DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 14625109
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica rosamaria.sansegundo@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
lorena.tena@urv.cat
juditangela.marin@urv.cat
Professors/es
SAN SEGUNDO MOZO, ROSA MARÍA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
TENA QUEROL, LORENA
MARÍN SERRAL, JUDIT ANGELA
Web
Descripció general i informació rellevant PERFIL INVESTIGADOR Incorporació en un equip o grup de recerca per integrar tots els coneixements, habilitats destreses, actituds i valors, adquirits en totes les matèries, capacitant per a una investigació bàsica o clínica de l'envelliment. PERFIL PROFESSIONALITZADOR El desenvolupament de la professió en els centres de salut, hospitals i altres centres assistencials per integrar tots els coneixements, habilitats, destreses, actituds i valors, adquirits en totes les matèries, capacitant per a una atenció eficaç en el procés d'envellir.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  AC5 Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  Professionalitzador
  AP1 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AP3 Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador.
  AP4 Capacitar en l'educació sanitària.
  AP5 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  Recerca
  AR1 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
  AR2 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
  AR3
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Conèixer institucions i organismes vinculats a l'àmbit estudiat. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Ser capaços d'aplicar les tècniques apreses en contextos concrets. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Conèixer i utilitzar els mitjans tècnics més freqüentment utilitzats pels professionals del àmbit. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
ITINERARI INVESTIGADOR Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de definir i portar a terme un projecte. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
ITINERARI PROFESSIONALITZADOR Posar en funcionament, en un àmbit professional i de manera integrada, tot un seguit de competències específiques, transversals i nuclears. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
ITINERARI PROFESSIONALITZADOR Desenvolupar l'esperit analític, creatiu i crític en el moment de valorar la realitat professional. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Procediments de selecció
Procediments

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 1 0 1
 
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes 1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes 1 0 1
Relació amb el tutor de pràctiques intern 1 0 1
Relació amb el tutor de pràctiques extern 1 0 1
Atenció personalitzada 2 0 2
Treballs de pràctiques externes 0 15 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos 2 0 2
 
Estada de pràctiques 180 0 180
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del tutor de pràctiques de l'itinerari investigador i de recerca.
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes Depenent la qualificació de l'alumne s'assiganrà el lloc de pràctiques
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes Full d'avaluació de pràctiques Externes,
Full d'Avaluació tutor de la Universitat, Full d'Autoavaluació
Relació amb el tutor de pràctiques intern Itinerari investigador: Execució de les pràctiques, relació amb el tutor de pràctiques i tutor de la universitat: integració en un grup de recerca bàsica o clínica realitzant un total de 180h presencials.

Itinerari pràctiques: Execució de les pràctiques, relació amb el tutor de pràctiques i tutor de la universitat: integració en l'àmbit professional en centres assistencials, residencials, o de salut pública realitzant un total de 180h presencials equivalents.
Relació amb el tutor de pràctiques extern Pràctiques clíniques en l'itinerari professionalitzador i pràctiques relacionades amb el Treball de Fi de Master en el de Recerca
Atenció personalitzada Atenció personalitzada correu electrònic.
Tutoria presencial inicial o abans d'assignar tutors
Treballs de pràctiques externes Treball escrit relacionat amb el Treball de fi de Màster
Supòsits pràctics/ estudi de casos S'avaluaran dos cassos clínics complexes
Estada de pràctiques 180 hores de pràctica Assistencial relacionada amb l'àmbit de l'envelliment.
S'avaluarà el nivell de coneixements, la relació amb el pacient, la integració en l'equip assistencial i participació, i l'assistència i puntualitat

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per tal de resoldre dubtes cal contactar via moodle adreça: mariapilar.monteso@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

Avaluació Tutor Universitat Avaluació Tutor Practiques Profess i/o Recerca AUTOAVALUACIÓ ITINERARI INVESTIGADOR I PROFESSIONALITZADOR Autoinforme realitzat per part de l'alumne en quant a les expectatives, aprenentatges adquirits, evaluació del desenvolupament personal

40%

50%





10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Degut a que el tutor del Treball de Fi de Master es el mateix que en de Pràctiques la nota del tutor de la Universitat serà la mateixa que el del TFM.

Les Pràctiques seran a centres assistencials els alumnes que les rezalitzen i les Pràctiques de Recerca es referiran a la pràctica relacionada també en el Treball de Fi de Master


Fonts d'informació

Bàsica Watchtel Tom J. , Marsha D, Guia Práctica para la asistencia del paciente geriátrico, Ultima Edición, Esselvier
Rodríguez García R., Lazcano G., Práctica de la geriatría , Ultima Edición, McGraw-Hill Interamericana
Bermejo García, Lourdes, Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con personas mayores : guía de buenas prácticas , Ultima Edición, Médica Panamericana
Abizanda Soler P. ; Romero Rizos L. , Medicina geriátrica : una aproximación basada en problemPedro Abizanda Soler ; [colaboradores:]as , Ultima Edición, Barcelona : Elsevier
Farley, Alistair, The physiological effects of ageing : implications for nursing practice, Ultima Edicion, Chichester, West Sussex, U.K. : John Wiley & S

Complementària , , ,
Hungler B.P, Polit Denise, Investigación científica en ciencias de la salud, Ultima Edición, McGraw-Hill/Interamericana de Mexico
Millán Calenti, José C., Gerontología y geriatría : valoración e intervención, Ultima Edición, Médica Panamericana
Polonio López, Begoña, Terapia ocupacional en geriatría : 15 casos prácticos, Ultima Edicion, Médica Panamericana

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent