Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
AC3 |
Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica |
|
Professionalitzador |
|
AP3 |
Identificar els signes de sobrecàrrega del cuidador. |
|
AP4 |
Capacitar en l'educació sanitària. |
|
AP5 |
Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els criteris de malaltia avançada i terminal en el pacient geriàtric
|
AC2
|
BC2
|
CC3
|
Conèixer el model d’atenció integral en l’atenció al final de la vida (AFV |
AC3
|
BC5
|
CC3
|
Conèixer els principis generals del control de símptomes en l’AFV així com els símptomes més prevalents i el seu maneig en la pràctica clínica
|
AP5
|
BC5
|
CC3
|
Còneixer el procés d’agonia i el procés de dol i aprofundir en la seva identificació i maneig
|
AP5
|
BC2
|
CC3
|
Còneixer els trets fonamentals del sofriment en l’AFV, tant de la persona malalta com del seu cuidador, i adquirir eines d’afrontament emocional
|
AP3 AP4
|
BC2
|
CC3
|
Còneixer les necessitats espirituals bàsiques en el final de vida i les bases de l’acompanyament espiritual
|
AP4
|
BC4
|
CC3
|
Identificar i aprofundir en el maneig de les situacions de dilema ètic més habituals en l’AFV
|
AP4
|
BC2
|
CC3
|
Adquirir habilitats en l’acompanyament en el procés de morir i la mort.
|
AP5
|
BC2
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
Atenció al final de la vida: aspectes generals
|
Objectius de l’atenció. Malaltia avançada i terminal. Model d’atenció integral. Concepte de dolor total. |
Unitat temática II:
Necessitats físiques
|
Principis del control de símptomes. Símptomes i lesions més prevalents. Dolor escalada analgésica, mòrfics i coanalgèsics. Altres símptomes. La via subcutània. Situació d’últims dies (procés d’agonia).
|
Unitat Temàtica III:
Necessitats psicoemocionals
|
Impacte emocional. Models adaptatius. Sofriment vital. Les pors mes freqüents. Afrontament emocional. El procés de dol. |
Unitat temática IV:
Necessitats sociofamiliars
|
Pacient i cuidador: la unitat a tractar. Domicili de risc. El sofriment del pacient (maltractament). El sofriment del cuidador (sobrecàrrega i claudicació). |
Unitat temática V:
Necessitats espirituals
|
Necessitats espirituals al final de la vida. Dolor espiritual i indicadors. El treball de la dignitat i l’esperança. |
Unitat temática VI:
Aspectes ètics
|
Principis fundamentals. Principals dilemes ètics. Informació i comunicació (les males noticies. El dret a saber o no saber). Presa de decisions (elements clau, voluntats anticipades, competència, pla de cures anticipades). Opcions d’ultim recurs (limitació de l’esforç terapèutic, eutanàsia i suicidi assistit, sedació). |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
36 |
42 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
4 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
20 |
20 |
Simulació |
|
1 |
1 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
contingut teòric. temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
casos clínics (presencial) |
Resolució de problemes, exercicis |
casos clínics. atenció personalitzada. |
Simulació |
exercicis participatius. interactius. rol playing. |
Atenció personalitzada |
casos clínics.
consulta per correu electrònic |
|
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
consultoria per correu electrònic: mesteban@grupsagessa.com |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes (casos clínics). presencial. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes (casos clínics). No presencial. |
25% |
Simulació |
Supòsits pràctics (exercicis pràctics. rol playing) |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Supòsits pràctics (exercicis pràctics. rol playing) |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Sánchez Calso A,
editor. Cuidados paliativos en atención primaria. Madrid: Enfoque Editorial
S.C. (Patrocinadores: SECPAL, Grünenthal Pharma S.A.), 2013. Gómez X, Planas J,
Roca J, Viladiu P, editores. Cuidados paliativos en oncología. Barcelona: JIMS,
1996. Gracia D, Rodríguez
Sendín JJ, editores. Ética en cuidados paliativos. Guías de ética en la
práctica médica. Madrid: Fundación Ciencias de la Salud, 2006. Gómez-Sancho M,
editor. Medicina paliativa: la respuesta a una necesidad. (vol I, II, III).
Madrid: Arán Ediciones, S.A., 1998. Benito E, Barbero J,
Payás A, editores. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos. Madrid:
Arán Ediciones, S.L. (patrocinador: SECPAL), 2008. |
Complementària |
|
Revistes i publicacions
|
- Sociedad
Española de Cuidados Paliativos. Revista Medicina Paliativa
- Sociedad
Española de Geriatría y Gerontología (SEGG). Cuidados paliativos en
Geriatría. Revista Española de Geriatría y Gerontología. 1999; 34 (2):
1-58.
- SEGG.
Bioética. Revista Española de Geriatría y Gerontología. 2003; 38 (3):
1-71.
- SEGG.
Cuidados paliativos en las personas mayores. Barcelona: Glosa Ediciones,
2001.
|
|
|
Altres comentaris |
Kübler-Ross E. Sobre la muerte y los moribundos. Barcelona: Grijalbo, 1989. (versió económica: Debolsillo clave, 2010).
Busquet Duran X, Valverde E. Aprendre a morir: vivències a la vora de la mort. Girona: Edicions a petició S.L. (patrocina: Documenta Universitària, Institut Borja de Bioètica i Universitat Ramon Llull). 2004.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|