DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) NEUROANATOMIA Codi 14635102
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Interpretar i definir els sistemes neurals i estructures del sistema nerviós
 A5 Manejar la bibliografia científica i específicament en l’àmbit de la neurociència
 A6 Elaborar un projecte d’investigació o assaig clínic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia del camp d’estudi, en un context d’investigació
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B8 Gestionar projectes tècnics i d’investigació o innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures del sistema nerviós
 A5 Gestionar la bibliografia científica i específicament en l'àmbit de la neurociència
 A6 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures implicades en el control motor normal y patològic
 B2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B3 Integrar diverses teories o models fent una síntesi personal i creativa adaptada a les necessitats professionals pròpies
 B4 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
 B8 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Valorar i jerarquitzar les necessitades i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- Embriología: Embriología del SNC Cambios externos e internos del tubo neural , Malformaciones congénitas del SNC.
2.- Sistema nervioso central Médula espinal. Tronco del encéfalo. 4 º Ventrículo. Cerebelo. Cerebro. Cavidades. Tálamo. Hipotálamo-Hipófisis. Eje diencéfalo-hipofisario. Córtex cerebral. Áreas de Brodman
3.- Anejos del Sistema nervioso central Envoltura del Sistema nervioso central. Circulación del líquido cefalorraquídeo. Cisternas .Vascularización de la médula espinal. Vascularización arterial del encéfalo. Drenaje venoso del encéfalo. Senos de la duramadre.
4.- Vías nerviosas Vías de la sensibilidad general. Receptor visual. Vía óptica sensorial. Vías ópticas reflejos. Vías motoras. Vía piramidal. Vías extrapiramidales. Sustancia reticular. Rinencéfalo.
5.- Sistema nervioso vegetativo. Cadena ganglionar prevertebral. Plexos vegetativos cervicales, toracoabdominal y pélvica.
6.- Sistema neuromuscular de cabeza y tronco Pares craneales. Músculos del tórax, de la nuca, de la región hioïdal, del abdomen, diafragma.
7.- Sistema neuromuscular de extremidad superior: Plexo Plexo braquial. Nervio mediano, musculocutáneo, radial, circunflejo, cubital, braquial cutáneo interno y accesorio del braquial cutáneo interno. Músculos de la cintura escapular, del brazo, del antebrazo, de la mano.
8.- Sistema neuromuscular de extremidad inferior Plexo lumbar, sacro y sacrococcigeal. Nervio obturador, crural, ciático, tibial, peroneo común y plantares. Músculos de la cintura pélvica, ventrales, de la región glútea, aductores, recto interno, del muslo, de la pierna, del pie.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
B2
B3
C3
0 72 72
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
B1
B3
C2
0 70 70
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
B1
B3
C2
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision de los profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Resolució de problemes, exercicis El trabajo se hace a partir de imágenes, de datos o de problemas.
Resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
B2
B3
C3
50
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
B1
B3
C2
50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CARPENTER, M. B, Neuroanatomía fundamentos, 4, Médica Panamericana, 1994
CROSSMAN AR, NEARY D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color , , Masson S.A.? 2002 .
DELMAS A, Vias y centros nerviosos . , 7, Masson? 2001.
SNELL RS, Neuroanatomía clínica , 6, Médica Panamericana? 2007
WILSONPAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. , Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad , 2, Médica Panamericana? 2003.
SEMPERE T, , TC helicoidal , , Madrid: Drug Farma, cop.1998

Complementària NOLTE, J, El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional, 3, MosbyDoyma,
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. , Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. , , Editorial Médica Panamericana? 2006.
ROUVIERE, H. DELMAS, H, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (Tomo 4), 11, Masson, 2006.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent