Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia. |
|
AC2 |
Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
AC4 |
Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica. |
|
AC5 |
Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría. |
|
AP2 |
Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència. |
|
AP4 |
Capacitar en l'educació sanitària. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Conèixer els canvis fisiològics que apareixen amb l'envelliment.
|
AC1
|
BC1
|
CC3
|
Saber distingir entre envelliment normal i malaltia |
AC1 AC4 AC5 AP2
|
BC4
|
CC3
|
Conèixer aquells aspectes de l'envelliment que predisposen a l'aparició de patologia i de dependència.
|
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AP2
|
BC1 BC2 BC4
|
CC3 CC5
|
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. |
AC3 AC4 AC5 AP1 AP2 AP4
|
|
CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1- Què és l’envelliment?
|
- Definició del procés d’envelliment.
- Diferenciació entre canvis per envelliment i processos patològics.
- Conceptes i teories associats a l’envelliment
|
Tema 2- L’envelliment a nivell cel·lular / Mitocòndries i envelliment |
- Estrès oxidatiu mitocondrial
- Condicions que milloren les funcions mitocondrials
- Defenses cel·lulars antioxidants
- Estrès oxidatiu envelliment i càncer
|
Tema 3- Cervell i sistema nerviós
|
- Canvis anatòmics
- Canvis cel·lulars
- Expressió gènica i envelliment
- Neurotransmissors
- Estils de vida
|
Tema 4- Òrgans dels sentits |
-Visió
-Audició
-Olfacte
-Gust
-Sistemes de percepció somàtica
|
Tema 5- Sistema endocrí |
-Hormona de creixement
-Prolactina
-Hormones tiroïdals
-Hormones sexuals
-Melatonina
-Hormones suprarenals
-Pàncrees endocrí
|
Tema 6- Sistema immunitari |
-La immunosenescència
-Canvis en les poblacions de leucòcits
-Canvis funcionals
-Canvis en les relacions neuroimmunoendocrines
-Relació del sistema immunitari amb l’envelliment: teoria oxidativa- inflamatòria
-Factors que influeixen en l’envelliment del sistema immunitari
|
Tema 7- Aparell cardiovascular |
- Canvis morfològics i estructurals al cor
- Canvis funcionals al cor
- Envelliment vascular
|
Tema 8- Aparell renal |
- Canvis morfològics i estructurals al ronyons
- Canvis funcionals del ronyons
- Disfunció tubular
- Canvis anatòmics i funcionals en altres òrgans del sistema renal
|
Tema 9- Aparell respiratori |
- Canvis fisiològics
- Canvis anatòmics i estructurals dels pulmons
- Canvis funcionals dels pulmons
- Mecanismes de defensa
- Resposta a l’exercici físic, alteracions durant el son i malalties
|
Tema 10- Sistema muscular i osteomuscular |
- Envelliment del teixit conjuntiu i muscular
- Envelliment dels cartílags i els ossos
- Conseqüències clíniques
|
Tema 11- Pell |
- Envelliment intrínsec o genètic
- Envelliment extrínsec o fotoenvelliment
|
Tema 12- Envelliment i processos patològics |
- La obesitat com a model d’envelliment prematur
- Patologies més comunes
- La malaltia d’Alzheimer
|
Tema 13- Tractaments |
- Restricció calòrica
- Vitamines i antioxidants
- Hormones
|
Tema 14- Activitat física |
- Avantatges de l’activitat física
- Com abordar l’activitat física a la tercera edat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
1 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
2 |
2 |
4 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
45 |
45 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
1 |
2 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió dedicada a fer seguiment presencial del treball dels alumnes tant pel que fa a l'assimilació dels continguts proposats, com a la seva adaptació per utilitzar la metodologia proposada i la càrrega de treball de l'assignatura.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Sessions presencials que inclouen la presentació i l’anàlisi d’aspectes pràctics especifics d’un tema de l’assignatura. En concret de l'aparell respiratori; Amb la posterior elaboració d’un resum per part de l’alumne sobre els continguts tractats |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Preparació dels continguts dels temes 1 al 14 de l’asignatura per part de cada alumne a partir d’un guió dels continguts concrets a preparar i d’un llistat de preguntes orientatives penjats al Moodle
|
Treballs |
Redacció de dos treballs temàtics per part de l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre l'activitat física a la tercera edat
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Lectura d’algún article de divulgació associat amb els continguts de l’assignatura |
Atenció personalitzada |
Els alumnes podran fer consultes de forma individual ja sigui durant les sessions presencials, o bé per correu electrònic. |
|
Descripció |
L’atenció personalitzada es realitza preferentment per mitjà del correu electrònic, a l’adreça indicada, tant pel que fa a les preguntes de continguts com d’organització de l’assignatura que els alumnes puguin tenir.
mariapurificacio.canals@urv.cat
|
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Valoració de la participació a la sessió presencial pràctica sobre l'aparell respiratori, i de la redacció del resum de la pràctica. |
10% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Està formada per presentacións disponibles en el Moodle, on s'indiquen els continguts detallats que l'alumne ha d'adquirir. Igulament s'inclou una bateria de preguntes associades a cada tema, per tal que l'alumne pugui autoavaluar si ha adquirit els coneixements demants.
La seva avaluació està inclosa en les proves objectives de preguntes curtes |
0 |
Treballs |
Dos treballs temàtics a redactar per l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre l'activitat física a la tercera edat
|
30% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Activitat que va vinculada a la realització dels treballs a redactar. Es puntuarà conjuntament amb la presentació del treball. |
0
|
Proves objectives de preguntes curtes |
Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. 25 preguntes curtes
|
25% |
Proves objectives de tipus test |
Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. 25 preguntes tipus test |
25% |
Altres |
Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l'assignatura. Desenvolupament de dos temes |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
1. Biogerontologia mèdica. Juan Sastre, Reinald Pamplona & José Ramón Ramón. Ed. Ergon, 2009
2. Bioquímica y fisiología del envejecimiento. María Cascales Angosto. Ed. Human Kinetics Publishers, 2007
3. The biology of human longevity: inflammation, nutrition, and aging in the evolution of lifespans. Caleb E. Finch. Academic Press Inc. 2007
4. Physiological basis of aging geriatrics. Paola S. Timiras. CRC Press, 2007
5. Biology of aging: observations and principles. Bob Arking. Ed. Oxford University Press, 2006
|
Complementària |
|
1- Physiology of exercise and healthy aging. Albert Taylor. 2010
2- Oxidative stress in aging: from model systems to human diseases. S. Miwa. Ed. Humana, 2008
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|