DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) LECTURA CRÍTICA I DOCUMENTACIÓ Codi 14625210
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
elisabet.llaurado@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
LLAURADÓ RIBÉ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura optativa que pretèn afavorir l'esperit crític en la cerca i us de les fonts documentals

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
  AR2 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Recuperar informació de forma àgil AR1
AR2
BC1
CC2
CC3
Utilitzar criteris de qualitat a l’hora de jutjar la informació que emergeix d’un article científic. Diferenciar la significació estadística de la significació clínica AR2
BC1
BC3
CC1
Preparar correctament un projecte per ser presentat a un Comitè Bioètic. AR1
BC4
BC6
BC8
CC4
Redactar un resum d’un article científic AR2
BC6
CC1
CC4

Continguts
Tema Subtema
tema 1. Lectura crítica A. Validesa externa d'un assaig clínic
B. Validesa interna d'un assaig clínic
C. Guies
tema 2. Crítica d’articles d’actualització en envelliment
tema 3. Bases de dades especialitzades
tema 4. Presentació i comunicació científica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques a través de TIC
0 34 34
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1 hora per explicar l'assignatura, compartir objectius i metodologia.
Pràctiques a través de TIC Valoració d'articles segons els criteris estudiats
Treballs Presentació d'un projecte a un comité ètic
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Descripció
per moodle

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Cerca bibliogràfica. L'avaluació es realitza conjuntament en el treball ja que l'alumne ha de demostrar que es capaç de recuperar informació per basar el seu projecte. 20%

Valorar articles 40%

10%



30 %
Treballs Preparar correctament un projecte per ser presentat a un Comitè Bioètic 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es realitza conjuntament en el treball ja que l'alumne ha de demostrar que es capaç de recuperar informació per basar el seu projecte

La segona convocàtoria consisteix en la presentació dels treballs pautats, havent corregit els errors


Fonts d'informació

Bàsica Domholdt E., Rehabilitation Research. Principles and Applications, Última edició disponible, St. Louis: Elsevier
Abadal E, Bases de datos documentales: características, funciones y método , , Madrid: Síntesis; 2005.
Universidad de Alicante, Búsqueda bibliográfica en enfermería y otras ciencias de la salud: bases de datos en Internet, 2001, Alicante: Universidad de Alicante; 2001
Pujols i Barniol MA, Guía de uso MEDLINE, 2004, Barcelona: Mayo; 2004.
Alley M, The Craft of Scientific Writing, Última edició disponible, New York: Springer; 1996
Day RA, How to write and publish a scientific paper, Última edició disponible, Cambridge: Cambridge University Press
International Commitee of medical Journal editors, Uniform requirements of manuscripts, , http://www.icmje.org/..
, Requisitos de Uniformidad para los manuscritos enviados a revistas biomédicas: escritura y proceso editorial para la publicación de trabajos biomédicos, , Revista Española de cardiología [actualizado 2004;
, Requisitos de Uniformidad para Manuscritos enviados a Revistas Biomédicas: Estilo de Vancouver , , Fisterra. Atención primaria en red [actualizado 20

La lectura del libro Domholdt E. (2005) Rehabilitation Research. Principles and Applications, 3ª ed. St. Louis: Elsevier, en particular del capítulo “Evaluating Evidence One Article at a Time” (pp: 401- 421) puede ser muy útil para los alumnos, ya que marca unas pautas tanto para valorar los artículos originales, y las revisiones como para los niveles de evidencia de un trabajo. Si se consulta la edición del 2011 (4ª edición) la lectura recomendada se encuentra en las páginas 341-358.

.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent