DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) NEUROANATOMIA Codi 14635102
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
marc.bosque@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
BOSQUE ALBERICH, MARC
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Interpretar i definir els sistemes neurals i estructures del sistema nerviós
 A5 Manejar la bibliografia científica i específicament en l’àmbit de la neurociència
 A6 Elaborar un projecte d’investigació o assaig clínic
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexos de forma crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Interpretar y definir els sistemes neurals y estructures del sistema nerviós
 A5 Gestionar la bibliografia científica i específicament en l'àmbit de la neurociència
 A6 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
RA2. Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
RA4. Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
RA5. Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT4 RA1. Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos. (Context)
RA2. Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip. (Compromís)
RA4. Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip. (Col·laboració)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Embriología: Embriología del SNC Cambios externos e internos del tubo neural , Malformaciones congénitas del SNC.
2.- Sistema nervioso central Médula espinal. Tronco del encéfalo. 4 º Ventrículo. Cerebelo. Cerebro. Cavidades. Tálamo. Hipotálamo-Hipófisis. Eje diencéfalo-hipofisario. Córtex cerebral. Áreas de Brodman
3.- Anejos del Sistema nervioso central Envoltura del Sistema nervioso central. Circulación del líquido cefalorraquídeo. Cisternas .Vascularización de la médula espinal. Vascularización arterial del encéfalo. Drenaje venoso del encéfalo. Senos de la duramadre.
4.- Vías nerviosas Vías de la sensibilidad general. Receptor visual. Vía óptica sensorial. Vías ópticas reflejos. Vías motoras. Vía piramidal. Vías extrapiramidales. Sustancia reticular. Rinencéfalo.
5.- Sistema nervioso vegetativo. Cadena ganglionar prevertebral. Plexos vegetativos cervicales, toracoabdominal y pélvica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
0 72 72
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
0 70 70
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes A partir de recusos biliograficos y cintando con la estrecha supervision de los profesores se trata de un autoaprendizaje basado en la resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Resolució de problemes, exercicis El trabajo se hace a partir de imágenes, de datos o de problemas.
Resolución de problemas y posterior corrección entre iguales que han realizado los estudiantes, ocasionalmente trabajando de una manera colaborativa
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A5
50
Resolució de problemes, exercicis
A1
A5
50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica CARPENTER, M. B, Neuroanatomía fundamentos, 4, Médica Panamericana, 1994
CROSSMAN AR, NEARY D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color , , Masson S.A.? 2002 .
DELMAS A, Vias y centros nerviosos . , 7, Masson? 2001.
SNELL RS, Neuroanatomía clínica , 6, Médica Panamericana? 2007
WILSONPAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. , Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad , 2, Médica Panamericana? 2003.
SEMPERE T, , TC helicoidal , , Madrid: Drug Farma, cop.1998

Complementària NOLTE, J, El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional, 3, MosbyDoyma,
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. , Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. , , Editorial Médica Panamericana? 2006.
ROUVIERE, H. DELMAS, H, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (Tomo 4), 11, Masson, 2006.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent