roberto Kaplan, José R. Jauregui, Romina K. Rubin. Buenos Aires : Edimed, cop. 2009

 

Wachtel, Tom J. Guía práctica para la asistencia del paciente geriátrico / Tom J. Wachtel, Marsha D. Fretwell. 3ª ed. Barcelona : Elsevier, 2008

 

Salgado Alba, Alberto Manual de geriatría / Alberto Salgado, Francisco Guillén, Isidoro Ruipérez. 3ª ed. Barcelona: Masson, 2002

 

Síndromes geriátricos. En: Geriatrics Review Syllabus. Cobbs EL, Duthie EH, Murphy JB (eds). Medical Trends SL. Barcelona. Laboratorio Janssen Cilag, 2001; 1: 47-109.

Fundamentos practicos de la asistencia al anciano. juan ignacio gonzalez montalvo ,Masson, 1995

 

Torres RM, Miralles R, Cervera AM. Deterioro progresivo en un paciente anciano sin causa aparente: síndrome del declive o failure to thrive. Rev Mult Gerontol. 2003;13 (5):334-339.

  

Societat Catalano-Balear de Geriatria i Gerontologia. Avaluació geriàtrica integral. Barcelona: Editorial Glosa. 1996.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
VALORACIÓ DE LES PERSONES GRANS/14625107
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
VALORACIÓ DE LES PERSONES GRANS/14625107
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent