DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) SALUT MENTAL EN LA GENT GRAN Codi 14625207
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GONZÁLEZ CALVO, JOSÉ MARIA
Adreça electrònica josemaria.gonzalez@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ CALVO, JOSÉ MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura propuesta tiene como objetivo introducir al alumno a la perspectiva psicopatológica del envejecimiento, identificar los aspectos que configuran la relación con el anciano enfermo, aportar una metodología para la elaboración de la historia clínica considerando la historia vital y la biografía, distinguir en lo básico los síndromes clínicos fundamentales en psicogeriatría y plantear una reflexión sobre las modalidades contemporáneas del cuidado y la atención en el marco de los modelos sociales.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC5 Conèixer les malalties prevalents més incapacitants en l'edat geriàtrica.
  Professionalitzador
  AP5 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer situacions desfavorables prevalents en la vellesa AC2
AC3
AC5
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Saber planificar estratègies d'intervenció per a l'adaptació de l'entorn a la gent gran dependent AP5
BC2
BC5
BC6
BC8
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Saber identificar i proposar actuacions per corregir les diferents situacions prevalents per a la seva correcció o adaptació. AC2
AC3
AC5
AP5
BC2
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ ALS CONTEXTOS DE L'ENVELLIMENT. LES RUTES DE L'EMPATIA AMB L'ANCIÂ



1 .- Vulnerabilitat, fragilitat i envelliment. La cura i la protecció

2 .- L'experiència vital i les seves consideracions antropològiques en la salut mental de l'ancià

3 .- La mort i el dol en l'ancià
II.- ENVEJECIMIENTO Y BIOGRAFÍA

1.- La vida como acontecimiento biológico: las fases del desarrollo vital y su relación biológica con la enfermedad mental. Proceso y desarrollo en el anciano

2.- La vida como historia vital: las categorías fundamentales de la historia vital. La crisis en el anciano

3.- El concepto de situación y su análisis en la psicopatología del anciano. Las reacciones vivenciales

III. PRINCIPIOS DE EVALUACIÓN Y TRATAMIENTO

1.- Entrevista clínica y exploración psicopatológica

2.- Estrategias de intervención en la salud mental del anciano. Los modelos comunitarios de salud mental

IV. EL DESARRAIGO Y EL DESAMPARO EN EL ANCIANO

1.- Los síntomas psiquiátricos y el cambio social. Los desplazamientos de rol en el anciano

2.- Consideraciones sobre la biopolítica y el envejecimiento

3.- Los horizontes contemporáneos del envejecimiento

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
4 8 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 40 45
 
Atenció personalitzada
0 16 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducción al plan de la asignatura:objetivos generales, índices temáticos y metodología
Sessió Magistral Exposición oral de los contenidos de la asignatura siguiendo el índice de temas y subtemas: introducción a los conceptos generales de la asignatura y a los contextos de análisis y aplicación práctica.
Al final de la misma el alumno tendrá a su disposición el material para el estudio de casos
Supòsits pràctics/ estudi de casos Presentación de cuatro casos clínicos (se proporcionará el material al final de la sesión magistral) para el análisis conjunto y multidisciplinar de supuestos prácticos, desarrollo conceptual y terminológico en el ámbito clínico, argumentación diagnóstica y elaboración de focos y estrategias de intervención
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Descripció
resolución de dudas y orientación bibliográfica, a través de citas opcionales con el docente en los horarios establecidos y en los campus de les Terres de l´Ebre y Reus (Facultad de Medicina y Ciencies de la Salut), y a través del correo electrónico (josemaria.gonzalez@urv.cat)

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos El alumno deberá presentar en el plazo definido la formulación por escrito de uno de los casos clínicos desarrollados en el aula, definiendo los problemas planteados con rigor terminológico, aplicando los conceptos aprendidos para su análisis y planteando las estrategias de intervención posibles. En la elaboración del caso se valorará la lectura crítica y el uso de las referencias bibliográficas 75%
Altres

Lectura y estudio de los casos, participación durante la discusión abierta en el aula

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ballesteros, R (ed), Gerontología Social, Madrid: Pirámide, 2000
Fernández Ballesteros, R; Izal, M; Montorio, I; González, JL; Díaz, P, Evaluación e Intervención Psicológica en la Vejez, Barcelona: Martínez Roca, 1992
Dan G. Blazer, David C. Steffens, The American Psychiatric Publishing textbook of geriatric psychiatr, Washington, DC : American Psychiatric Publishing, 2009
Zarit, Steven H., Aging and mental disorders : psychological approaches to assessment and treatment, New York [etc.] : Free Press, 1980
lan D. Baddeley, Michael D. Kopelman, Barbara A. Wilson, Handbook of memory disorders, Chichester [etc.] : John Wiley, 2002
Robin Jacoby ... [et al.], Oxford textbook of old age psychiatry, Oxford [etc.] : Oxford University Press, 2008
Inmaculada de la Serna, Manual de Psicogeriatría Clínica, Barcelona: Masson, 2000

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GESTIÓ D'EQUIPS I SERVEIS/14625208
FARMACOLOGIA EN LA GENT GRAN/14625105
PREVENCIÓ DE LA DEPENDÈNCIA: FRAGILITAT/14625203
MODELS D'ATENCIÓ EN LA GENT GRAN/14625102


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PATOLOGIES PREVALENTS/14625204
BIOÈTICA EN GERIATRIA/14625205
ASSISTÈNCIA PRÀCTICA EN LES SÍNDROMES GERIÀTRIQUES I TREBALL INTERDISCIPLINAR/14625108
HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS/14625101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent