DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES Codi 14635103
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducción al método científico y el diseño experimental y clínico. Se trata de que el alumno conozca y sea capaz de aplicar a nivel de usuario, las diferentes herramientas estadísticas y que pueda comprender los datos derivados de estos diseños.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per a formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
 A4 Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
 B8 Gestionar projectes tècnics i d’investigació o innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en àmbits nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi
Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics. Saber informar-se en l’àmbit de la neurociència
 A4 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
 B2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B4 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Concretar els objectius a llarg termini en objectius operatius
 B5 Incorporar els aprenentatges proposats pels experts i mostrar una actitud activa per assimilar-los
Fomentar que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l’equip
 B8 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Características principales de un trabajo de investigación 1.1. Introducción a la investigación: formulación de una pregunta de interès científico, hipótesis, objetivos.
1.2 Estrategia de búsqueda de información científica. Antecedentes y estado actual del tema
1.3 Metodología. Diseño del estudio. Población, muestreo. Variables del estudio. Tipos de variables y métodos del proyecto. Recogida de datos.
1.4. Medidas de frecuencia, de asociación y de efecto
1.5. Análisis estadísticos, aspectos éticos.
1.6. Presentación de resultados
1.7. Índices de calidad de las pruebas diagnósticas
2. Análisis informatizado de datos con SPSS 2.1. Sistemática de trabajo
2.2. Importación de datos des de fuentes externas. Fundir archivos
2.3. Definición de variables. Generación de variables. Cálculo de variables
2.4. Selección y ordenación de individuos y variables. Filtrar casos
2.5. Herramientas descriptivas.
2.6. Análisis de datos categóricos. Pruebas estadísticas
2.7. Análisis de datos cuantitativos: Pruebas de normalidad. T-Student. ANOVA con datos independientes. Correlaciones
2.8. Procedimientos avanzados para la gestión de archivos de datos. Regresiones

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
B1
C3
0 35 35
Resolució de problemes, exercicis
A2
B1
C2
C3
0 40 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
B2
B8
C2
C3
0 40 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A3
A4
B4
B5
C2
C4
0 18 18
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves objectives de tipus test
B1
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación del contenido y del seguimiento de la asignatura
Clase magistral donde se explicaran los conocimientos teórico prácticos iniciales
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Se expondrá en Moodle material docente específico para que el alumno vaya adquiriendo los conocimientos del temario de forma estructurada y distribuida en el tiempo
Estos conocimientos serán evaluados
Resolució de problemes, exercicis Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimiento.
Estos pruebas serán evaluadas
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se plantearán problemas que deberán resiolverse utilizando el programa estadístico SPSS/PC
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Se realizarán el aprendizaje del programa estadístico SPSS/PC en el aula de informática de forma presencial
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via el forum de la Plataforma Moodle y por e-mail los alumnos pueden resolver sus dudas y/o consultar sobre cuestiones de la resolución de los ejercicios o del proyecto de investigación final.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A2
B1
C2
C3
Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimientos del temario. 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
B2
B8
C2
C3
Se plantearán problemas que deberán resolverse utilizando el programa estadístico SPSS/PC 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A3
A4
B4
B5
C2
C4
Se realizarán el aprendizaje del programa estadístico SPSS/PC en el aula de informática de forma presencial
Con pruebas de evaluación
30
Proves objectives de tipus test
B1
Conocimientos teóricos Mediante preguntas tipo test o preguntas cortas
Acabando cada bloque temàtico se relizara una pueba tipo test evaluativa de los los conocimientos adquiridos. Se realizará on-line a tiempo real.
40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A, Bioestadística amigable, 2, Díaz de Santos, 2006.
Ahlbom, A.; Norell, S , Fundamentos de epi, 4, Siglo XXI, 1995.
Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica , 4, Harcourt, 2013.
Armitage, P.; Berry, G. , Estadística para la investigación biomédica. , , Harcourt Brace, 1997.

Complementària Cobo, E; Muñoz, P; Gónzalez, J.A. , Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos. , , Elsevier Doyma, SL; 2007
Daniel, W.W. , Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. , , Limusa Wiley, 2002.
Norman, G. R.; Streiner, D. L. , Bioestadística, , Mosby/Doyma Libros, 1996.
Rial Boubeta, Antonio. , Estadística práctica para la investigación en ciencias de la salud. , , Netbiblo, cop. 2008
ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/es/client/Manuals/IBM, Manual del usuario de SPSS Statistics Base, , Chicago, IL 60606-6412, EE.UU.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent