DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES Codi 14635103
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
irene.elias@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
ELIAS ARIJA, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant Introducción al método científico y el diseño experimental y clínico. Se trata de que el alumno conozca y sea capaz de aplicar a nivel de usuario, las diferentes herramientas estadísticas y que pueda comprender los datos derivados de estos diseños.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per a formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
 A4 Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l'autonomia suficient per a treballar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins del seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i l'ús eficient de la informació.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en àmbits nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi
Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics. Saber informar-se en l’àmbit de la neurociència
 A4 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context d’investigació
 CT2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 CT7 Posseir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que hauria de ser en gran mesura autodirigida o autònoma
Concretar els objectius a llarg termini en objectius operatius
 CT4 Incorporar els aprenentatges proposats pels experts i mostrar una actitud activa per assimilar-los
Fomentar que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l’equip
 CT6 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Características principales de un trabajo de investigación 1.1. Introducción a la investigación: formulación de una pregunta de interès científico, hipótesis, objetivos.
1.2 Estrategia de búsqueda de información científica. Antecedentes y estado actual del tema
1.3 Metodología. Diseño del estudio. Población, muestreo. Variables del estudio. Tipos de variables y métodos del proyecto. Recogida de datos.
1.4. Medidas de frecuencia, de asociación y de efecto
1.5. Análisis estadísticos.
2. Análisis estadístico de datos 2.1. Pocediments en investigació
2.2. Importación de datos des de fuentes externas. Fundir archivos
2.3. Definición de variables. Generación de variables. Cálculo de variables
2.4. Selección y ordenación de individuos y variables. Filtrar casos
2.5. Herramientas descriptivas.
2.6. Análisis de datos categóricos. Pruebas estadísticas
2.7. Análisis de datos cuantitativos: Pruebas de normalidad. T-Student. ANOVA con datos independientes. Correlaciones
2.8. Procedimientos avanzados para la gestión de archivos de datos. Regresiones Multivariantes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
CT1
0 35 35
Resolució de problemes, exercicis
A2
CT1
0 40 40
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
CT2
CT6
0 40 40
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A3
A4
CT7
CT4
0 18 18
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves objectives de tipus test
CT1
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación del contenido y del seguimiento de la asignatura
Clase magistral donde se explicaran los conocimientos teórico prácticos iniciales
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Se expondrá en Moodle material docente específico para que el alumno vaya adquiriendo los conocimientos del temario de forma estructurada y distribuida en el tiempo
Estos conocimientos serán evaluados
Resolució de problemes, exercicis Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimiento.
Estos pruebas serán evaluadas
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se plantearán problemas que deberán resiolverse utilizando un programa estadístico
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Se realizarán el aprendizaje de un programa estadístico
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via el forum de la Plataforma Moodle y por e-mail los alumnos pueden resolver sus dudas y/o consultar sobre cuestiones de la resolución de los ejercicios o del proyecto de investigación final.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A2
CT1
Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimientos del temario. 20
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
CT2
CT6
Se plantearán problemas que deberán resolverse utilizando un programa estadístico 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A3
A4
CT7
CT4
Se realizarán el aprendizaje de un programa estadístico en el aula de informática de forma presencial o con videoconferencia
Con pruebas de evaluación
30
Proves objectives de tipus test
CT1
Conocimientos teóricos mediante preguntas tipo test o preguntas cortas
Acabando cada bloque temàtico se relizara una pueba tipo test evaluativa de los conocimientos adquiridos. Se realizará on-line a tiempo real.
30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A, Bioestadística amigable, 2, Díaz de Santos, 2006.
Ahlbom, A.; Norell, S, Fundamentos de epidemiología, 4, Siglo XXI, 1995.
Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica , 4, Harcourt, 2013.
Armitage, P.; Berry, G. , Estadística para la investigación biomédica. , , Harcourt Brace, 1997.

Complementària Cobo, E; Muñoz, P; Gónzalez, J.A. , Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos. , , Elsevier Doyma, SL; 2007
Daniel, W.W. , Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. , , Limusa Wiley, 2002.
Norman, G. R.; Streiner, D. L. , Bioestadística, , Mosby/Doyma Libros, 1996.
Rial Boubeta, Antonio. , Estadística práctica para la investigación en ciencias de la salud. , , Netbiblo, cop. 2008
ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/es/client/Manuals/IBM, Manual del usuario de SPSS Statistics Base, , Chicago, IL 60606-6412, EE.UU.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent