Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
AC5 |
Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica. |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional) |
Objectius |
Competències |
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa |
AC2 AC3 AC5
|
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Saber planificar estratègies d'intervenció per a l'adaptació de l'entorn a la gent gran dependent |
AP5
|
BC2 BC5 BC6 BC8
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Saber identificar i proposar actuacions per corregir les diferents situacions prevalents per a la seva correcció o adaptació. |
AC2 AC3 AC5 AP5
|
BC2 BC5 BC6 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ ALS CONTEXTOS DE L'ENVELLIMENT. LES RUTES DE L'EMPATIA AMB L'ANCIÂ
|
1 .- Vulnerabilitat, fragilitat i envelliment. La cura i la protecció
2 .- L'experiència vital i les seves consideracions antropològiques en la salut mental de l'ancià
3 .- La mort i el dol en l'ancià
|
II.- ENVEJECIMIENTO Y BIOGRAFÍA
|
1.- La vida como acontecimiento biológico: las fases del desarrollo vital y su relación biológica con la enfermedad mental. Proceso y desarrollo en el anciano
2.- La vida como historia vital: las categorías fundamentales de la historia vital. La crisis en el anciano
3.- El concepto de situación y su análisis en la psicopatología del anciano. Las reacciones vivenciales
|
III. PRINCIPIOS DE EVALUACIÓN Y TRATAMIENTO
|
1.- Entrevista clínica y exploración psicopatológica
2.- Estrategias de intervención en la salud mental del anciano. Los modelos comunitarios de salud mental
|
IV. EL DESARRAIGO Y EL DESAMPARO EN EL ANCIANO
|
1.- Los síntomas psiquiátricos y el cambio social. Los desplazamientos de rol en el anciano
2.- Consideraciones sobre la biopolítica y el envejecimiento
3.- Los horizontes contemporáneos del envejecimiento
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
4 |
8 |
12 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
5 |
40 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
16 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducción al plan de la asignatura:objetivos generales, índices temáticos y metodología |
Sessió Magistral |
Exposición oral de los contenidos de la asignatura siguiendo el índice de temas y subtemas: introducción a los conceptos generales de la asignatura y a los contextos de análisis y aplicación práctica.
Al final de la misma el alumno tendrá a su disposición el material para el estudio de casos |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Presentación de cuatro casos clínicos (se proporcionará el material al final de la sesión magistral) para el análisis conjunto y multidisciplinar de supuestos prácticos, desarrollo conceptual y terminológico en el ámbito clínico, argumentación diagnóstica y elaboración de focos y estrategias de intervención |
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Descripció |
resolución de dudas y orientación bibliográfica, a través de citas opcionales con el docente en los horarios establecidos y en los campus de les Terres de l´Ebre y Reus (Facultad de Medicina y Ciencies de la Salut), y a través del correo electrónico (josemaria.gonzalez@urv.cat) |
|
|
Descripció |
Pes |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas |
75% |
Altres |
Lectura y estudio de los casos, participación durante la discusión abierta en el aula |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Fernández Ballesteros, R; Izal, M; Montorio, I; González, JL; Díaz, P, Evaluación e Intervención Psicológica en la Vejez, Barcelona: Martínez Roca, 1992
Dan G. Blazer, David C. Steffens, The American Psychiatric Publishing textbook of geriatric psychiatr, Washington, DC : American Psychiatric Publishing, 2009
Zarit, Steven H., Aging and mental disorders : psychological approaches to assessment and treatment, New York [etc.] : Free Press, 1980
lan D. Baddeley, Michael D. Kopelman, Barbara A. Wilson, Handbook of memory disorders, Chichester [etc.] : John Wiley, 2002
Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208 | FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105 | PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203 | MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204 | BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205 | ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108 | HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|