Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia. |
|
AC2 |
Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Conèixer els canvis farmacocinètics i farmacodinàmics en el pacient ancià.
|
AC1 AC2 AP5
|
BC1 BC3 BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
Conèixer els fàrmacs com a font de iatrogènia. Conèixer les principals reaccions adverses.
|
AC1 AC2 AP5
|
BC1 BC3 BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
Conèixer les principals interaccions farmacològiques i les principals interaccions dels fàrmacs amb aliments i / o amb plantes medicinals.
|
AC1 AC2 AP5
|
BC1 BC3 BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
Valorar la polifarmàcia, la infrautilització de medicació apropiada, la medicació inapropiada i l'incompliment o falta d'adherència terapèutica en el pacient ancià.
|
AC1 AC2 AP5
|
BC1 BC3 BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
1. Canvis farmacocinètics i farmacodinàmics en el pacient ancià. |
|
2. Reaccions adverses a medicaments en la gent gran. Epidemiologia. Principals reaccions adverses a medicaments. |
|
3. Interaccions farmacològiques. Interaccions medicament - aliment. Interaccions medicament - plantes medicinals. Descripció de les principals interaccions en la gent gran |
|
4. Polimedicació/Polifarmàcia en el pacient ancià. Concepte. Factors de risc. Conseqüències. |
|
5. Incompliment o falta d’adherència terapèutica en la gent gran. |
|
6. Ètica de la prescripció geriàtrica. |
|
7. Medicació en geriatria. Infrautilització de medicació apropiada. Medicació inapropiada/inadequada: Fàrmacs que haurien de ser evitats en el pacient ancià i Criteris utilitzats per detectar medicació inapropiada.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
56 |
56 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
3 |
12 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa de l'assignatura (presencial o mitjançant videoconferència): continguts, material i activitats a desenvolupar per l’alumne de forma independent i en grup. Explicació del procés d’avaluació: activitats avaluables. Explicació del funcionament de les tutories i de l'espai moodle on hi haurà l'assignatura penjada. Assistència obligatòria. |
Pràctiques a través de TIC |
Sessions virtuals en les que, mijançant l’espai del moodle, es proporciona a l’alumne: la documentació, els esquemes, les preguntes a resoldre i la bibliografia.
Cada setmana es penja un tema de l'assignatura al moodle. Cada tema es presenta amb diversos documents (apunts de teoria elaborats pels professors, articles científics, capítols de llibres, presentacions, etc.). També, per a cada tema, es pengen preguntes que els alumnes han de respondre dins d'uns terminis establerts. Totes les activitats es desenvolupen en l'entorn moodle. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Assignació d’un cas clínic per grups de 4-5 alumnes. Tot el grup ha de buscar informació sobre els medicaments del cas clínic, respondre a unes preguntes relacionades amb el cas i fer la programació horària de l’administració dels medicaments prescrits al pacient del cas. Exposició oral del cas clínic. Assistència obligatòria. |
Atenció personalitzada |
A través del moodle o correu electrònic (veure més detalls a l'apartat específic d'atenció personalitzada). |
|
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada serà virtual: a través del moodle o correu electrònic.
Tots els alumnes disposen de l'entorn moodle per accedir a tota l'assignatura.
Les consultes o dubtes sobre els temes de l'assignatura, i/o les preguntes plantejades en cada tema, es faran al professor/a responsable d'aquest tema (es facilitaran les adreces electròniques de tots els professors).
Per a qualsevol consulta sobre el curs, o per a qualsevol incidència sobre el desenvolupament del curs, adreçar-se per correu electrònic a la coordinadora de l'assignatura.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC |
Temes de l'1 al 6:
De cada tema es faran unes preguntes preparades pel professor/a corresponent: tipus test, resposta curta, cerca d’informació,... (Aquestes preguntes s'han de resoldre individualment).
Cada tema s'avaluarà sobre 10. |
85% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Tema 7:
Cada subgrup exposarà la resolució del seu cas clínic.
El cas clínic s'avaluarà sobre 10. |
15% |
Altres |
No hi ha examen final. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada de l'assignatura durant el curs. No hi ha segona convocatòria. |
Bàsica |
|
El material docent del curs el facilitaran els professors a través de l'entorn moodle. Aquest material constarà de: temes desenvolupats pels professors, guions de classes teòriques, presentacions de power point, articles científics, recomanacions de llibres, etc. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|