DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NEUROBIOLOGIA I NEUROFISIOLOGIA Codi 14635101
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
manuel.santafe@urv.cat
joanramon.margalef@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
MARGALEF PÉREZ, JOAN RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Da a conocer los mecanismos y fenómenos que tienen lugar durante el establecimiento, consolidación, remodelación y funcionamiento de las conexiones sinápticas que son la base de la organización del sistema nervioso tanto central como periférico. Introduce conceptos básicos de lesión, neuroinflamación y reparación. Asimismo, ofrece una visión de los últimos avances en el análisis de la actividad funcional y su relación con la conducta del organismo. Completamente virtual. </p><p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Interpretar i definir els sistemes neurals i estructures del sistema nerviós
 A5 Manejar la bibliografia científica i específicament en l’àmbit de la neurociència
 A6 Elaborar un projecte d’investigació o assaig clínic
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures del sistema nerviós
 A5 Gestionar la bibliografia científica i específicament en l'àmbit de la neurociència
 A6 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 RA1. L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
RA2. L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
RA3. L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa)
 CT2 RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Principales elementos celulares y subcelulares del sistema nervioso. 1.1. Estructura neuronal y glial.
1.2. La membrana plasmática neuronal.
1.3. Control de la permeabilidad de la membrana.
1.4. Membranas eléctricamente excitables.
1.5. Canales iónicos y transportadores de membrana. 1.6. Mecanismos de señalización eléctrica (potencial de acción y potenciales sinápticos).
1.7. Bases iónicas de estos mecanismos.
2.- Estructura sináptica 2.1. La estructura sináptica.
2.2. Tipos de sinapsis (eléctricas y químicas).
2.3. Componente presináptico.
2.4. Componente postsináptico.
2.5. Tipos de sinapsis químicas
2.6. Funcionamiento de la maquinaria sináptica implicada en la neurotransmisión.
3.- Neurotransmisión. 3.1. Acoplamiento excitación-secreción.
3.2. El papel del ión calcio.
3.3. Liberación cuántica del neurotransmisor.
3.4. Receptores postsinápticos.
3.5. Neurotransmisión evocada y espontánea.
3.6. Facilitación y depresión sináptica.
4.- Neuroquímica del sistema nervioso. 4.1. Neurotransmisores: tipos y características.
4.2. Receptores postsinápticos y autor-receptores.
4.3. Especificad de los receptores y respuestas distintivas a su activación.
4.4. Principales vías intra-celulares de modulación de la neurotransmisión.
5.- Sinaptogénesis y plasticidad sináptica 5.1. Desarrollo de los contactos sinápticos.
5.2. Especificidad de las conexiones.
5.3. Inervación polineuronal transitoria.
5.4. Eliminación sináptica.
5.5. Muerte neuronal programada.
5.6. Estabilización sináptica.
5.7. Plasticidad morfológica y plasticidad funcional: correlaciones, inducción de la plasticidad sináptica por requerimientos funcionales (aprendizaje y memoria).
6.- Circuitos neurales. 6.1. Redes neurales biológicas.
6.2. Registros multicelulares crónicos.
6.3. Métodos de análisis de la interacción funcional entre estructuras cerebrales: códigos neurales.
6.4. Procesamiento y representación de la información en corteza e hipocampo.
6.5 Problemas en el análisis de registros poblacionales en tareas conductuales.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
8 4 12
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
A6
0 25 25
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A6
0 86 86
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentacion de la asignatura. Actividades, planificación y calendario.
Cada problema y ejercicio es planteado por videoconferencia con los alumnos. Una vez resuelto se realiza un semanario de dudas tambien en videoconferencia.
Resolució de problemes, exercicis Resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision d elos profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa.

1.- Detectar errores en artículos que el profesor propone.
2.- Situaciones prácticas sobre el potencial de reposo. Responder razonadamente a una serie de cuestiones.
3.- Situaciones prácticas sobre el potencial de acción. Responder razonadamente una serie de cuestiones.
4.- Sobre la neurotransmisión. Responder razonadamente una serie de cuestiones.
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció

Via el foro de la Plataforma Moodle y por e-mail los alumnos pueden resolver sus dudas y/o consultar sobre cuestiones de la resolución de los ejercicios.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
A6
Resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa. 50%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
A6
A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision d elos profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa.

1.- Detectar errores en artículos que el profesor propone.
2.- Situaciones prácticas sobre el potencial de reposo. Responder razonadamente a una serie de cuestiones.
3.- Situaciones prácticas sobre el potencial de acción. Responder razonadamente una serie de cuestiones.
4.- Sobre la neurotransmisión. Responder razonadamente una serie de cuestiones.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica JG Nicholls, AR Martin, PA Fuchs, DA Brown, ME Diamond, DA Weisblat, From Neuron to Brain, 5, Sinauer Associates, Inc.2012
Eric R. Kandel, James H. Schwartz, Thomas M. Jessell, Steven A. Siegelbaum, A. J. Hudspeth. , Principles of Neuron Science. , 5, McGraw-Hill/Appleton & Lange; 2012
Virginia Pickel, Menahem Segal, The synapse: structure and function, 1, Academic Press; 2013

Complementària , http://psych.hanover.edu/Krantz/neural/actionpotential.html, ,
, http://hsc.uwe.ac.uk/synapses_neuro, ,
George J Siegel, Bernard W Agranoff, R Wayne Albers, Stephen K Fisher, Michael D Uhler, Basic Neurochemistry, 6, Lippincott-Raven; 1999.
Thomas Heinbockel Intech, Sensory Nervous System., 2018, https://www-intechopen-com.sabidi.urv.cat/books/60
Yan M. Yufik; Biswa Sengupta; Karl Friston, Self-Organization in the Nervous System, Frontiers Media SA 217, https://www.frontiersin.org/research-topics/4050/s

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent