DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA RECERCA I Codi 14625106
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
joseplluis.pinol@urv.cat
irene.elias@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ROMEU FERRAN, MARTA
PIÑOL MORESO, JOSEP LLUIS
ELIAS ARIJA, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant El mètode científic. Documentació i terminologia científica. Un projecte de investigació. Publicació d'un article científic. Anàlisi descriptiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els anàlisis estadístics bàsics 2.- Demostrar la capacitat per generar un treball d’investigació, generar hipòtesis i objectius, mètodes, treball de camp, estudi estadístic, resultats i conclusions* 3.- Demostrar la capacitat en la realització de la lectura crítica de treballs científics 4.- Conèixer el maneig de fonts bibliogràfiques i bases de dades BC1
BC2
BC3
BC4
CC1
CC4

Continguts
Tema Subtema
1.- Bases de l'estadística bàsica i aplicada

2.- Parts d'un treball d’investigació: hipòtesis, objectius, mètodes, treball de camp, anàlisis estadístics, resultats i conclusions

3.- Lectura crítica de treballs científics

4.- Maneig de fonts bibliogràfiques i bases de dades

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Estudis previs
3 32 35
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
0 6 6
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
0 15 15
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
0 15 15
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió magistral: introducció de l'assignatura
Estudis previs S'exposarà un material docent específic per adquirir els coneixements d'estadística bàsica i aplicada
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Per generar un treball d’investigació, l'alumne realitzarà un Check list model CONSORT o STROBE, identificant les parts de l’article i els seus punts forts i dèbils

Material exposat .doc, .pdf i .ppt
• Introducció i resum del tema
• Guies CONSORT
• Guies STROBE
• 2 articles per revisar
• Bibliografia recomanada
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Per realitzar la lectura crítica d'un treball científic, l'alumne identificarà les errades en l’article (A) i farà les propostes de millores

Material exposat .doc, .pdf i .ppt
• Introducció i resum del tema
• 1 article per revisar
• Bibliografia recomanada
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Per manejar les fonts bibliogràfiques i bases de dades, l'alumne revisarà l'article de l'apartat anterior (article A)

Realitzarà una cerca bibliogràfica sobre el tema i seleccionarà 3 articles que actualitzin o millorin les cites de l'article A, especificant el motiu i l’apartat on citaria la nova bibliografia
L'alumne deurà informar sobre la qualitat dels articles inclosos (índex d’impacte, quartil, cites i àrea de coneixement)
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Descripció
L'alumne podrà contactar amb el professor de l'assignatura via telemàtica

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs L'alumne respondrà durant el curs preguntes test i resoldrà problemes d'estadística 50%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es valorarà el Check list del model CONSORT o STROBE triat 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es valorarà la lectura crítica realitzada 20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es valoraren els motius dels 3 articles seleccionat
Es valorara la informació sobre la qualitat dels articles inclosos
20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia

Llibre de consulta recomanat:

- Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A. Bioestadística amigable, 2ª ED. Madrid: Díaz de Santos, 2006.

Altres llibres de consulta:

- Ahlbom, A.; Norell, S . Fundamentos de epidemiología . 4a ed. Madrid: Siglo XXI, 1995.

- Argimón Pallás, J. M . Métodos de investigación clínica y epidemiológica . 2a ed. Madrid: Harcourt DL, 2000.

- Armitage, P.; Berry, G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997.

- Norman, G. R.; Streiner, D. L. Bioestadística. Madrid: Mosby/Doyma Libros, 1996.

- Rial Boubeta, Antonio. Estadística práctica para la investigación en ciencias de la salud.  La Coruña : Netbiblo, cop. 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent