DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ENVELLIMENT SALUDABLE: ACTIVITAT FÍSICA I ALIMENTACIÓ Codi 14625211
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GONZALEZ PERIS, MANUEL
Adreça electrònica manuel.gonzalez@urv.cat
Professors/es
GONZALEZ PERIS, MANUEL
Web http://http://http://www.urv.cat/biblioteca/biblioteques/medicina/index.html
Descripció general i informació rellevant L’assignatura Envelliment saludable: activitat física i alimentació intenta donar els coneixements i les habilitats bàsiques per utilitzar l’activitat física, l’exercici físic i la alimentació com a eines terapèutiques de promoció de la salut, prevenció de la malaltia, la discapacitat i la dependència, i com a eina primordial per retardar els processos de l’envelliment. Especialment es busca la conscienciació, la formació i la participació activa dels professional sanitaris com a responsables institucionals de promoció de la salut, especialment en la gent gran.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  Professionalitzador
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  Recerca
  AR1 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
  AR2 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer i entendre la relació entre inactivitat física i envelliment. AC1
AP2
AR1
BC7
CC1
CC3
Conèixer la magnitud del problema social del sedentarisme i l'obesitat. AC1
AC3
AP2
BC2
BC7
CC1
CC3
Conèixer i integrar els principals conceptes en relació de les adaptacions agudes i cròniques (entrenament) a l'exercici físic. AC1
AC3
AP2
CC1
Conèixer les patologies derivades de la inactivitat física i l'obesitat. AC1
AC3
AP2
BC2
BC7
CC1
Conèixer, comprendre i demostrar els beneficis de l'exercici físic i alimentació en la millora de la salut. AC1
AP2
CC1
Conèixer els principals programes sanitaris de promoció de la salut mitjançant l'exercici físic. AC1
AP2
BC7
CC1
CC5
Aprendre a classificar i enregistrar el grau de sobrepés i el nivell d'activitat física. AC3
AP2
AR1
AR2
BC2
BC4
BC5
CC1
CC5
Aprendre a utilitzar instruments de mesura dels canvis fisiològics derivats de l'exercici físic. AC1
AC3
AP2
AR1
AR2
BC2
BC4
BC5
CC1
CC5
Aprendre a ser crític amb les diferents propostes d'exercici físic aplicades a gent gran. AC1
AP2
AR1
AR2
BC3
BC4
CC1
CC4
CC5
Aprendre a realitzar i adequar el consell i/o prescripció d'exercici físic en funció de les característiques individuals AC3
AP2
AR1
AR2
BC2
BC3
BC4
BC5
CC4
CC5
CC6
Aprendre a analitzar, dissenyar, compartir, col·laborar i fer propostes de millora de la salut de col·lectius específics de gent gran. AC3
AR1
AR2
BC2
BC3
BC5
BC6
BC8
CC4
CC5
CC6
Aprendre a utilitzar entorn virtual. CC2
CC3
CC4
CC6
Aprendre a fer cerques bibliogràfiques CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció
Tema 2. Concepte d’envelliment actiu
Tema 3. Conceptes d’activitat física
Tema 4. Activitat i exercici físic en la gent gran
Tema 5. El problema de la inactivitat física i l’obesitat en la gent gran
Tema 6. Beneficis de l’activitat física i l’alimentació saludable en la gent gran
Tema 7. Mètodes de valoració de la condició física en la gent gran
Tema 8. Sistemes d’enregistrament de l’activitat física
Tema 9. Recursos tècnics en l’aplicació de programes d’exercici físic
Tema 10. Objectius dels programes d’exercici físic en gent gran
Tema 11. Fitxa bàsica d’exercici físic en gent gran
Tema 12. Consell i prescripció d’exercici físic per a la salut en gent gran
Tema 13. Programes sanitaris d’Exercici físic per a la salut
Tema 14. Presentació de treballs en grup

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
 
Fòrums de discussió
0 8 8
Sessió Magistral
0 30 30
Treballs
5 10 15
Presentacions / exposicions
0 5 5
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves pràctiques
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classe es dedica a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
En la introducció s'inclouen els dos primers temes, incloent el concepte d'envelliment actiu i el paper fonamental de l'activitat física.
Fòrums de discussió A través del Fórum del Moodle es pretén la participació activa i propostes de tots els alumnes, que serà avaluada.
Sessió Magistral La documentació dels primers 13 temes es presenta en forma de sessions magistrals teòrico-pràctiques amb una participació activa dels estudiants.
Treballs Repartits amb subgrups de 4-5 persones, els alumnes caldrà que elaborin i presentin en públic una fitxa amb les propostes d'exercici físic en determinats supòsits en gent gran.
Presentacions / exposicions A través de la plataforma virtual (Moodle), cada tema va acompanyat de diverses preguntes que caldrà que resolguin i desenvolupin els alumnes.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Atenció als dubtes derivats de les sessions teóriques, dels mètodes d'avaluació de l'activitat i la condició física, de les qüestions plantejades i dels treballs proposats. Es recomana utilitzar el fòrum par participar i intentar ajudes i col·laboració de la resta de companys.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Presencia física Presentació assignatura 5
Fòrums de discussió Es valorarà la participació en el fórum.
15
Treballs S'avaluarà l'estructura, el contingut, la claretat i la presentació de les fitxes amb els consells i/o prescripció d'exercici físic per a la salut en gent gran. Haurà de complir els diferents apartat de:
- Introducció.
- Interés.
- Objectiu.
- Població d'aplicació.
- Material i mètode.
- Bibliografia
40
Presentacions / exposicions Assistència presencial:
- Presentació treballs
5
Proves pràctiques S'avaluaran les tasques realitzades 30
Altres

S'avaluaran altres tasques complementàries

5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El termini màxim per lliurar les respostes a les preguntes serà de 15 dies des de l'activació de cada tema al Moodle.

Les preguntes puntuen de 0 a 10. La nota serà la mitjana de les notes de les respostes entregades.

La nota final serà la suma de totes les avaluacions parcials.

Les notes sortiran al mes d'abril.

No hi ha examen final.


Fonts d'informació

Bàsica

Estrategia Mundial sobre Régimen Alimentario,actividad física y salud. OMS. 2004.

Strategy for nutrition, physical activity and theprevention of obesity (NAOS strategy). Spain; 2005.

Pla de Salut de Catalunya a l'horitzó 2010. Informe desalut a Catalunya. Avaluació dels objectius de salut . 2007.

Libro blanco sobre el deporte. Comisión Europea.Belgium: Comunidades Europeas; 2007.

Abello VM, Alonso JM, Ardévol J. Documento de consensosobre Condroprotección en Medicina del Deporte. Bioiberica Farma; 2006.

ACSM. Physical activity and public health in olderadults: recommendations from the American College of Sports Medicine and theAmerican Heart Association. Medicine & Science in Sports & Exercise2007;39(8).

Aranceta J, Perez-Rodrigo C, Serra-Majem L, Bellido D,de la Torre ML, Formiguera X, et al. Prevention of overweight and obesity: aSpanish approach. Public Health Nutr 2007 Oct;10(10A):1187-93.

Armen J, Smith BW. Exercise considerations in coronaryartery disease, peripheral vascular disease, and diabetes mellitus. Clin SportsMed 2003 Jan;22(1):123-33, viii.

Baster T, Baster-Brooks C. Exercise and hypertension.Aust Fam Physician 2005 Jun;34(6):419-24.

Bennell K, Hinman R. Exercise as a treatment forosteoarthritis. Curr Opin Rheumatol 2005 Sep;17(5):634-40.

Blair SN. Physical inactivity: the biggest publichealth problem of the 21st century. Br J Sports Med 2009 Jan;43(1):1-2.

Boeckh-Behrens, Buskies. Entrenamiento de la fuerza.Barcelona: Paidotribo; 2005.

Bulmer AC, Coombes JS. Optimising exercise training inperipheral arterial disease. Sports Med 2004;34(14):983-1003.

Byrne NM, Hills AP. Relationships between HR and(.)VO(2) in the obese. Med Sci Sports Exerc 2002 Sep;34(9):1419-27.

Campillo J. El Mono obeso. Barcelona: EditorialCrítica; 2004.

Carvalho MJ, Marques E, Mota J. Training anddetraining effects on functional fitness after a multicomponent training inolder women. Gerontology 2009;55(1):41-8.

Consejo Superior de Deportes. Plan Integral para laActividad Fisica y el Deporte (A+D). 2009.

Darren W, Crystal N, Shannon B. Health benefits ofphysical activity: the evidence . CMAJ 2006;174(6).

Dauenhauer JA, Podgorski CA, Karuza J. Prescribingexercise for older adults: A needs assessment comparing primary carephysicians, nurse practitioners, and physician assistants. Gerontol GeriatrEduc 2006;26(3):81-99.

Davis MG, Fox KR. Physical activity patterns assessedby accelerometry in older people. Eur J Appl Physiol 2007 Jul;100(5):581-9.

Dishman RK. Motivating older adults to exercise. SouthMed J 1994 May;87(5):S79-S82.

Dishman RK, Dejoy DM, Wilson MG, Vandenberg RJ. Moveto Improve: a randomized workplace trial to increase physical activity. Am JPrev Med 2009 Feb;36(2):133-41.

DPAS. Estrategia Mundial sobre Alimentación Saludable,Actividad Física y Salud (DPAS). Plan de Implementación en América Latina y elCaribe 20062007. Washington D.C.: Organización panamericana de la salud. 2006.

Elsawy B, Higgins KE. Physical activity guidelines forolder adults. Am Fam Physician 2010 Jan 1;81(1):55-9.

FAULKNER JA. Physical activity, health and longevity.Summ Shute Inst 1962 Jun;14:1-3.

Geli M. Salut en xifres. Generalitat de Catalunya.Departament de Salut. Direcció Generalde Planificació i Avaluació; 2008.

Grandes G, Sánchez A. Estrategias útiles para lapromoción de estilos de vida saludables en atención primaria de salud.Investigación Comisionada. Vitoria-Gasteiz: Departamento de Sanidad, GobiernoVasco; 2008.

Grupo de trabajo de la UE "Health &Sport" ("Deporte y salud"). Directrices de actividad física dela UE. Bruselas; 2008.

Haskell WL, Blair SN, Hill JO. Physical activity:health outcomes and importance for public health policy. Prev Med 2009Oct;49(4):280-2.

Heyward V. Evaluación y Prescripción del Ejercicio. 2ed. Barcelona: Paidotribo; 2001.

Jiménez Gutiérrez A. Fuerza y Salud. La aptitudmúsculoesquelética, el entrenamiento de la fuerza y la salud. 1ª ed. Barcelona:Ergo; 2003.

Lawlor DA, Hanratty B. The effect of physical activityadvice given in routine primary care consultations: a systematic review. JPublic Health Med 2001 Sep;23(3):219-26.

Loland NW. Exercise, health, and aging. J Aging PhysAct 2004 Apr;12(2):170-84.

Marí B, Cabanes T. El deporte en la gente mayor. PalmaMallorca: Consell de Mallorca; 2006.

Mazzeo RS, Tanaka H. Exercise prescription for theelderly: current recommendations. Sports Med 2001;31(11):809-18.

Miller JA. Promoting consistent clinical preventiveservices guidelines among competing health plans. J Healthc Qual 2007Nov;29(6):6.

Moore GE. The role of exercise prescription in chronicdisease. Br J Sports Med 2004 Feb;38(1):6-7.

Morey MC, Ekelund C, Pearson M, Crowley G, Peterson M,Sloane R, et al. Project LIFE: a partnership to increase physical activity inelders with multiple chronic illnesses. J Aging Phys Act 2006 Jul;14(3):324-43.

Morey MC, Sloane R, Pieper CF, Peterson MJ, PearsonMP, Ekelund CC, et al. Effect of physical activity guidelines on physicalfunction in older adults. J Am Geriatr Soc 2008 Oct;56(10):1873-8.

Murtagh EM, Boreham CA, Nevill A, Hare LG, Murphy MH.The effects of 60 minutes of brisk walking per week, accumulated in twodifferent patterns, on cardiovascular risk. Prev Med 2005 Jul;41(1):92-7.

Nakamura Y. Exercise prescription for the elderly.Clin Calcium 2002 Apr;12(4):467-72.

Nied RJ, Franklin B. Promoting and prescribingexercise for the elderly. Am Fam Physician 2002 Feb 1;65(3):419-26.

Nielsen PJ, Hafdahl AR, Conn VS, Lemaster JW, BrownSA. Meta-analysis of the effect of exercise interventions on fitness outcomesamong adults with type 1 and type 2 diabetes. Diabetes Res Clin Pract 2006Nov;74(2):111-20.

Persinger R, Foster C, Gibson M, Fater DC, Porcari JP.Consistency of the talk test for exercise prescription. Med Sci Sports Exerc2004 Sep;36(9):1632-6.

Pescatello LS, Franklin BA, Fagard R, Farquhar WB,Kelley GA, Ray CA. American College of Sports Medicine position stand. Exerciseand hypertension. Med Sci Sports Exerc 2004 Mar;36(3):533-53.

Pollock ML, Gaesser GA, Butcher JD. ACSM PositionStand: The recommended quantity and quality of exercise for developing andmaintaining cardiorespiratory and muscular fitness, and flexibility in healthyadults. Medicine and Science in Sports Medicine; 1998.

Pratt M. Lifestyle Physical Activity. Curr TreatOptions Cardiovasc Med 1999 Oct;1(3):203-8.

Rejeski WJ, Focht BC. Aging and physical disability:on integrating group and individual counseling with the promotion of physicalactivity. Exerc Sport Sci Rev 2002 Oct;30(4):166-70.

Rhodes RE, Warburton DE, Murray H. Characteristics ofphysical activity guidelines and their effect on adherence: a review ofrandomized trials. Sports Med 2009;39(5):355-75.

Roux L, Pratt M, Tengs TO, Yore MM, Yanagawa TL, VanDen Bos J, et al. Cost effectiveness of community-based physical activityinterventions. Am J Prev Med 2008 Dec;35(6):578-88.

Salleras L, Taberner JL, Tresserras R. Activitatspreventives per a la gent gran. Llibre blanc. Direcció General de Salut Públicaed. 1999.

Salvador Espinosa J, Sánchez-Lafuente Gémar C. Pruebade esfuerzo cardíaca, respiratoria y deportiva. Ripollet (Barcelona): Ediprint,S.C.C:L.; 2002.

Schmitz KH, Jensen MD, Kugler KC, Jeffery RW, Leon AS.Strength training for obesity prevention in midlife women. Int J Obes RelatMetab Disord 2003 Mar;27(3):326-33.

Serra Grima J, Bagur C. Prescripción de ejerciciofísico para la salud. Barcelona: Paidotribo; 2004.

Shephard RJ. The scientific basis of exerciseprescribing for the very old. J Am Geriatr Soc 1990 Jan;38(1):62-70.

Tercedor P. Actividad Física. Condición Física y Salud 66. Sevilla: Wanceulen; 2001.

Vallbona C, Roure E. Guia de prescripció d'exercicifísic per a la salut. Barcelona: Direcció General de Salut Pública. Departamentde Salut; 2007.

Vallbona C, Serra-Majem L. Pla Integral per a laPromoció de la Salut mitjançant l'Activitat Física i l'Alimentació Saludable(PAAS). 2006.

Warburton DE, Nicol CW, Bredin SS. Health benefits ofphysical activity: the evidence. CMAJ 2006 Mar 14;174(6):801-9.

Warburton DE, Nicol CW, Bredin SS. Prescribingexercise as preventive therapy. CMAJ 2006 Mar 28;174(7):961-74.

Waxman A, Norum KR. Why a global strategy on diet,physical activity and health? The growing burden of non-communicable diseases.Public Health Nutr 2004 May;7(3):381-3.

Winterfeld A. Physical activity guidelines. NCSLLegisbrief 2009 Feb;17(11):1-2.

World Health Organization. Nutrition, physicalactivity and the prevention of obesity. Belgium; 2007.

World Health Organization. Steps to health. A Europeanframework to promote Physical Activity for Health. 2007.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent