DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT DEL PROCÉS D'ENVELLIR Codi 14625103
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
Adreça electrònica mariapurificacio.canals@urv.cat
Professors/es
CANALS VENTÍN, MARIA PURIFICACIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant Fisiologia de l'envelliment. Teories de l'envelliment. Introducció a la biologia de la longevitat. Diferències entre conseqüències de l'envelliment fisiològic i patologia l'envelliment. Implicació dels diferents sistemes i òrgans en el procés de envellir

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  Professionalitzador
  AP1 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AP4 Capacitar en l'educació sanitària.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els canvis fisiològics que apareixen amb l'envelliment. AC1
BC1
CC3
Saber distingir entre envelliment normal i malaltia AC1
AC4
AC5
AP2
BC4
CC3
Conèixer aquells aspectes de l'envelliment que predisposen a l'aparició de patologia i de dependència. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP2
BC1
BC2
BC4
CC3
CC5
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP4
CC3
CC5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1- Què és l’envelliment?

- Definició del procés d’envelliment.
- Diferenciació entre canvis per envelliment i processos patològics.
- Conceptes i teories associats a l’envelliment
Tema 2- L’envelliment a nivell cel·lular / Mitocòndries i envelliment - Estrès oxidatiu mitocondrial
- Condicions que milloren les funcions mitocondrials
- Defenses cel·lulars antioxidants
- Estrès oxidatiu envelliment i càncer
Tema 3- Cervell i sistema nerviós


- Canvis anatòmics
- Canvis cel·lulars
- Expressió gènica i envelliment
- Neurotransmissors
- Estils de vida
Tema 4- Òrgans dels sentits -Visió
-Audició
-Olfacte
-Gust
-Sistemes de percepció somàtica
Tema 5- Sistema endocrí -Hormona de creixement
-Prolactina
-Hormones tiroïdals
-Hormones sexuals
-Melatonina
-Hormones suprarenals
-Pàncrees endocrí
Tema 6- Sistema immunitari -La immunosenescència
-Canvis en les poblacions de leucòcits
-Canvis funcionals
-Canvis en les relacions neuroimmunoendocrines
-Relació del sistema immunitari amb l’envelliment: teoria oxidativa- inflamatòria
-Factors que influeixen en l’envelliment del sistema immunitari
Tema 7- Aparell cardiovascular - Canvis morfològics i estructurals al cor
- Canvis funcionals al cor
- Envelliment vascular
Tema 8- Aparell renal - Canvis morfològics i estructurals al ronyons
- Canvis funcionals del ronyons
- Disfunció tubular
- Canvis anatòmics i funcionals en altres òrgans del sistema renal
Tema 9- Aparell respiratori - Canvis fisiològics
- Canvis anatòmics i estructurals dels pulmons
- Canvis funcionals dels pulmons
- Mecanismes de defensa
- Resposta a l’exercici físic, alteracions durant el son i malalties
Tema 10- Sistema muscular i osteomuscular - Envelliment del teixit conjuntiu i muscular
- Envelliment dels cartílags i els ossos
- Conseqüències clíniques
Tema 11- Pell - Envelliment intrínsec o genètic
- Envelliment extrínsec o fotoenvelliment
Tema 12- Envelliment i processos patològics - La obesitat com a model d’envelliment prematur
- Patologies més comunes
- La malaltia d’Alzheimer
Tema 13- Tractaments - Restricció calòrica
- Vitamines i antioxidants
- Hormones
Tema 14- Activitat física - Avantatges de l’activitat física
- Com abordar l’activitat física a la tercera edat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 1 3
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
2 2 4
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
0 45 45
Treballs
0 15 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
1 2 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessió dedicada a fer seguiment presencial del treball dels alumnes tant pel que fa a l'assimilació dels continguts proposats, com a la seva adaptació per utilitzar la metodologia proposada i la càrrega de treball de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Sessions presencials que inclouen la presentació i l’anàlisi d’aspectes pràctics especifics d’un tema de l’assignatura. En concret de l'aparell respiratori; Amb la posterior elaboració d’un resum per part de l’alumne sobre els continguts tractats
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Preparació dels continguts dels temes 1 al 14 de l’asignatura per part de cada alumne a partir d’un guió dels continguts concrets a preparar i d’un llistat de preguntes orientatives penjats al Moodle
Treballs Redacció de dos treballs temàtics per part de l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre l'activitat física a la tercera edat
Supòsits pràctics/ estudi de casos Lectura d’algún article de divulgació associat amb els continguts de l’assignatura
Atenció personalitzada Els alumnes podran fer consultes de forma individual ja sigui durant les sessions presencials, o bé per correu electrònic.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L’atenció personalitzada es realitza preferentment per mitjà del correu electrònic, a l’adreça indicada, tant pel que fa a les preguntes de continguts com d’organització de l’assignatura que els alumnes puguin tenir. mariapurificacio.canals@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Valoració de la participació a la sessió presencial pràctica sobre l'aparell respiratori, i de la redacció del resum de la pràctica. 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Està formada per presentacións disponibles en el Moodle, on s'indiquen els continguts detallats que l'alumne ha d'adquirir. Igulament s'inclou una bateria de preguntes associades a cada tema, per tal que l'alumne pugui autoavaluar si ha adquirit els coneixements demants.
La seva avaluació està inclosa en les proves objectives de preguntes curtes
0
Treballs Dos treballs temàtics a redactar per l’alumne. Un sobre malalties neurodegeneratives i l'altre sobre l'activitat física a la tercera edat
30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Activitat que va vinculada a la realització dels treballs a redactar. Es puntuarà conjuntament amb la presentació del treball. 0
Proves objectives de preguntes curtes Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. 25 preguntes curtes
25%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l’assignatura. 25 preguntes tipus test 25%
Altres

Valoració dels coneixements adquirits mitjançant examen al final de l'assignatura. Desenvolupament de dos temes

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.       Biogerontologia mèdica. Juan Sastre, Reinald Pamplona & José Ramón Ramón. Ed. Ergon, 2009

2.       Bioquímica y fisiología del envejecimiento. María Cascales Angosto.  Ed. Human Kinetics Publishers, 2007

3.       The biology of human longevity: inflammation, nutrition, and aging in the evolution of lifespans. Caleb E. Finch. Academic Press Inc. 2007

4.       Physiological basis of aging geriatrics. Paola S. Timiras. CRC Press, 2007

5.       Biology of aging: observations and principles. Bob Arking. Ed. Oxford University Press, 2006

 

Complementària



1- Physiology of exercise and healthy aging. Albert Taylor. 2010

2-  Oxidative stress in aging: from model systems to human diseases. S. Miwa. Ed. Humana, 2008

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent